Hjem > Siste nytt > Endeløs vinter - et reisebrev

Endeløs vinter - et reisebrev

Publisert 12.04.2019, sist oppdatert 12.04.2019

Endless Winter er et eksperiment i bærekraftig fjellsport. Vi følger skikjører Nikolai Schirmer i et forsøk på å kjøre bedre på ski uten de vanlige CO2-intensive frynsegodene til en proff skikjører.

(Nikolai Schirmer) I september 2018 fikk jeg den glade beskjeden om at Gudbrandsdal Energi ville støtte Endless Winter prosjektet. Dette var startskuddet på et vintereventyr for en frikjører fra Tromsø. 

Siden jeg så min første skifilm som 12-åring har jeg jaktet drømmen om livet som skikjører. Bratte fjell, dyp snø og ville stunt ut fra klipper brant seg fast i netthinnen fra filmene fra USA og Canada som gikk på repeat til alle årstider. Det var fra andre siden av Atlanteren idealet kom fra, det var disse fjellene og dette livet jeg drømte om. 

Så én dag hadde alle drømmene min plutselig gått i oppfyllelse. Høsten 2017 var jeg på plass i Pemberton, Canada med en enorm sponsorfinansiert pick-up truck, to snøskutere, de beste film- og dronefotografene i ski-industrien og et knippe av verdens beste skikjørere. Skiverdenen lå for mine føtter, og jeg forsynte meg grådig av dyp snø og ville opplevelser mens jeg produserte webserien Schirmer In The Field.




Jeg levde drømmen, men med en ubekvem visshet om at den karbonintensive måten jeg drev skikjøring på var med på å ødelegge for selve grunnlaget for den: kalde, snørike vintre. Dette var spiren til Endless Winter, og jeg bestemte meg for å gjøre et eksperiment for å teste om det var mulig for meg å kjøre bedre og mer på ski mens jeg kuttet utslippene mine fra 40 tonn CO2 i året til 12, som er gjennomsnittet for en Nordmann. 

”Det skader aldri å prøve” har vært mottoet mitt gjennom karriere og skolegang så langt, så jeg gikk positivt inn i den første opptaksperioden rundt Tromsø i mørkeste desember. Istedenfor profesjonelle utøvere langveis fra, tok jeg med meg de kortreiste kompisene mine Eirik Verlo og Krister Kopala, byttet strømmen hjemme til Gudbrandsdal Energi sin fornybar-avtale Spotpris GOO 15, ladet opp elbilen og dro ut i natten for å lage skifilm med Finnen Joonas Mattila bak kamera.

Etter en lang tørkeperiode kom endelig snøen. Den ser kanskje dyp ut på film, men hadde falt uten base, så vi landet like ofte på steiner og gress som på snø. Høyere opp i fjellet var forholdene så farlige at fire personer tragisk omkom på samme fjellet hvor vi filmet lengre nede i skogen den uka. Det ble en episode, men det var klart at vi måtte reise lengre ut etter gode forhold.




I Østerriket var det tiårets sesong. Eirik hadde lenge snakket om å dra ned til Innsbruck fordi man kan nå over 90 skianlegg fra byen, og få inn snøstormer fra alle himmelretninger. Fordi 77% av mine utslipp året før skrev seg fra reising til skidestinasjoner hadde jeg bestemt meg for å avgrense meg til én enkelt tur denne sesongen innad i Europa, og Østerriket så ut til å kunne være jackpot. Det var det. Jeg har aldri kjørt så dyp snø i Alpene før. Hele Januar var en endeløs pudderfest både i skogen og i høyfjellet. Eirik fikk snø til nesa, jeg fikk snø til nesa og selv Krister på 194cm fikk snø til nesa.

Vi filmet episode to i drømmeforhold - jeg kan ikke vente med å vise den til dere første uka i mai!

På vei nordover fikk jeg med meg perlene i den norske fjellheimen, fra Hemsedal til Sunnmørsalpene og Romsdalen før vi nå er på plass i Lyngen hvor vi er i gang med innspillingen av episode tre som kommer ut til høsten. Det er noe veldig spesielt med å stå på toppen av ei linje hjemme og vite at dette er så bra som skikjøring kan bli noe sted i verden.

Dommen fra skimiljøet denne høsten vil avgjøre prosjektets skjebne, men for min egen del har det vært en vinter som har vært vel så bra som i fjor, og et bevis for meg selv at jeg ikke nødvendigvis behøver å gå i fotsporene til de helikopterflyvende barndomsheltene mine for å levere god skikjøring.



Skrevet av Nikolai Schirmer. Han er en 26 år gammel skikjører og fotograf fra Tromsø som først gjorde seg kjent med selv-redigerte skifilmer med en alternativ vri. Han kjører nå for Norrøna og Black Crows og hadde en av to filmer under Fri Flyts Film Tour i 2017. Nikolai har vært med i Protect Our Winters Norge sin Riders Allians fra høsten 2017.

Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?