Hjem > Siste nytt > AMS-utrullingen nærmer seg slutten; flere risikerer å få strømmen kuttet

AMS-utrullingen nærmer seg slutten; flere risikerer å få strømmen kuttet

Europower Energi
Publisert 28.01.2020, sist oppdatert 28.01.2020

Kunder som fortsatt nekter å få installert AMS-målere i hjemmene sine står i fare for å få strømmen kuttet de neste månedene. Andre har vært uten strøm siden mai.

(Europower Energi) Kunder som fortsatt nekter å få installert AMS-målere i hjemmene sine står i fare for å få strømmen kuttet de neste månedene. Andre har vært uten strøm siden mai.

Omtrent et år etter at fristen gikk ut for installasjon av AMS-målere er det fortsatt nettkunder i Norge som ikke har byttet ut den gamle måleren. Flere nettselskaper har allerede begynt å kutte strømmen til kunder som ennå nekter å få målerne i hus.

Mange varsler i løpet av våren

I nettselskapet Elvias sørlige områder (tidligere Hafslund Nett) er det rundt 2000 målepunkter som ikke har fått installert måler. Dette er ikke medregnet kunder som har erklæring fra lege eller psykolog og som har fått fritak.

– Vi er inne i et slags oppsamlingsheat. Vi må sende ut varsler om stenging. Vi har jo skiftet 720 000 målere, så det er ingen stor andel, men på vårparten blir det stengevarsler for ganske mange. Og der vi ikke har noen kunder å varsle reiser vi ut og stenger, sier kommunikasjonssjef i Elvia, Morten Schau, til Europower Energi.

I sommer sendte Hafslund ut stengevarsler til rundt 50 kunder i Bærum hvorav kun én kunde fikk strømmen kuttet. Men saken løste seg raskt, ifølge Schau, og kunden ble koblet på igjen samme dag.

Uten strøm siden mai

I Elvias nordlige nettområde (tidligere Eidsiva) er det imidlertid flere som har fått kuttet strømmen. Det mangler kun 60 installasjoner i området, men 15 kunder har allerede mistet strømmen. Noen av disse kundene har vært uten strøm siden mai.

– De fleste kundene fikk strømmen kuttet i mai og juni, mens noen fikk den kuttet etter sommeren, sier kommunikasjonsrådgiver i Elvia, Cecilie Gregersen.

Elvia jobber nå med å komme i dialog med kundene som nekter å få installert nye målere.

– De som motsetter seg ny måler vil få varsel i løpet av den nærmeste tida. Noen sliter vi å få kontakt med, men vi håper jo at vi slipper å ta strømmen, sier Gregersen til Europower Energi.

Mange snur når brevet kommer

Blant kundene som har fått fritak for nye målere er det stråling og overvåkning de fleste frykter, og de får installert måler uten kommunikasjonsdel. Men det er altså kundene som ikke ønsker ny måler i det hele tatt som nettselskapene nå må varsle.

Agder Energi Nett gikk nylig ut og sa at flere kunder står i fare for å miste strømmen. Seksjonsleder i Nettkunde Agder Energi Nett, Ole-Herman Cappelen, sier til Europower Energi at de nå stenger strømmen hos kunder fortløpende.

– Nå har vi stengt ti. Men når vi sender varselbrevet løser omtrent 60 prosent seg. Og så er det litt mer jobb med de andre. Men det er fem varmegrader her på Sørlandet så det er ingen begrensninger med tanke på temperaturen, sier han.

Agder Energi Nett har rundt 1500 kunder som ikke har byttet måler og tallene skal være omtrent lite hos Skagerak Energi Nett, som også har varslet stenging for noen kunder. På Vestlandet skal man ifølge BKK ettergå de som ikke har byttet måler i løpet av 2020.

Noen av nettselskapene Europower Energi har snakket med er sparsommelige med opplysninger om hvor mange som har fått legeerklæringer og hvor mange som nekter å bytte strømmåler. Etter hva Europower Energi erfarer er dette fordi selskapene ikke ønsker noen stigmatisering av AMS-nekterne.


Skrevet av Mats Greger - Europower Energi

Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?