I slutten av januar implementerer Statnett Elhub, en felles nasjonal måledatabase. Som følge av det «fryses» kraftmarkedet i perioden 01.02.2019 – 18.02.19, og det omfatter alle strømleverandører og netteiere i Norge.
For deg som kunde vil du merke det på følgende måter:
Bestille strømavtale fra ny strømleverandør:
For at en strømavtale skal bli aktiv innen kraftmarkedet «fryses» må bestillingsskjema vært sendt inn senest 22.01.2019.
Du kan fortsatt legge inn ny bestilling på våre nettsider i frysperioden, men selve leverandørbytte og oppstart av kraftleveransen fra ny strømleverandør vil først skje i uke 8-9.
Endring av strømavtale:
Det er mulig å endre den strømavtalen du har i dag hos eksisterende strømleverandør.
Opphør/utflytting:
I frysperioden kan ikke kunder som flytter ut av en bolig melde dette, hverken til netteier eller til kraftleverandør. I denne perioden må den som overtar/flytter inn i boligen legge inn bestilling i sitt navn hos kraftleverandøren. Utflytter vil da bli avsluttet (tilbake i tid) straks frysperioden er over.
Innflytting/overtagelse:
Overtagelse/innflytting kan meldes i frysperioden, disse vil også blir behandlet først etter at Elhub er lansert. Innflytting/overtagelse kan meldes 30 virkedager tilbake i tid.
Dette er Elhub
Kort sagt er Elhub et sentralt IT-system, en datahub, som skal understøtte og effektivisere markedsprosesser som strømsalg, flytting, opphør og lignende, samt understøtte distribusjon og aggregering av måleverdier for forbruk og produksjon i Norge.
Tanken er at dette vil både forenkle og forbedre strømmarkedet ved at netteiere og kraftleverandører får en plass å forholde seg til mht data som sendes og hentes. Det vil også bidra til å kvalitetssikre alle data (som adresseoppdateringer, måleverdier, gårds- og bruksnummer etc).
Slik fungerer Elhub
En sluttkunde forbruker strøm som etterhvert vil registreres av en AMS måler (smart strømmåler). Det samlede forbruket hos sluttkunden overføres så til nettselskapet i det aktuelle området og videreføres inn til Elhub. Dette skal skje innen kl. 09:00 påfølgende dag.
Kraftleverandøren til sluttkunden vil da umiddelbart få tilgang til forbruket, uavhengig av hvor han/hun er lokalisert. Dette vil effektivisere kundebehandlingen vesentlig. Både i form av behandlingstid og nøyaktighet ved fakturering, leverandørbytter, produktbytter m.m. Sluttkunder vil ganske enkelt få raskere og mer nøyaktige oppgjør.
Du kan lese mer om Elhub her:
Når minusgradene kommmer krypende, går som regel strømforbruket opp. Heldigvis finnes det både små og store grep du kan ta i hverdagen f...
Etter en høst med lave priser i hele landet, med unntak av NO2 Sørlandet, ser vi nå økende priser. Mye tyder likevel på vinteren ikke vi...