15.02.2019

Må slå ned på useriøse strømleverandører

Energi Norge mener myndighetene må skjerpe innsatsen mot strømselskaper som bryter lover og regler, slik at kundene kan ha tillit til at strømmarkedet gir dem tydelige og gode valgmuligheter.

Strømavtaler topper klagestatistikken hos Forbrukertilsynet, viser tall som ble lagt frem forrige uke. Av rundt 15.000 klager gjelder vel 300 strøm – og de fleste handler om telefonsalg og villedende markedsføring. På de neste plassene følger internett og mobil.  

 Rekordmange byttet strømleverandør i 2018. Bare en halv promille av leverandørbyttene endte med en klage til Forbrukertilsynet. Men dette er likevel tall som tyder på at bransjen har et forbedringspotensial, sier næringspolitisk rådgiver Lars Ragnar Solberg i Energi Norge.  

Skal ha god informasjon 

Han peker særlig på behovet for gode prosesser og tydelig informasjon ved inngåelse av avtale. 

 Det er bra for kundene at det finnes mange strømleverandører og et stort utvalg av strømavtaler. Kundene kan spare penger på kampanjetilbud her som i andre markeder. Men de skal ha god informasjon om varigheten av tilbudet, betalingsbetingelser og hvordan endringer i avtalen varsles. Strømbransjen må jobbe kontinuerlig med å forbedre disse områdene, sier Solberg.   

Energi Norge mener gjengangere i klagebunken hos Forbrukertilsynet må følges opp bedre. 

– Vi oppfordrer myndighetene til å skjerpe innsatsen mot selskaper som bryter lover og regler i strømmarkedet. Det er synd at et mindre antall selskaper ødelegger for hele bransjen, sier Solberg. 

Må lese avtaleteksten 

Kundenes rettigheter ble styrket av Forbrukertilsynet og Energi Norge gjennom nye standardvilkår for strømavtaler i 2017. Der står det blant annet at endring av pris eller andre forhold i avtalen skal varsles på epost, SMS eller liknende. Det siste innebærer at kunden kan bli varslet gjennom "Min side", men først etter å ha gitt særskilt samtykke. 

 Mange klager skyldes at kundene ikke har fått med seg at de har kjøpt et kampanjetilbud som etter en viss periode blir endret. Her må både strømleverandørene bli flinkere til å informere og kundene lese avtaleteksten bedre, slik at en unngår ubehagelige overraskelser, påpeker Solberg.

Hvis du har spørsmål om strømavtalen din, kan du ta kontakt med leverandøren din. Om du ikke er fornøyd med svarene du får, kan du bruke forbrukermakten din og bytte avtale. Det er gratis og vil gå enda raskere når Elhub kommer i drift om noen uker.

Bytte av strømmålere har vært en suksess

97 prosent av alle målepunkter i Norge har fått ny strømmåler per januar 2019, ifølge ny statusrapport fra NVE. Investeringskostnadene er også 1 milliard kroner lavere enn forventet.

Les mer

Markedskommentar mai 2019

Hydrologisk balanse var tidlig i mai dårligere enn på samme tid enn i fjor. Nedbør de siste dagene samt varsler om mer nedbør fremover vil dog være med å bedre denne.

Les mer

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?