Svar på to aktuelle spørsmål:

Vi fakturerer våre strømkunder etterskuddsvis, for faktisk forbruk (altså ikke forskudds- eller akontofakturering).

Vi tilbyr gjennomfakturering av nettleie og har avtale om dette mot de fleste av landets netteiere. Du får da altså både strøm, nettleie og strømstøtteordningen på samme faktura.

Hjem > Siste nytt > Bytte av strømmålere har vært en suksess

Bytte av strømmålere har vært en suksess

Thomas Gundersen
Publisert 24.05.2019, sist oppdatert 24.05.2019

97 prosent av alle målepunkter i Norge har fått ny strømmåler per januar 2019, ifølge ny statusrapport fra NVE. Investeringskostnadene er også 1 milliard kroner lavere enn forventet.

(Energi Norge) 97 prosent av alle målepunkter i Norge har fått ny strømmåler per januar 2019, ifølge ny statusrapport fra NVE. Investeringskostnadene er også 1 milliard kroner lavere enn forventet.

NVE offentliggjorde nylig en statusrapport som viser at nettselskapene gjennom 2017 og 2018 har gjort en formidabel jobb med å bytte målere i hele Norge. Per januar 2019 er 2,9 millioner målere byttet ut, noe som utgjør en dekning på 97 prosent. Investeringskostnadene er også vesentlig lavere enn tidligere estimert.

– Skifte av målere er først og fremst et stort logistikkprosjekt, hvor bomturer koster. Det er derfor gledelig å se at gjennomsnittlig investeringskostnad er redusert med 1 milliard, sammenlignet med anslagene i 2016. Dette utgjør faktisk en gjennomsnittlig pris på 2936 kroner per måler, sier næringspolitisk rådgiver Ulf Møller i Energi Norge.

Det har i media blitt skrevet mye om kunder som har fått legeattest for ikke å få installert smartmåler. Tallene fra NVE viser at denne gruppen kun utgjør 0,2 prosent.

Det har også vært søkelys på kunder som har nektet nettselskapet adgang til å skifte måleren deres. Rapporten viser at dette gjelder 23.861 kunder, og at de representerer cirka 0,8 prosent av alle målepunkter.

– Energi Norge mener at standardavtalen, samt forskriften, gir nettselskapene en ubetinget rett til tilgang til måler og å bytte den, påpeker Møller.

De resterende to prosentene som ikke har byttet måler er selskaper som er forsinket, har fått utsettelse eller hvor det teknisk er utfordrende å bytte.

Les hele rapporten her.


Skrevet av Ulf Møller - Energi Norge.

Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?