15.02.2019

Må slå ned på useriøse strømleverandører

Energi Norge mener myndighetene må skjerpe innsatsen mot strømselskaper som bryter lover og regler, slik at kundene kan ha tillit til at strømmarkedet gir dem tydelige og gode valgmuligheter.

Strømavtaler topper klagestatistikken hos Forbrukertilsynet, viser tall som ble lagt frem forrige uke. Av rundt 15.000 klager gjelder vel 300 strøm – og de fleste handler om telefonsalg og villedende markedsføring. På de neste plassene følger internett og mobil.  

 Rekordmange byttet strømleverandør i 2018. Bare en halv promille av leverandørbyttene endte med en klage til Forbrukertilsynet. Men dette er likevel tall som tyder på at bransjen har et forbedringspotensial, sier næringspolitisk rådgiver Lars Ragnar Solberg i Energi Norge.  

Skal ha god informasjon 

Han peker særlig på behovet for gode prosesser og tydelig informasjon ved inngåelse av avtale. 

 Det er bra for kundene at det finnes mange strømleverandører og et stort utvalg av strømavtaler. Kundene kan spare penger på kampanjetilbud her som i andre markeder. Men de skal ha god informasjon om varigheten av tilbudet, betalingsbetingelser og hvordan endringer i avtalen varsles. Strømbransjen må jobbe kontinuerlig med å forbedre disse områdene, sier Solberg.   

Energi Norge mener gjengangere i klagebunken hos Forbrukertilsynet må følges opp bedre. 

– Vi oppfordrer myndighetene til å skjerpe innsatsen mot selskaper som bryter lover og regler i strømmarkedet. Det er synd at et mindre antall selskaper ødelegger for hele bransjen, sier Solberg. 

Må lese avtaleteksten 

Kundenes rettigheter ble styrket av Forbrukertilsynet og Energi Norge gjennom nye standardvilkår for strømavtaler i 2017. Der står det blant annet at endring av pris eller andre forhold i avtalen skal varsles på epost, SMS eller liknende. Det siste innebærer at kunden kan bli varslet gjennom "Min side", men først etter å ha gitt særskilt samtykke. 

 Mange klager skyldes at kundene ikke har fått med seg at de har kjøpt et kampanjetilbud som etter en viss periode blir endret. Her må både strømleverandørene bli flinkere til å informere og kundene lese avtaleteksten bedre, slik at en unngår ubehagelige overraskelser, påpeker Solberg.

Hvis du har spørsmål om strømavtalen din, kan du ta kontakt med leverandøren din. Om du ikke er fornøyd med svarene du får, kan du bruke forbrukermakten din og bytte avtale. Det er gratis og vil gå enda raskere når Elhub kommer i drift om noen uker.

Markedskommentar uke 3 2020

Langtidsvarslene for de kommende seks ukene er på linje med langtidsvarslene vi har sett de siste ukene, som innebærer mildt og vått vær i ukene fremover. Det er ikke tegn til høytrykksoppbygging i våre områder og uten dette vil lavtrykkene fra sørvest dominere værbildet fremover.

Les mer

Markedskommentar uke 2 2020

Prisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 30,6 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli rundt 27,3 øre/kWh, som henger sammen med mye vind, høyt tilsig og høye temperaturer.Neste uke prises til rundt 25 øre/kWh, da værbildet også neste uke blir preget av mye vind, nedbør og høye temperaturer.

Les mer

Viktigste endring er utelatt på Strømpris.no

Strømpris.no er oppdatert. Fortsatt preges oversikten av kampanjetilbud og lokkepriser, selv om det var noe av det første Forbrukerrådet skulle endre i portalen.

Les mer

Markedskommentar uke 1 2020

Det har skjedd store endringer i kraftmarkedet de siste to ukene. Kraftige lavtrykk har bidratt til mye vind og veldig mye nedbør denne uken og samme værtype vil også prege neste uke. Dette har ført til at kraftprisene fremover i tid har falt veldig mye den siste tiden.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?