20.06.2017

Fremtidens kundeservice - chatboten GE Bot

Møt GE Bot - Gudbrandsdal Energi sin kundeservice-chatbot

Mange bransjer opplever for tiden store endringer, og kraftbransjen er intet unntak. Digitalisering er et begrep som går igjen, og kundeservice er ikke lenger hva det engang var. Undersøkelser viser at forbrukere i stadig økende grad ønsker å få hjelp på andre måter enn å ringe til et kundesenter, og man forventer å få svar raskt.

Gudbrandsdal Energi har nå lansert første versjon av GE Bot - en chatbot som skal være et supplement til eksisterende kundeservice. Du skal via chat kunne få svar på enkle spørsmål døgnet rundt, året rundt. Er du strømkunde hos Gudbrandsdal Energi kan du også få svar på mye angående ditt kundeforhold.

Kanskje lurer du på hvordan du blir kunde hos Gudbrandsdal Energi? Eller hva spotprisen er i dag? Eller kanskje du lurer på hvilken avtale du har eller om du har noen utestående fakturaer? Dette er typiske ting chatboten skal kunne gi deg svar på.

Det er verdt å merke seg at dette er nytt også for oss, og chatboten vil bli videreutviklet fortløpende i tiden fremover. Boten lærer for hver gang den blir brukt og den blir flinkere til å tolke setninger jo mer den brukes.

Hva ER en chatbot?

En chatbot er enkelt forklart et dataprogram du kommuniserer med i stedet for et menneske. Apple sin “Siri”, Google sin “Assistant” og Amazon sin “Alexa” er typiske chatboter mange kjenner til fra før.

Les også: Hva er en chatbot?

GE Bot er på “jobb” selv om kundesenteret vårt er stengt. Du kan chatte med denne på nettsiden vår eller i Messenger på Facebook.

GE Bot lærer seg rett og slett det norske språket. Den leser setningen den får, analyserer og kalkulerer ut ifra sannsynlighet hva kunden trenger hjelp med. For hver gang chatboten hjelper en kunde, lærer den av kundebehandlingen.

Hva skal Gudbrandsdal Energi med en chatbot?

Ser man på undersøkelser som er gjort, er trenden at forbrukere i økende grad ønsker å forholde seg til meldingstjenester i stedet for telefonsamtaler. Både Gartner og Servion Global Solutions har utarbeidet undersøkelser rundt dette, og tror blant annet at så lite som 10 prosent av kundeservicehenvendelser skje via tale i år 2020.

Gudbrandsdal Energi er et fremoverlent selskap og vi jobber kontinuerlig med nye teknologier for å gi kundene de beste løsningene for optimal kundeopplevelse. Det å være tidlig ute med en chatbot basert på kunstig intelligens, som blir flinkere jo mer den blir brukt, mener vi vil gjøre oss godt rustet i forhold til en økt digitalisering av samfunnet og forbrukervaner.

Markedskommentar uke 2 2019

Denne uken har vært relativt mild med temperaturer over normalen og med nedbørsmengder og vind rundt normalen for årstiden. Terminmarkedet holder fortsatt stand og er høyt priset.

Les mer

Markedskommentar januar 2019

I årets første markedskommentar ser vi tilbake på 2018 og går inn på utsiktene for 2019. Strømprisene er høyere nå enn de var for ett år siden, og årsaken er ressurssituasjonen. Svekket hydrologisk balanse kombinert med kalde værvarsler gjør at denne vinteren ser dyr ut prismessig.

Les mer

Dropper tvangsmulkt, og gjør Elhub klar for lansering i februar

Så og si alle norske husholdninger har fått nye automatiske strømmålere (AMS), og nå nærmer de seg at dataene derfra skal samles inn i Elhub-systemet.

Les mer

Markedskommentar uke 1 2019

Uke 1 2019 har vært preget av store prisvariasjoner, fortsatt styrke i terminmarkedet for kraft og et månedsvarsel som viser temperaturer godt under normalen i januar og starten av februar.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?