Hjem > Siste nytt > Kommer: Bransjenorm for opprinnelsesmerket strøm

Kommer: Bransjenorm for opprinnelsesmerket strøm

Publisert 28.08.2020, sist oppdatert 11.03.2022

Opprinnelsesmerket strøm er forbrukerens mulighet til å støtte og påvirke fornybar energi. Nå kommer det strengere krav til markedsføring av fornybar strøm.

(Energi Norge) Opprinnelsesmerket strøm er forbrukerens mulighet til å støtte og påvirke fornybar energi. Denne høsten starter arbeidet med å oppdatere bransjenormen som ble utarbeidet i 2007. En ny bransjenorm bør være på plass på nyåret 2021.

Strømmen i stikkontakten din kan ikke spores tilbake til et bestemt kraftverk, men pengestrømmen kan spores og det gir forbrukeren mulighet til å "velge" vindkraft fra Fosen eller vannkraft fra Lysebotn. Opprinnelsesgarantiordningen er et europeisk system der kraftprodusentene mottar et bevis for sin fornybare kraftproduksjonet bevis som igjen kan kjøpes og selges i et marked.  

Ordningen med opprinnelsesgarantier er den eneste måten å synliggjøre og realisere verdien av fornybaregenskapen i kraftproduksjonen. Det er snart også den eneste gyldige dokumentasjonen på at strømavtalen din er fornybar. Alle kraftprodusenter, vannkraftverk eller kullkraftverk, kan selge hver MWh med strøm på kraftbørsen eller i bilaterale avtaler, men opprinnelsesgarantiene bidrar til å gjøre vannkraftverket mer lønnsomt enn kullkraftverket.  

– Strømkundene kan kjøpe opprinnelsesmerket strøm for å støtte fornybar energi eller støtte et bestemt kraftverk. Det er deres mulighet til å påvirke kraftproduksjon og hvilke kilder kraftproduksjonen bør komme fra. Bedriftene på sin sideog stadig flere av dem, trenger opprinnelsesmerket strøm som gyldig dokumentasjon i deres bærekraftsrapporter, sier næringspolitisk rådgiver Lars Ragnar Solberg i Energi Norge. 

Strengere krav til markedsføring av fornybar strøm    

Strømleverandører som vil selge og markedsføre fornybar strøm skal bruke opprinnelsesgarantier, ifølge EUs siste Fornybardirektiv. Det betyr at enhver strømavtale som betegnes som fornybar eller tilsvarende, skal selges med opprinnelsesgarantier. Markedsføringsloven setter også klare krav til hvordan en strømleverandør kan markedsføre og kommunisere opprinnelsesmerket strøm. 

Oppdatert bransjenorm 

Energi Norge og Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerombudet) fikk i 2007 på plass en Bransjenorm for opprinnelsesgaranterte kraftavtaler. Den hadde som formål å stimulere til en positiv utvikling av markedet for opprinnelsesmerket strøm ved å påse at markedsføring og verifikasjon av opprinnelsesmerkede strømavtaler var korrekt og dekkendeEnergi Norge ønsker nå å oppdatere denne bransjenormen – både i innhold og format.  

– Opprinnelsesmerket strøm er viktigere enn noen gangI 2019 ble det solgt 5 TWh eller 25 prosent mer opprinnelsesmerket strøm i Norge enn i 2018. Det er helt nødvendig at strømleverandørene markedsfører og kommuniserer disse strømproduktene enhetlig og korrekt, avslutter Solberg.  

Energi Norge har nedsatt en prosjektgruppe med en rekke strømleverandører og kraftprodusenter som skal delta i arbeidet. Interesserte medlemmer bes ta kontakt om prosjektet. 


Skrevet av Lars Ragnar Solberg - Energi Norge.

Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?