22.01.2019

Lansering av Elhub: Dette betyr det for deg som kunde

I slutten av januar implementerer Statnett Elhub, en felles nasjonal måledatabase. Som følge av det «fryses» kraftmarkedet i perioden 01.02.2019 – 18.02.19, og det omfatter alle strømleverandører og netteiere i Norge.

For deg som kunde vil du merke det på følgende måter:

Bestille strømavtale fra ny strømleverandør: 
For at en strømavtale skal bli aktiv innen kraftmarkedet «fryses» må bestillingsskjema vært sendt inn senest 22.01.2019. 

Du kan fortsatt legge inn ny bestilling på våre nettsider i frysperioden, men selve leverandørbytte og oppstart av kraftleveransen fra ny strømleverandør vil først skje i uke 8-9. 

Endring av strømavtale
Det er mulig å endre den strømavtalen du har i dag hos eksisterende strømleverandør. 

Opphør/utflytting:
I frysperioden kan ikke kunder som flytter ut av en bolig melde dette, hverken til netteier eller til kraftleverandør. I denne perioden må den som overtar/flytter inn i boligen legge inn bestilling i sitt navn hos kraftleverandøren. Utflytter vil da bli avsluttet (tilbake i tid) straks frysperioden er over.

Innflytting/overtagelse:
Overtagelse/innflytting kan meldes i frysperioden, disse vil også blir behandlet først etter at Elhub er lansert. Innflytting/overtagelse kan meldes 30 virkedager tilbake i tid.

Dette er Elhub

Kort sagt er Elhub et sentralt IT-system, en datahub, som skal understøtte og effektivisere markedsprosesser som strømsalg, flytting, opphør og lignende, samt understøtte distribusjon og aggregering av måleverdier for forbruk og produksjon i Norge.

Tanken er at dette vil både forenkle og forbedre strømmarkedet ved at netteiere og kraftleverandører får en plass å forholde seg til mht data som sendes og hentes. Det vil også bidra til å kvalitetssikre alle data (som adresseoppdateringer, måleverdier, gårds- og bruksnummer etc). 

Slik fungerer Elhub

En sluttkunde forbruker strøm som etterhvert vil registreres av en AMS måler (smart strømmåler). Det samlede forbruket hos sluttkunden overføres så til nettselskapet i det aktuelle området og videreføres inn til Elhub. Dette skal skje innen kl. 09:00 påfølgende dag.

Kraftleverandøren til sluttkunden vil da umiddelbart få tilgang til forbruket, uavhengig av hvor han/hun er lokalisert. Dette vil effektivisere kundebehandlingen vesentlig. Både i form av behandlingstid og nøyaktighet ved fakturering, leverandørbytter, produktbytter m.m. Sluttkunder vil ganske enkelt få raskere og mer nøyaktige oppgjør. 

Du kan lese mer om Elhub her: 

https://www.ge.no/no/elhub-no

https://elhub.no/om-elhub/hva-og-hvorfor/

Markedskommentar uke 41 2019

Denne uken startet med en høy systempris på hele 44,1 øre/kWh, den høyeste systemprisen på nesten seks måneder. Lite vind, lavt tilsig kombinert med lave temperaturer som resulterte i høyt forbruk var årsaken til den høye systemprisen.

Les mer

Flytende vindkraft opptil fem ganger dyrere enn landvind

Norgessjef Ben Bjørke i Siemens Gamesa mener det er realistisk med bunnfast havvind på norsk sokkel, men at det er behov for stor skala dersom en skal få ned kostnadene for flytende havvind.

Les mer

Regjeringen jekker elavgiften til 16,13 øre/kWh

Etter å ha kuttet elavgiften med ett øre i statsbudsjettet i fjor, vil regjeringen nå øke avgiften med 1,9 prosent til 16,13 øre/kWh.

Les mer

Markedskommentar uke 40 2019

I forrige uke ble gjennomsnittsprisen for Østlandet (NO1) 31,4 øre/kWh, denne uken blir prisen rundt 35 øre/kWh som for det meste skyldes høyere forbruk etter hvert som gradestokken kryper mot kuldegrader.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?