MYE ARBEID: Gudbrandsdal Energi tilbyr nå en chatbot, basert på kunstig intelligens, slik den lærer av kundebehandlingen hver gang den hjelper en kunde. Forstår den ikke hva den skal gjøre, vil den stille spørsmål. Foto: GUDBRANDSDAL ENERGI
UTVIKLET BOTEN: Det er Kjetil Sinding og hans team i Sempro AS som står bak Gudbrandsdal Energis nye satsing. Foto: VG PARTNERSTUDIO
Blir smartere og smartere
Han fortsetter:
– Så var det bare å spille Jeopardy. Vi har svarene, men hva er spørsmålene. Det er mange ord og fraser som chatboten lærer seg. Det er for eksempel over 200 måter å si hei på.
Gudbrandsdal Energi sin chatbot er bygget slik at den tar for seg hele setninger, og bruker kunstig intelligens for å forstå hva brukeren ønsker hjelp med.
Andre ting du kan få vite gjennom chatboten, er eget strømforbruk, og etter hvert vil boten kunne ta kontakt med kundene. Hadde det ikke vært greit å få beskjed når strømprisen var på vei opp og det er gunstig å bytte avtale?
Sinding forteller at datamaskinen lærer av hver kundebehandling, og dermed blir smartere og smartere. Han mener at løsningen vil komme kundene til gode.
Det vil imidlertid ikke bli slutt på personlige kundebehandlere. Chatboten vil heller være et supplement hos Gudbrandsdal Energi.
Tilbyr fortsatt personlig service
Strømselskapet har lenge vært langt fremme hva gjelder digitalisering - blant annet ved å være et av de første som lanserte bestilling på Facebook.
– Vi vil alltid ha mennesker å prate med som en viktig del av kundeservicen vår, understreker Gundersen - og viser til at Gudbrandsdal Energi er kun ett av få selskaper i dag som ikke benytter seg av automatiske telefonsvarere når kundene ringer.
Han fortsetter:
– Vi anser det som vår plikt å teste ut ny teknologi for å kunne tilby kundene våre bedre løsninger, som igjen fører til bedre service. Ettersom det å få hjelp utenfor kontortid er å anse som en selvfølge i dagens digitale samfunn, er dette en del av en strategi for å optimalisere kundeservicen vår.
Dersom chatboten imidlertid ikke klarer å svare på spørsmål, eller får spørsmål som den ikke får lov til å svare på, vil den henvise videre til en kundebehandler.
Barn kan få mye glede av å bli gode strømsparere – i tillegg kan det virkelig gi utslag på strømregningen å ha én eller flere små s...
Smartlading med ladeboks gir enda flere muligheten til å spare både tid og penger når elbilen skal lades. Bjarte Rolland i Bergen var blan...