Hjem > Siste nytt > Strømpris.no er for komplisert for kundene

Strømpris.no er for komplisert for kundene

Publisert 13.11.2020, sist oppdatert 10.03.2022

(Montel) Distriktenes energiforening er kritisk til hvordan Forbrukerrådet har utformet kraftprisportalen Strømpris.no, og mener kundene risikerer å bli overveldet av for mange valgmuligheter eller å bli utsatt for manipulasjon fra useriøse aktører i markedet.


– Strømpris.no er for komplisert. Det er for mange avtaler inne, og når man skal inn på oversikten kommer man rett på en stor liste over avtaler som det nesten er umulig for kundene å få oversikt over, sier rådgiver Arvid Bekjorden i Defo til Montel.


Defo har et eget arbeidsutvalg som jobber med strømmarkedet, og Bekjorden forteller at organisasjonen har kommet med innspill til Forbrukerrådet for å bedre portalen for kunder og for bransjen.


– Vi mener det burde være noen enkle valg på åpningssiden, som kundene kan ta før man får hele oversikten. For eksempel om man ønsker spotpris eller fastpris og om man vil ha etterskuddsvis betaling, sier han.


– På den måten kan kundene slippe å forholde seg til en myriade av avtaler som ikke er relevante i forhold til kundens preferanser, mener han.


I dag kommer brukerne rett inn på en oversikt som inneholder alle avtaletyper, uten sortering, og så må man deretter gjøre mange forskjellige valg.


– Portalen er også forvirrende i bruk av forskjellige symboler. For eksempel brukes det et ikon med en hengelås, som er ment å skulle signaliserer at en avtale har en låst pris. Men i realiteten brukes denne ikke bare for å betegne en tradisjonell fastprisavtale, men den kan også komme frem hvis man velger en spotprisavtale med fast påslag, sier Bekjorden.


– Dersom en spotprisavtale med variabel pris og fast påslag som ikke endres fremstår som en vanlig fastprisavtale så er det misvisende, mener vi.


Redd for manipulasjon
Defo er også redd for at oversikten kan misbrukes av useriøse enkeltaktører i strømmarkedet.


– Jeg vil ikke kommentere om vi har konkrete mistanker om prismanipulasjon, men vi vet fra tidligere at slikt kan forekomme. Og vi mener at Forbrukerrådet ikke har gode nok kontrollmuligheter eller tilstrekkelige sanksjonsmuligheter til å gripe fatt i slike saker dersom de skulle oppstå, sier han.


Han nevner som eksempel at man kunne hatt et system med muntlig advarsel ved første tilfelle av manipulering, og deretter gebyrer og eventuelt en inndragelse av omsetningskonsesjon ved gjentatte forsøk på å manipulere prisoversikten.


– Forbrukerrådet burde hatt ressurser og virkemidler på plass for å hindre slik manipulasjon, men det har de ikke i dag, sier Bekjorden.


Øystein Meland
oystein@montel.no

Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?