15.02.2019

Må slå ned på useriøse strømleverandører

Energi Norge mener myndighetene må skjerpe innsatsen mot strømselskaper som bryter lover og regler, slik at kundene kan ha tillit til at strømmarkedet gir dem tydelige og gode valgmuligheter.

Strømavtaler topper klagestatistikken hos Forbrukertilsynet, viser tall som ble lagt frem forrige uke. Av rundt 15.000 klager gjelder vel 300 strøm – og de fleste handler om telefonsalg og villedende markedsføring. På de neste plassene følger internett og mobil.  

 Rekordmange byttet strømleverandør i 2018. Bare en halv promille av leverandørbyttene endte med en klage til Forbrukertilsynet. Men dette er likevel tall som tyder på at bransjen har et forbedringspotensial, sier næringspolitisk rådgiver Lars Ragnar Solberg i Energi Norge.  

Skal ha god informasjon 

Han peker særlig på behovet for gode prosesser og tydelig informasjon ved inngåelse av avtale. 

 Det er bra for kundene at det finnes mange strømleverandører og et stort utvalg av strømavtaler. Kundene kan spare penger på kampanjetilbud her som i andre markeder. Men de skal ha god informasjon om varigheten av tilbudet, betalingsbetingelser og hvordan endringer i avtalen varsles. Strømbransjen må jobbe kontinuerlig med å forbedre disse områdene, sier Solberg.   

Energi Norge mener gjengangere i klagebunken hos Forbrukertilsynet må følges opp bedre. 

– Vi oppfordrer myndighetene til å skjerpe innsatsen mot selskaper som bryter lover og regler i strømmarkedet. Det er synd at et mindre antall selskaper ødelegger for hele bransjen, sier Solberg. 

Må lese avtaleteksten 

Kundenes rettigheter ble styrket av Forbrukertilsynet og Energi Norge gjennom nye standardvilkår for strømavtaler i 2017. Der står det blant annet at endring av pris eller andre forhold i avtalen skal varsles på epost, SMS eller liknende. Det siste innebærer at kunden kan bli varslet gjennom "Min side", men først etter å ha gitt særskilt samtykke. 

 Mange klager skyldes at kundene ikke har fått med seg at de har kjøpt et kampanjetilbud som etter en viss periode blir endret. Her må både strømleverandørene bli flinkere til å informere og kundene lese avtaleteksten bedre, slik at en unngår ubehagelige overraskelser, påpeker Solberg.

Hvis du har spørsmål om strømavtalen din, kan du ta kontakt med leverandøren din. Om du ikke er fornøyd med svarene du får, kan du bruke forbrukermakten din og bytte avtale. Det er gratis og vil gå enda raskere når Elhub kommer i drift om noen uker.

Rapport: Vind- og solkapasitet vil dobles i Sverige før 2030

Fornybarkapasiteten, ekskludert vannkraft, i Sverige er ventet å øke fra 14,8 GW i 2019 til 30,4 GW i 2030, ifølge en ny rapport fra Global Data.

Les mer

Elsikkerhet i Landbruket - Energisenteret

Visste du at nærmere syv av ti branner i landbruket har en elektrisk årsak? Det har Energisenteret i Hunderfossen Eventyrpark tenkt å gjøre noe med.

Les mer

Markedskommentar uke 26 2019

Spotprisene har i uke 26 vært på samme nivå som i forrige uke og har ligget rundt 30 øre/kWh, med mindre variasjoner fra dag til dag.

Les mer

Markedskommentar uke 24 2019

Etter flere uker med store nedbørsmengder er den hydrologiske balansen forbedret med rundt 6 TWh siden starten av juni. Denne uken vil mest sannsynlig ende på normale nedbørsmengder i Norge, men bare rundt halvparten av normalen i Sverige. Fremtidsmarkedet har svekket seg med nesten 2 øre i fronten og rundt et halvt øre på de lengre kontraktene.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?