22.01.2019

Lansering av Elhub: Dette betyr det for deg som kunde

I slutten av januar implementerer Statnett Elhub, en felles nasjonal måledatabase. Som følge av det «fryses» kraftmarkedet i perioden 01.02.2019 – 18.02.19, og det omfatter alle strømleverandører og netteiere i Norge.

For deg som kunde vil du merke det på følgende måter:

Bestille strømavtale fra ny strømleverandør: 
For at en strømavtale skal bli aktiv innen kraftmarkedet «fryses» må bestillingsskjema vært sendt inn senest 22.01.2019. 

Du kan fortsatt legge inn ny bestilling på våre nettsider i frysperioden, men selve leverandørbytte og oppstart av kraftleveransen fra ny strømleverandør vil først skje i uke 8-9. 

Endring av strømavtale
Det er mulig å endre den strømavtalen du har i dag hos eksisterende strømleverandør. 

Opphør/utflytting:
I frysperioden kan ikke kunder som flytter ut av en bolig melde dette, hverken til netteier eller til kraftleverandør. I denne perioden må den som overtar/flytter inn i boligen legge inn bestilling i sitt navn hos kraftleverandøren. Utflytter vil da bli avsluttet (tilbake i tid) straks frysperioden er over.

Innflytting/overtagelse:
Overtagelse/innflytting kan meldes i frysperioden, disse vil også blir behandlet først etter at Elhub er lansert. Innflytting/overtagelse kan meldes 30 virkedager tilbake i tid.

Dette er Elhub

Kort sagt er Elhub et sentralt IT-system, en datahub, som skal understøtte og effektivisere markedsprosesser som strømsalg, flytting, opphør og lignende, samt understøtte distribusjon og aggregering av måleverdier for forbruk og produksjon i Norge.

Tanken er at dette vil både forenkle og forbedre strømmarkedet ved at netteiere og kraftleverandører får en plass å forholde seg til mht data som sendes og hentes. Det vil også bidra til å kvalitetssikre alle data (som adresseoppdateringer, måleverdier, gårds- og bruksnummer etc). 

Slik fungerer Elhub

En sluttkunde forbruker strøm som etterhvert vil registreres av en AMS måler (smart strømmåler). Det samlede forbruket hos sluttkunden overføres så til nettselskapet i det aktuelle området og videreføres inn til Elhub. Dette skal skje innen kl. 09:00 påfølgende dag.

Kraftleverandøren til sluttkunden vil da umiddelbart få tilgang til forbruket, uavhengig av hvor han/hun er lokalisert. Dette vil effektivisere kundebehandlingen vesentlig. Både i form av behandlingstid og nøyaktighet ved fakturering, leverandørbytter, produktbytter m.m. Sluttkunder vil ganske enkelt få raskere og mer nøyaktige oppgjør. 

Du kan lese mer om Elhub her: 

https://www.ge.no/no/elhub-no

https://elhub.no/om-elhub/hva-og-hvorfor/

Historisk: For første gang negativ strømpris i Norge

Aldri tidligere har vi hatt negativ strømpris her i landet. Det fikk vi tidlig mandag morgen i Sør-Norge. Strømprisen i Norge har stadig falt til nye bunn-nivå og utviklingen fortsetter inn i juli.

Les mer

Markedskommentar uke 27 2020

Prisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 1,4 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli rundt 1,3 øre/kWh. Neste uke ventes rundt denne ukens pris. Juni måned som vi akkurat har lagt bak oss ble den måneden med lavest strømpris for Sør-Norge noensinne. Strømprisen for Østlandet i prisområde NO1 ble 1,6 øre/kWh. Til sammenligning ble prisen i juni i fjor 29,3 øre/kWh.

Les mer

Markedskommentar uke 26 2020

I løpet av denne ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 1,79 øre/kWh og 5,45 øre/kWh. Gjennomsnittsprisen for Østlandet i NO1 denne uken har vært 1,45 øre/kWh og ukesprisen vil ende rundt dette nivået.

Les mer

Markedskommentar uke 25 2020

Prisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 1,7 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å holde seg på samme lave nivå, og det samme kan vi si om neste uke.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?