Hjem > Siste nytt > Dette er kundenes dom over strømselskapene

Dette er kundenes dom over strømselskapene

Publisert 23.11.2020, sist oppdatert 23.11.2020

EPSI måler hvert år kundetilfredsheten i de fleste bransjer og i 2020 er igjen Gudbrandsdal Energi tilbake på toppen av listen. Det er i år kundene til Gudbrandsdal Energi som er mest fornøyde, og tar med det tilbake førsteplassen i denne målingen.

Vi lever i et samfunn og en hverdag som blir mer og mer elektrifisert. Denne utviklingen er med på å endre kundenes ønsker og forventninger, og stille nye krav til både kraftleverandørene og til nettselskapene rundt om i Norge. 

I løpet av høsten har EPSI gjennomført over 3700 dybdeintervjuer der strøm- og nettkunder rundt om i Norge har fått mulighet til å sette karakterer på sine strøm- og nettselskaper. Resultatene fra dette arbeidet er nå klart både i Norge og i resten av Norden.

I år er det igjen kundene til Gudbrandsdal Energi som er mest fornøyde, og tar med det tilbake førsteplassen i denne målingen.

- Gudbrandsdal Energi går fram fra i fjor, og er et strømselskap som oppleves som enkelt og pålitelig, de har gode priser og topp service, påpeker Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Norge.

De fleste kraftleverandørene i Norge tilbyr i dag kundene en mulighet til å kjøpe strøm med opprinnelsesgaranti. 15 % av privatkundene og 18% av bedriftskundene svarer at de i dag har en slik garanti fra sin leverandør.

- Dette er en garanti som de aktuelle kundene verdsetter og er fornøyde med, sier Høst. Denne kundegruppen har tatt et aktivt og bevisst valg med tanke på å betale for fornybar strøm. Kundene tar selv et miljøansvar og kommer med sitt bidrag inn i bærekraftarbeidet. Analysen viser disse kundene er betydelig mer fornøyde med strømleverandøren sin enn de som ikke har det.

Hafslund Strøm er nok en gang selskapet som har de minst fornøyde kundene i denne målingen. Hafslund får jevnt over svakere tilbakemeldinger fra sine kunder enn hva konkurrentene gjør.

EPSI Rating Norge er en leverandør av kundetilfredshetsanalyser, og er av mange ansett som en ekstern revisor av kundemassen. EPSI samler inn, analyserer og formidler informasjon om kunders forventninger, opplevd kvalitet og verdivurdering av produkter og tjenester. Selskapet er en del av EPSI Rating Group som gjennomfører kundetilfredshetsstudier i hele Norden og i en rekke andre europeiske land.

Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?