18.12.2014

Norske forbrukere er godt tilfreds med strømleverandørene sine

epsi-logoNorske forbrukere er mer tilfreds med strømleverandørene enn med sine banker og forsikringsselskaper.

En ny kundetilfredshetsmåling fra EPSI viser at nordmenns tilfredshet med strømleverandørene fortsetter å stige. -Kundetilfredsheten ligger nå for første gang i våre målinger over bransjesnittet for banker, forsikringsselskaper om mobiloperatører, forteller daglig leder Fredrik Høst i EPSI Norge.

epsi-undersokelseGudbrandsdal Energi i tet

Kundetilfredsheten i bransjen fortsetter å heve seg, og er nå på sitt høyeste nivå i målingens historie. Andelen godt tilfredse kunder har steget betraktelig fra 2011. - Mens hver femte strømkunde var godt tilfreds i 2011, så viser årets studie at drøyt 40% av kundene er godt tilfreds, forteller Høst. Studien viser at det er Gudbrandsdal Energi som også i år har de meste tilfredse kundene i denne målingen, etterfulgt av LOS og Fjordkraft. Hafslund kommer fortsatt dårligst ut, men kundeopplevelsen deres er blitt markant bedre enn for bare tre år siden.

Fastprisavtale

Mens nesten hver femte kunde oppgir at de ikke vet hvilken strømavtale de har, så forteller målingen at det er kunder med fastprisavtale som i snitt er mest tilfreds med sine strømleverandører. – Denne og tidligere målinger har vist at produktkunnskap er viktig for tilfredsheten, og analysen forteller at kunder som ikke vet hvilken strømavtale de har også er mindre fornøyd, sier Høst.

Kunderelasjoner er viktig

Videre så er det tydelig at kundene setter pris på å bli kontaktet en gang i blant. -En god del strømkunder opplever at deres leverandør kontakter dem i forhold til råd og tips som er gunstige for dem som kunde. Disse kundene uttrykker i snitt meget høy tilfredshet med sine leverandører, avslutter Høst.

Norge vs Sverige og Finland

EPSI Rating har gjennomført tilsvarende kundeundersøkelser også i Sverige og Finland. Resultatene viser at de svenske forbrukerne har blitt mindre tilfredse med sine strømleverandører i løpet av det siste året og at tilfredsheten i Norge nå nærmer seg nivået i Finland.

Det er gjennomført over 1600 intervjuer med personer i alderen 18 - 79 år. Flere detaljer fra studien finnes her www.epsi-norway.org/no/nyheter

Fredrik Høst
Daglig Leder EPSI Norge

Markedskommentar uke 24 2019

Etter flere uker med store nedbørsmengder er den hydrologiske balansen forbedret med rundt 6 TWh siden starten av juni. Denne uken vil mest sannsynlig ende på normale nedbørsmengder i Norge, men bare rundt halvparten av normalen i Sverige. Fremtidsmarkedet har svekket seg med nesten 2 øre i fronten og rundt et halvt øre på de lengre kontraktene.

Les mer

Felles løsning for mobilbetaling i Europa

Hele sju ulike leverandører av betalingstjenester slår seg sammen for å forenkle mobilbetaling i Europa. Vipps er Norges "representant" i dette samarbeidet som blant annet skal bestå av den kinesiske kjempen Alipay.

Les mer

Markedskommentar uke 23 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 9,6 og 33 øre/kWh, mot 25-37 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Hva skjedde med CO2-prisen?

Prisen på CO2-kvoter påvirker strømprisen, og det siste halvannet året har CO2-prisen steget kraftig. Her er en forklaring på CO2-markedet fra C til 2.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?