18.12.2014

Norske forbrukere er godt tilfreds med strømleverandørene sine

epsi-logoNorske forbrukere er mer tilfreds med strømleverandørene enn med sine banker og forsikringsselskaper.

En ny kundetilfredshetsmåling fra EPSI viser at nordmenns tilfredshet med strømleverandørene fortsetter å stige. -Kundetilfredsheten ligger nå for første gang i våre målinger over bransjesnittet for banker, forsikringsselskaper om mobiloperatører, forteller daglig leder Fredrik Høst i EPSI Norge.

epsi-undersokelseGudbrandsdal Energi i tet

Kundetilfredsheten i bransjen fortsetter å heve seg, og er nå på sitt høyeste nivå i målingens historie. Andelen godt tilfredse kunder har steget betraktelig fra 2011. - Mens hver femte strømkunde var godt tilfreds i 2011, så viser årets studie at drøyt 40% av kundene er godt tilfreds, forteller Høst. Studien viser at det er Gudbrandsdal Energi som også i år har de meste tilfredse kundene i denne målingen, etterfulgt av LOS og Fjordkraft. Hafslund kommer fortsatt dårligst ut, men kundeopplevelsen deres er blitt markant bedre enn for bare tre år siden.

Fastprisavtale

Mens nesten hver femte kunde oppgir at de ikke vet hvilken strømavtale de har, så forteller målingen at det er kunder med fastprisavtale som i snitt er mest tilfreds med sine strømleverandører. – Denne og tidligere målinger har vist at produktkunnskap er viktig for tilfredsheten, og analysen forteller at kunder som ikke vet hvilken strømavtale de har også er mindre fornøyd, sier Høst.

Kunderelasjoner er viktig

Videre så er det tydelig at kundene setter pris på å bli kontaktet en gang i blant. -En god del strømkunder opplever at deres leverandør kontakter dem i forhold til råd og tips som er gunstige for dem som kunde. Disse kundene uttrykker i snitt meget høy tilfredshet med sine leverandører, avslutter Høst.

Norge vs Sverige og Finland

EPSI Rating har gjennomført tilsvarende kundeundersøkelser også i Sverige og Finland. Resultatene viser at de svenske forbrukerne har blitt mindre tilfredse med sine strømleverandører i løpet av det siste året og at tilfredsheten i Norge nå nærmer seg nivået i Finland.

Det er gjennomført over 1600 intervjuer med personer i alderen 18 - 79 år. Flere detaljer fra studien finnes her www.epsi-norway.org/no/nyheter

Fredrik Høst
Daglig Leder EPSI Norge

Markedskommentar august 2019

I øyeblikket har vi et høyere strømprisnivå enn normalt for årstiden. Vi har et underskudd i ressurssituasjonen når vi summerer vannet i magasinene, snøen i fjellet og tilsig fra elver og terreng. Vi har høye marginalkostnader på de kullfyrte produksjonsenhetene. CO2 og kull prisene i sum ligger høyere enn de har gjort de senere år. Det er spådd en normal værtype fremover uten de store nedbørsmengdene i varslene. Det betyr at strømprisene vil holde seg relativt høye i tiden fremover. Det gjør at kundene vil få en høyere strømregning enn det som har vært normalt de senere årene, med unntak av fjordåret.

Les mer

Kjetil Lund: – Vi må basere oss på effekttariffer

NVE-sjef Kjetil Lund sier at svært mye taler for at det bør innføres effekttariffer i nettleien i Norge, og at et nytt høringsutspill vil komme fra direktoratet i løpet av høsten.

Les mer

Markedskommentar uke 32 2019

I juni måned kom det 150 prosent av normal nedbør i Norge. For Sverige sin del kom det normalt med tilsigsnedbør. Dette førte til høyt tilsig og mye uregulert vannkraftproduksjon som i sin tur presset ned spotprisene til rundt 30 øre/kWh etter å ha holdt seg rett i underkant av 40 øre/kWh i hele mai.

Les mer

På vei mot 20 000 mobilkunder

Gudbrandsdal Energi ønsker seg 20 000 mobilkunder innen tre år. Det skal være mulig, mener daglig leder, Jan Jansrud. Bare det trykkes på litt.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?