12.08.2019

På vei mot 20 000 mobilkunder

(Europower) Gudbrandsdal Energi ønsker seg 20 000 mobilkunder innen tre år. Det skal være mulig, mener daglig leder, Jan Jansrud. Bare det trykkes på litt.

I fjor sommer startet Gudbrandsdal Energi så smått med sin mobilsatsing. Et par hundre pilotkunder ble brukt til å få kontroll på nye systemer, og i mars i år ble de første vanlige kundene registrert. 

– Vi begynte å satse halvveis-ordentlig fra mars og nå har vi rundt 3500 kunder.  Men vi kan trykke på mye hardere, sier daglig leder i Gudbrandsdal Energi, Jan Jansrud, til Europower.

Målet er å vokse mot 20 000 kunder i løpet av tre år, og ifølge Jansrud har veksten vært høy nok foreløpig. 

–  Vi har holdt igjen litt på markedsføringen til nå. Bare gjort litt sånn passe. Og med 20 000 kunder får vi såpass igjen på bunnlinjen at vi mener å ha lyktes. Vokser vi med rundt 5000 i året, vil jeg si det er brukbart, sier han.

Motivasjonen bak satsingen har i tillegg til å tjene penger, vært å få flere ben å stå på. Samtidig har det vært viktig å være i forkant.

– Vi tenkte mobilselskapene skulle inn i vårt marked å selge strøm, og da tenkte vi hvorfor ikke gjøre det motsatt. Utfordre dem i deres marked. Det gir også en dobbel flate-effekt med tanke på markedsføring, sier Jansrud.

   

Få om beinet

Det er få i strømbransjen som har gått inn i mobilmarkedet, og ifølge Jansrud er det en fordel for dem. De har nå integrert mobilkundene i kundesystemet for strøm slik at det fungerer både for strøm og mobil, og han mener systemet er veldig effektivt og har lave kostnader.

–  Ja, det er kjempefint at det er få som driver med det. Håper det fortsetter sånn. Neida, det er nok mer komplisert enn folk skulle tro. Det er mye som skal automatiseres og programmeres, så det er ikke bare å gå inn i det markedet. Men nå har vi et konkurransefortrinn, og det synes vi er bra selvsagt, sier Jansrud.

Selskapet har dratt nytte av at markedskanalen allerede er der, men Jansrud understreker at pris og kvaliteten på produktet er noe av det viktigste.

–  Ja, og så er det viktig at vi som selskap må utvikle oss. At det hele tiden kommer noe nytt og at det ikke er status quo. Vi må stå på hele tiden og komme med noe nytt, sier han.

Gudbrandsdal Energi Mobil bruker Telenor sitt nett.

Markedskommentar uke 8 2020

Prisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 10,24 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli rundt 11,45 øre/kWh for kommende uke, som henger sammen med mye vind, høyt tilsig, høye temperaturer og nedjusterte vannverdier. Neste uke prises til rundt 11.50 øre/kWh.

Les mer

Varsler nye endringer på strømpris.no

Forbrukerrådet vil gjøre det enklere for strømkundene å orientere seg i markedet. Nå varsler de at spotprisavtaler med lang varighet skal løftes høyere i prisportalen. Energi Norge støtter endringen.

Les mer

Markedskommentar uke 7 2020

Prisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 16,3 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli rundt 12,8 øre/kWh, som henger sammen med mye vind, høyt tilsig, høye temperaturer og nedjusterte vannverdier.

Les mer

Strømpriser pr. februar 2020

Strømprisen ble i forrige uke rundt 20 øre/kWh i Norge. Denne uken ser prisen ut til å bli rundt 16 øre/kWh. Dette er spotpris/markedspris inklusive mva. Det må påregnes at strømleverandøren sitt påslag kommer i tillegg.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?