Hjem > Siste nytt > Varsler endringer i strømprisportalen før jul

Varsler endringer i strømprisportalen før jul

Publisert 14.11.2019, sist oppdatert 14.11.2019

Forbrukerrådet tar grep for å hindre at lokkeavtaler kommer på topp på portalen Strømpris.no, og varsler at lengden på avtalen vil få en avgjørende betydning for plassering på listen.

(Montel) Forbrukerrådet tar grep for å hindre at lokkeavtaler kommer på topp på portalen Strømpris.no, og varsler at lengden på avtalen vil få en avgjørende betydning for plassering på listen.

– Vi er de første til å innrømme at den portalen ikke har fungert optimalt i det hele tatt. Vi er ikke helt i mål med alle endringene, men jeg tenker at det forhåpentligvis før jul kommer endringer som gjør det bedre for de seriøse aktørene. Slik vi har det i dag kan det ikke fortsette, sa Finn Lützow-Holm Myrstad, fagdirektør i Forbrukerrådet, under Markedskonferansen i regi av Energi Norge i Oslo mandag.

Strømleverandører har siden sommeren 2015 meldt inn priser til portalen, som skal hjelpe forbrukerne til å få oversikt over alle tilbud i det norske sluttbrukermarkedet for strøm.

Så langt har imidlertid ikke prisportalen gitt den oversikten den etterstreber, blant annet fordi lokketilbud med kort varighet dominerer de øverste plassene i prisrangeringen.

Lars Ragnar Solberg, rådgiver i Energi Norge, sa under konferansen at «alle» var enige om at strømprisportalen ikke har fungert bra frem til nå, verken for kundene eller aktørene, og spurte hvilke grep Forbrukerrådet vil ta for å gjøre den bedre.

– Nå gjør vi ganske store grep. For eksempel at lengden på avtalene skal være avgjørende for å komme høyt opp, slik at ikke en avtale som varer i bare 14 dager kommer på topp. Det må være enn viss lengde på avtalen, sa Myrstad.

Slik rapporteringen foregår i dag blir det en slags katt og mus-lek, der det er noen aktører som tilpasser seg for å havne på topp ti hver gang de gjør en endring, sa han.

– Folk blir sure når strømprisen går opp, men jeg tror det også handler om at folk blir sure når de oppdager at de kanskje ikke har en så god avtale som de trodde. Mange av de vi snakker med føler seg villedet, og trodde de hadde gode avtaler som lå på topp fem, men så viser seg at avtalen har påslag de ikke var klar over.

Forbrukerrådet jobber også med å se på ulike tolkninger av markedsføringsloven og hvilket handlingsrom den gir dem til å ta tak i ulike typer av kreativ markedsføring.

– Ting knyttet til delvis kreativ markedsføring som en ser i markedet må vi finne gode løsninger for, fordi det bidrar til å skape usikkerhet for forbrukere, sa Myrstad.

«Dopingdom» ved gjentatte brudd
Strømbransjen toppet Forbrukertilsynets klagetopp i 2018 med rundt 300 klager. Solberg spurte om bransjen har forbedringspotensial.

– Ja, det har vi absolutt. Jeg vil tro de aller fleste strømselskaper har litt svin på skogen og har tråkket over, men de aller fleste korrigerer og får ryddet opp. Så er det noen gjengangere, både store og små selskaper, som stadig vekk bryter reglene. Det jeg savner er konsekvenser for de som for fem år siden brøt reglene, og i år bryter reglene igjen, sa Arild Markussen, konserndirektør for strøm i Helgeland Kraft.

Han tok til orde for en utestengelse i alvorlige tilfeller.

– Det kan være utestengelse slik at de ikke får gjøre leverandørbytte det neste halve året, litt som en dopingdom, sa Markussen.

Myrstad sa at det var en spennende tanke som kunne diskuteres.

– Det vi kunne sett på er om en kunne tatt ut selskaper fra strømprisportalen for eksempel, men da må det forskriftsendringer til. Det finnes muligheter og vi ønsker et regulert marked. Dette må vi finne ut av.


Skrevet av Kjersti Dalfest - Montel.

Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?