04.05.2016

Norsk Kundebarometer 2016

(Oslo 03. mai 2016) Nettstedet FINN.no har Norges mest fornøyde kunder. Gudbrandsdal Energi er på en historisk tredjeplass uavhengig av bransje, men topper for sjette året på rad sin bransje, Strømleverandører. Det viser Norsk Kundebarometer fra Handelshøyskolen BI.


Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.


Mer enn 9000 forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde der er med bedrifter de kjøper varer og tjenester.


Mer enn 180 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer får sin dom i årets undersøkelse. Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI.


Begeistrer kundene år etter år


Det er hard konkurranse om å være best på å gjøre kundene sine tilfredse. Tett bak FINN.no følger Flytoget og Gudbrandsdal Energi, som begge oppnår mer enn 83 kundetilfredshetspoeng i årets undersøkelse.


Flytoget har vunnet Kundetilfredshetsprisen fem ganger tidligere, mens Gudbrandsdal Energi har vært desidert best i sin bransje de siste fem årene og har som både FINN.no og Flytoget, ligget i toppen av Norsk Kundebarometer de siste årene.


Det er ikke tilfeldig hvem som havner i topp 15 på Norsk Kundebarometer.


– Langsiktig og målrettet innsats med fokus på kundene betaler seg i form av fornøyde kunder, kommenterer Silseth som mener det er bra for oss forbrukere at vi har bedrifter som hver dag jobber hardt for å gjøre kundene sine tilfredse.


Til sammen 16 bedrifter oppnår mer enn 80 kundetilfredshetspoeng i årets utgave av BIs kundebarometer.


– Dette er bedrifter som klarer å begeistre sine kunder, sier kundeeksperten.
Alle bedrifter som scorer høyere enn 80 poeng i Norsk Kundebarometers målinger, oppnår 5 av 5 mulige stjerner på kundetilfredshet.


Strømleverandører


Skjermbilde


Norges mest fornøyde kunder 2016


norges-mest-fornoyde-kunder


Kilde: Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI. Tabellen viser oppnådde kundetilfredshetspoeng i 2016 på en skala fra 0 til 100 der 100 er best. Tabellen viser alle virksomheter som oppnår mer enn 80 kundetilfredshetspoeng.


Referanse: Handelshøyskolen BI - Norsk Kundebarometer 2016 www.kundebarometer.com

Flytende vindkraft opptil fem ganger dyrere enn landvind

Norgessjef Ben Bjørke i Siemens Gamesa mener det er realistisk med bunnfast havvind på norsk sokkel, men at det er behov for stor skala dersom en skal få ned kostnadene for flytende havvind.

Les mer

Regjeringen jekker elavgiften til 16,13 øre/kWh

Etter å ha kuttet elavgiften med ett øre i statsbudsjettet i fjor, vil regjeringen nå øke avgiften med 1,9 prosent til 16,13 øre/kWh.

Les mer

Markedskommentar uke 40 2019

I forrige uke ble gjennomsnittsprisen for Østlandet (NO1) 31,4 øre/kWh, denne uken blir prisen rundt 35 øre/kWh som for det meste skyldes høyere forbruk etter hvert som gradestokken kryper mot kuldegrader.

Les mer

Markedskommentar uke 39 2019

Denne uken har vært preget av værprognoser som har blitt våtere i Skandinavia og nede på kontinentet er det økende vindprognoser for starten av oktober. Høyere vindprognoser virker direkte inn på strømprisene, men de virker også indirekte inn på etterspørselen etter fossilt brennstoff i form av kull og gass.

Når det gjelder spotprisene så holder de seg rett i overkant av 30 øre/kWh i Sør-Norge.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?