22.01.2014

Slik blir du kvitt telefonselgere

Slik blir du kvitt telefonselgereEr du, som veldig mange andre, lei av å bli oppringt av telefonselgere i tide og utide? Det er ikke alltid det passer å prate i telefonen, og da kanskje spesielt med noen som skal selge deg noe. Det er endel tiltak du kan gjøre for å begrense dette.

Reservér deg
Første steg er å reservere seg mot telefonsalg. Det gjør du på nettsidene til Brønnøysundregistrene. Her er en direkte link inn til riktig seksjon på deres nettsider: https://w2.brreg.no/reservasjon/. Følg instruksjonene du får og tast inn det du blir bedt om. Husk også å oppgi ditt mobilnummer! Det er nok å gjennomføre denne reservasjonen én gang.

App til mobil
Nå som mobiltelefonen er med overalt, er det nettopp DENNE telefonselgerne ofte ringer til. Det finnes ymse apper som hjelper deg med å unngå selgerne. Her er tre eksempler:

For iPhone: Telefonterror og 1881
For Android: Telefonterror og Anti-Telefonterror

Har du reservert deg, men blir allikevel oppringt av telefonselgere? Markedsføringsloven gir de du har eksisterende kundeforhold til (eks. mobil, TV- eller strømleverandøren din) lov til å ringe deg. Da kan det være effektivt å faktisk svare og informere om at du ikke ønsker å bli oppringt igjen.

Dessverre er det mange useriøse aktører deg ute, som ikke tar hensyn til at du har reservert deg. Da er det faktisk selgeren som bryter loven!

Du kan lese mer om hva du kan gjøre for å bli kvitt telefonselgere på nettsidene til Forbrukerombudet. Her kan du også lese om HVA du kan klage på og hvordan.

På Altinn kan vi lese: "De som driver markedsføring skal oppdatere sine lister mot Reservasjonsregisteret minst én gang i måneden. Det kan derfor ta opp til én måned før din reservasjon blir virksom. Hvis du blir kontaktet i strid med din reservasjon, kan du klage til Forbrukerombudet. Reservasjonen vil ikke forhindre markeds- og opinionsundersøkelser, da dette ikke er å regne som direkte markedsføring. Reservasjonen gjelder heller ikke for henvendelser fra næringsdrivende du har et eksisterende kundeforhold til - for eksempel bank, forsikring, bokklubb m.m."

Markedskommentar august 2019

I øyeblikket har vi et høyere strømprisnivå enn normalt for årstiden. Vi har et underskudd i ressurssituasjonen når vi summerer vannet i magasinene, snøen i fjellet og tilsig fra elver og terreng. Vi har høye marginalkostnader på de kullfyrte produksjonsenhetene. CO2 og kull prisene i sum ligger høyere enn de har gjort de senere år. Det er spådd en normal værtype fremover uten de store nedbørsmengdene i varslene. Det betyr at strømprisene vil holde seg relativt høye i tiden fremover. Det gjør at kundene vil få en høyere strømregning enn det som har vært normalt de senere årene, med unntak av fjordåret.

Les mer

Kjetil Lund: – Vi må basere oss på effekttariffer

NVE-sjef Kjetil Lund sier at svært mye taler for at det bør innføres effekttariffer i nettleien i Norge, og at et nytt høringsutspill vil komme fra direktoratet i løpet av høsten.

Les mer

Markedskommentar uke 32 2019

I juni måned kom det 150 prosent av normal nedbør i Norge. For Sverige sin del kom det normalt med tilsigsnedbør. Dette førte til høyt tilsig og mye uregulert vannkraftproduksjon som i sin tur presset ned spotprisene til rundt 30 øre/kWh etter å ha holdt seg rett i underkant av 40 øre/kWh i hele mai.

Les mer

På vei mot 20 000 mobilkunder

Gudbrandsdal Energi ønsker seg 20 000 mobilkunder innen tre år. Det skal være mulig, mener daglig leder, Jan Jansrud. Bare det trykkes på litt.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?