12.08.2019

På vei mot 20 000 mobilkunder

(Europower) Gudbrandsdal Energi ønsker seg 20 000 mobilkunder innen tre år. Det skal være mulig, mener daglig leder, Jan Jansrud. Bare det trykkes på litt.

I fjor sommer startet Gudbrandsdal Energi så smått med sin mobilsatsing. Et par hundre pilotkunder ble brukt til å få kontroll på nye systemer, og i mars i år ble de første vanlige kundene registrert. 

– Vi begynte å satse halvveis-ordentlig fra mars og nå har vi rundt 3500 kunder.  Men vi kan trykke på mye hardere, sier daglig leder i Gudbrandsdal Energi, Jan Jansrud, til Europower.

Målet er å vokse mot 20 000 kunder i løpet av tre år, og ifølge Jansrud har veksten vært høy nok foreløpig. 

–  Vi har holdt igjen litt på markedsføringen til nå. Bare gjort litt sånn passe. Og med 20 000 kunder får vi såpass igjen på bunnlinjen at vi mener å ha lyktes. Vokser vi med rundt 5000 i året, vil jeg si det er brukbart, sier han.

Motivasjonen bak satsingen har i tillegg til å tjene penger, vært å få flere ben å stå på. Samtidig har det vært viktig å være i forkant.

– Vi tenkte mobilselskapene skulle inn i vårt marked å selge strøm, og da tenkte vi hvorfor ikke gjøre det motsatt. Utfordre dem i deres marked. Det gir også en dobbel flate-effekt med tanke på markedsføring, sier Jansrud.

   

Få om beinet

Det er få i strømbransjen som har gått inn i mobilmarkedet, og ifølge Jansrud er det en fordel for dem. De har nå integrert mobilkundene i kundesystemet for strøm slik at det fungerer både for strøm og mobil, og han mener systemet er veldig effektivt og har lave kostnader.

–  Ja, det er kjempefint at det er få som driver med det. Håper det fortsetter sånn. Neida, det er nok mer komplisert enn folk skulle tro. Det er mye som skal automatiseres og programmeres, så det er ikke bare å gå inn i det markedet. Men nå har vi et konkurransefortrinn, og det synes vi er bra selvsagt, sier Jansrud.

Selskapet har dratt nytte av at markedskanalen allerede er der, men Jansrud understreker at pris og kvaliteten på produktet er noe av det viktigste.

–  Ja, og så er det viktig at vi som selskap må utvikle oss. At det hele tiden kommer noe nytt og at det ikke er status quo. Vi må stå på hele tiden og komme med noe nytt, sier han.

Gudbrandsdal Energi Mobil bruker Telenor sitt nett.

Vindmøller dekket 130% av dansk døgnforbruk

Vindmøller produserte søndag for første gang mer strøm enn danskene hadde bruk for over et helt døgn, ifølge foreløpige tall fra Energinet.

Les mer

Markedskommentar september 2019

I denne markedskommentaren for september 2019 ser vi at det er en bedring i hydrologisk balanse og at den totale strømregningen til forbrukeren ligger an til å bli noe lavere i 2019 enn den var i 2018.

Les mer

Markedskommentar uke 37 2019

Denne uken har terminmarkedet for kraft steget kraftig etter usikkerhet rundt fransk kjernekraftproduksjon og produksjonskutt ved det nederlandske gassfeltet Groningen. Spotprisene har til forskjell fra terminmarkedet vært langt mer stabile og spotprisene har holdt nivået fra forrige uke.

Les mer

Markedskommentar uke 36 2019

Denne uken har vært preget av mye vind og ditto nedbør. I Norge er det 166 prosent av normal nedbør og i Sverige er det kommet over dobbelt av normalen for årstiden. Dette har ført til en forbedret energibalanse og lavere fremtidspriser.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?