22.01.2019

Lansering av Elhub: Dette betyr det for deg som kunde

I slutten av januar implementerer Statnett Elhub, en felles nasjonal måledatabase. Som følge av det «fryses» kraftmarkedet i perioden 01.02.2019 – 18.02.19, og det omfatter alle strømleverandører og netteiere i Norge.

For deg som kunde vil du merke det på følgende måter:

Bestille strømavtale fra ny strømleverandør: 
For at en strømavtale skal bli aktiv innen kraftmarkedet «fryses» må bestillingsskjema vært sendt inn senest 22.01.2019. 

Du kan fortsatt legge inn ny bestilling på våre nettsider i frysperioden, men selve leverandørbytte og oppstart av kraftleveransen fra ny strømleverandør vil først skje i uke 8-9. 

Endring av strømavtale
Det er mulig å endre den strømavtalen du har i dag hos eksisterende strømleverandør. 

Opphør/utflytting:
I frysperioden kan ikke kunder som flytter ut av en bolig melde dette, hverken til netteier eller til kraftleverandør. I denne perioden må den som overtar/flytter inn i boligen legge inn bestilling i sitt navn hos kraftleverandøren. Utflytter vil da bli avsluttet (tilbake i tid) straks frysperioden er over.

Innflytting/overtagelse:
Overtagelse/innflytting kan meldes i frysperioden, disse vil også blir behandlet først etter at Elhub er lansert. Innflytting/overtagelse kan meldes 30 virkedager tilbake i tid.

Dette er Elhub

Kort sagt er Elhub et sentralt IT-system, en datahub, som skal understøtte og effektivisere markedsprosesser som strømsalg, flytting, opphør og lignende, samt understøtte distribusjon og aggregering av måleverdier for forbruk og produksjon i Norge.

Tanken er at dette vil både forenkle og forbedre strømmarkedet ved at netteiere og kraftleverandører får en plass å forholde seg til mht data som sendes og hentes. Det vil også bidra til å kvalitetssikre alle data (som adresseoppdateringer, måleverdier, gårds- og bruksnummer etc). 

Slik fungerer Elhub

En sluttkunde forbruker strøm som etterhvert vil registreres av en AMS måler (smart strømmåler). Det samlede forbruket hos sluttkunden overføres så til nettselskapet i det aktuelle området og videreføres inn til Elhub. Dette skal skje innen kl. 09:00 påfølgende dag.

Kraftleverandøren til sluttkunden vil da umiddelbart få tilgang til forbruket, uavhengig av hvor han/hun er lokalisert. Dette vil effektivisere kundebehandlingen vesentlig. Både i form av behandlingstid og nøyaktighet ved fakturering, leverandørbytter, produktbytter m.m. Sluttkunder vil ganske enkelt få raskere og mer nøyaktige oppgjør. 

Du kan lese mer om Elhub her: 

https://www.ge.no/no/elhub-no

https://elhub.no/om-elhub/hva-og-hvorfor/

Markedskommentar uke 48 2020

Spotprisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 1,3 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli rundt 5 øre/kWh. Forventet pris for kommende uke er 12 øre/kWh for Sør-Norge.

Les mer

Dette er kundenes dom over strømselskapene

EPSI måler hvert år kundetilfredsheten i de fleste bransjer og i 2020 er igjen Gudbrandsdal Energi tilbake på toppen av listen. Det er i år kundene til Gudbrandsdal Energi som er mest fornøyde, og tar med det tilbake førsteplassen i denne målingen.

Les mer

Markedskommentar uke 47 2020

Gjennomsnittlig spotpris denne uken på Østlandet i prisområdet NO1 ser ut til å bli rundt 1,3 øre/kWh. Spotprisen i forrige uke ble 5,8 øre/kWh for Østlandet og prisen i den kommende uken er ventet rundt 3 øre/kWh.

Les mer

Forbrukertilsynet har konkludert: Gudbrandsdal Energi bedriver ikke prisjuks!

Forbrukertilsynet har vurdert klagen fra Forbrukerrådet og konkluderer med at Gudbrandsdal Energi ikke har gjort noe lovstridig.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?