Mange henvendelser gir økt svartid

Det er veldig mange som kontakter oss om dagen. Det medfører økt svartid på telefon og e-post.

Sjekk derfor ut våre Ofte stilte spørsmål, kanskje finner du svar på det du lurer på der og slipper ventetiden.

Lurer du på hvor den nye Min side/app ble av? Vi støtte på et problem ved lansering, derfor er vi tilbake på gammel versjon.

Hjem > Siste nytt > Pressemelding - 1 av 8 har hatt problemer etter dyr strøm

Pressemelding - 1 av 8 har hatt problemer etter dyr strøm

Thomas Gundersen
Publisert 27.05.2022, sist oppdatert 27.05.2022

En ny undersøkelse fra Gudbrandsdal Energi viser at mange har lånt penger eller betalt strømmen på kreditt. Mer enn 1 av 3 har måttet nedprioritere andre aktiviteter eller utgifter for å ha råd til å betale strømregningen.

Vinterens rekordhøye strømpriser har gjort store innhogg i hverdagsøkonomien til folk flest. En ny undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Gudbrandsdal Energi viser at 1 av 8 har måttet betale på kreditt eller låne penger for å betale strømregningen denne vinteren. 1 av 5 småbarnsfamilier svarer det samme.

Marius Røed Sveipe, daglig leder i Gudbrandsdal Energi, syns funnene er alarmerende.

– Strømprisene har vært skyhøye i vinter, og har flere ganger vært tre ganger så høye som året før. Det er klart det er tøft for mange, men det er rett og slett trist å se tall som tilsier at flere hundre tusen nordmenn har måttet betale over evne. Sånn kan vi ikke ha det, sier han.

Inkassoselskapet Kredinor rapporterte nylig om at de opplever 30 prosent større pågang i henvendelser knyttet til strømregningen i år sammenlignet med samme periode i fjor. De som får problemer og inkassokrav skylder omtrent dobbelt av det som var gjennomsnittet for et år siden.

– Det meste tilsier at strømprisene vil fortsette å være høye, både gjennom sommeren og mot vinteren igjen. Som strømselskap kan vi ikke styre prisene, men det vi kan gjøre er å hjelpe kundene våre med å være best mulig rustet mot de høye prisene, sier Sveipe.

Må endre vaner

I YouGov-undersøkelsen svarer over halvparten at de har vært engstelige for strømregningen i vinter. 43 prosent svarer at de gruer seg til neste vinter. Det er høyere andel blant familier med yngre barn som gruer seg (52 prosent. 

Sveipe har et tydelig råd til nordmenn inn mot neste vinter: Gjør en innsats for å endre vanene dine.

– Den beste måten å redusere regningen så det monner er å redusere forbruket. Og det handler mye om hvilke vaner vi har i hverdagen. Vaner er ikke en enkel sak å endre, men små endringer, kan få stor effekt, mener han.

Ifølge undersøkelsen planlegger allerede 41 prosent å endre vanene sine eller å iverksette tiltak for å redusere regningen inn mot neste vinter. 

– Det handler om å begynne et sted. Og et godt sted å starte er å gjøre det til en rutine å følge med på strømprisene og eget forbruk. I appen vår får du løpende oversikt over prisene og analyse av eget forbruk som forteller hvor det er mulig å gjøre endringer som gir besparelser. Nå tilbyr vi også kundene en pulsmåler som kobles enkelt til sikringsskapet, og gir oversikt over strømforbruket i sanntid, forteller han.

Satser på teknologi og mennesker

Strømselskapet fra Gudbrandsdalen satser tungt på å utvikle gode digitale verktøy, men har også denne vinteren fått bekreftet at den menneskelige kontakten med kunder ikke bør undervurderes.

– Teknologi gir oss gode verktøy for å kutte strømforbruket vårt. Men, teknologi er ingenting verdt uten mennesker og vår evne til å ta de riktige valgene. Vi tror vi vil komme til å se en todeling av markedet for strømleverandører fremover: De som tilbyr verktøy, tjenester og god kundeservice som hjelper kundene med å redusere forbruket, og de som ikke gjør det. Etter hvert som strøm blir dyrere og mer komplekst, øker kravene til ansvarlighet og innovasjon hos leverandørene, avslutter han.

Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?