Finn.no og Flytoget har begge Norges mest fornøyde kunder, og vinner Kundetilfredshetsprisen 2017. Det viser årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI. Gudbrandsdal Energi topper også i år sin bransje, og har for syvende året på rad landets mest tilfredse strømkunder.
Mer enn 8300 forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse for Norsk Kundebarometer, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av. Til sammen har over 160 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer fått sin dom i årets undersøkelse.
Resultatene viser at kundetilfredsheten aldri før har vært høyere i Norge samlet sett. I gjennomsnitt oppnår bedriftene en kundetilfredshet på 72,3 poeng, noe som kjennetegner en tilfreds kundemasse. Det er derimot store forskjeller på topp og bunn.
- Selv om tilfredsheten i snitt aldri har vært høyere er det fremdeles mange bedrifter som har stort forbedringspotensial. Konkurransen om kundene kommer bare til å bli sterkere i årene som kommer og den ytterste konsekvensen av å ha misfornøyde kunder i lang tid er at bedriften forsvinner fra markedet. Både teori og erfaring fra det norske markedet bekrefter dette, understreker Silseth.
Alle de 9 øverste har vært gjengangere i topp 10 på Norsk Kundebarometer. Haugenbok.no og Gudbrandsdal Energi topper begge sine bransjer og deler 8. plassen på totallisten uavhengig av bransje.
Topp 10 uvhengig av bransje:
Plassering 2017 | Bedrift | Tilfredshet 2017 |
1 | Flytoget | 85,1 |
1 | Finn.no | 85,1 |
3 | Volvo | 84,4 |
4 | Vinmonopolet | 83,8 |
5 | Toyota | 83,7 |
6 | Skandiabanken | 82,9 |
7 | Chess | 82,5 |
8 | haugenbok.no | 82,2 |
8 | Gudbrandsdal Energi | 82,2 |
10 | Handelsbanken | 81,8 |
10 | BMW | 81,8 |
Strømbransjen opplever en negativ utvikling
Vi registrerer også at det skjer ting i strømbransjen. De fleste bedriftene faller mye på tilfredshet og enda mer på lojalitet. Betydelige økte strømpriser må nok ta mye av skylden her, men noe negative skriverier om nye måleravlesere og innføring av samlefaktura (på strøm og nettleie) kan også spille inn. Gudbrandsdal Energi topper for 7. året på rad sin bransje, og har landets mest tilfredse strømkunder.
PLASS | SELSKAP | STJERNER | TILFREDSHET | LOJALITET |
---|---|---|---|---|
1 | Gudbrandsdal Energi | 5 | 82,2 | 84,3 |
2 | LOS | 4 | 77,1 | 86,1 |
3 | Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk | 4 | 75,9 | 82,4 |
4 | Eidsiva strøm | 3 | 74,6 | 81,6 |
5 | Fortum | 3 | 74,5 | 74,9 |
6 | NorgesEnergi | 3 | 74,4 | 79,3 |
7 | Fjordkraft | 3 | 72,6 | 75,4 |
8 | Lyse | 3 | 70,1 | 80,7 |
9 | Hafslund Strøm | 2 | 67,9 | 78,5 |
Fakta om Norsk Kundebarometer 2017
Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene får muligheten til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI.
Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 8335 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 17.816 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter tilsammen 169 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi. Datainnsamlingsperioden var fra januar til april 2017.
Les hele saken og få flere detaljer på nettsiden til Norsk Kundebarometer.
Kontaktinformasjon:
Prosjektleder Pål Rasmus Silseth,
Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.
Ved inngangen til våren anses ressurssituasjonen i Norge for å være god, selv om fyllingsgraden i fire av fem prisområder fortsatt ligger...
Med det store utvalget av strømleverandører og avtaler tilgjengelig, kan det virke overveldende å finne den rette. Se våre beste tips til...