22.01.2019

Lansering av Elhub: Dette betyr det for deg som kunde

I slutten av januar implementerer Statnett Elhub, en felles nasjonal måledatabase. Som følge av det «fryses» kraftmarkedet i perioden 01.02.2019 – 18.02.19, og det omfatter alle strømleverandører og netteiere i Norge.

For deg som kunde vil du merke det på følgende måter:

Bestille strømavtale fra ny strømleverandør: 
For at en strømavtale skal bli aktiv innen kraftmarkedet «fryses» må bestillingsskjema vært sendt inn senest 22.01.2019. 

Du kan fortsatt legge inn ny bestilling på våre nettsider i frysperioden, men selve leverandørbytte og oppstart av kraftleveransen fra ny strømleverandør vil først skje i uke 8-9. 

Endring av strømavtale
Det er mulig å endre den strømavtalen du har i dag hos eksisterende strømleverandør. 

Opphør/utflytting:
I frysperioden kan ikke kunder som flytter ut av en bolig melde dette, hverken til netteier eller til kraftleverandør. I denne perioden må den som overtar/flytter inn i boligen legge inn bestilling i sitt navn hos kraftleverandøren. Utflytter vil da bli avsluttet (tilbake i tid) straks frysperioden er over.

Innflytting/overtagelse:
Overtagelse/innflytting kan meldes i frysperioden, disse vil også blir behandlet først etter at Elhub er lansert. Innflytting/overtagelse kan meldes 30 virkedager tilbake i tid.

Dette er Elhub

Kort sagt er Elhub et sentralt IT-system, en datahub, som skal understøtte og effektivisere markedsprosesser som strømsalg, flytting, opphør og lignende, samt understøtte distribusjon og aggregering av måleverdier for forbruk og produksjon i Norge.

Tanken er at dette vil både forenkle og forbedre strømmarkedet ved at netteiere og kraftleverandører får en plass å forholde seg til mht data som sendes og hentes. Det vil også bidra til å kvalitetssikre alle data (som adresseoppdateringer, måleverdier, gårds- og bruksnummer etc). 

Slik fungerer Elhub

En sluttkunde forbruker strøm som etterhvert vil registreres av en AMS måler (smart strømmåler). Det samlede forbruket hos sluttkunden overføres så til nettselskapet i det aktuelle området og videreføres inn til Elhub. Dette skal skje innen kl. 09:00 påfølgende dag.

Kraftleverandøren til sluttkunden vil da umiddelbart få tilgang til forbruket, uavhengig av hvor han/hun er lokalisert. Dette vil effektivisere kundebehandlingen vesentlig. Både i form av behandlingstid og nøyaktighet ved fakturering, leverandørbytter, produktbytter m.m. Sluttkunder vil ganske enkelt få raskere og mer nøyaktige oppgjør. 

Du kan lese mer om Elhub her: 

https://www.ge.no/no/elhub-no

https://elhub.no/om-elhub/hva-og-hvorfor/

Markedskommentar uke 15 2019

Spotprisene har løftet seg denne uken da høytrykkspreget vær har gitt lite vind og nedbør. Mer høytrykk i værvarslene kombinert med høyere brenselspriser og CO2-kvotepriser har bidratt til høyere priser i terminmarkedet for kraft.

Les mer

Endeløs vinter - et reisebrev

Endless Winter er et eksperiment i bærekraftig fjellsport. Vi følger skikjører Nikolai Schirmer i et forsøk på å kjøre bedre på ski uten de vanlige CO2-intensive frynsegodene til en proff skikjører.

Les mer

Markedskommentar april 2019

Vi har lagt bak oss en kald vinter med høye strømpriser og generelt høyt strømforbruk blant folk flest. Dette har påvirket strømregningene våre og dermed også økt trykket inn mot strømleverandørene. Nå har været blitt mildere og forbruket har gått ned. Det samme har strømprisene.

Les mer

Markedskommentar uke 14 2019

Denne uken har vært mild med temperaturer godt over normalen for årstiden. Spotprisene har vært relativt stabile med mindre svingninger denne uken.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?