22.01.2014

Slik blir du kvitt telefonselgere

Slik blir du kvitt telefonselgereEr du, som veldig mange andre, lei av å bli oppringt av telefonselgere i tide og utide? Det er ikke alltid det passer å prate i telefonen, og da kanskje spesielt med noen som skal selge deg noe. Det er endel tiltak du kan gjøre for å begrense dette.

Reservér deg
Første steg er å reservere seg mot telefonsalg. Det gjør du på nettsidene til Brønnøysundregistrene. Her er en direkte link inn til riktig seksjon på deres nettsider: https://w2.brreg.no/reservasjon/. Følg instruksjonene du får og tast inn det du blir bedt om. Husk også å oppgi ditt mobilnummer! Det er nok å gjennomføre denne reservasjonen én gang.

App til mobil
Nå som mobiltelefonen er med overalt, er det nettopp DENNE telefonselgerne ofte ringer til. Det finnes ymse apper som hjelper deg med å unngå selgerne. Her er tre eksempler:

For iPhone: Telefonterror og 1881
For Android: Telefonterror og Anti-Telefonterror

Har du reservert deg, men blir allikevel oppringt av telefonselgere? Markedsføringsloven gir de du har eksisterende kundeforhold til (eks. mobil, TV- eller strømleverandøren din) lov til å ringe deg. Da kan det være effektivt å faktisk svare og informere om at du ikke ønsker å bli oppringt igjen.

Dessverre er det mange useriøse aktører deg ute, som ikke tar hensyn til at du har reservert deg. Da er det faktisk selgeren som bryter loven!

Du kan lese mer om hva du kan gjøre for å bli kvitt telefonselgere på nettsidene til Forbrukerombudet. Her kan du også lese om HVA du kan klage på og hvordan.

På Altinn kan vi lese: "De som driver markedsføring skal oppdatere sine lister mot Reservasjonsregisteret minst én gang i måneden. Det kan derfor ta opp til én måned før din reservasjon blir virksom. Hvis du blir kontaktet i strid med din reservasjon, kan du klage til Forbrukerombudet. Reservasjonen vil ikke forhindre markeds- og opinionsundersøkelser, da dette ikke er å regne som direkte markedsføring. Reservasjonen gjelder heller ikke for henvendelser fra næringsdrivende du har et eksisterende kundeforhold til - for eksempel bank, forsikring, bokklubb m.m."

Kunstig intelligens i front for kundeservice

En chatbot svarer allerede på 1500 samtaler i måneden for Gudbrandsdal Energi. Nå utvikles en ny versjon av boten opp mot taleassistenter.

Les mer

Markedskommentar uke 42 2018

Denne uken har vært preget av værprognoser med kaldere vær og usikkerhet rundt handelsavtalen mellom EU og Storbritannia som kan få konsekvenser for CO2-kvotene.

Les mer

Markedskommentar uke 41 2018

Strømprisene har vært litt lavere denne uken på grunn av mer vind og nedbør, kombinert med temperaturer godt over normalen

Les mer

Slik kjøpes og selges den norske strømmen på kraftbørsen

Strøm er en vare som skal kjøpes og selges. Det eneste som er spesielt med strøm er at den må forbrukes akkurat i det øyeblikket den produseres. Vi sikrer at alle som bruker strøm vet hva den faktisk koster. forklarer kommunikasjonssjef Stina Johansen i Nord Pool til enerWE.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?