Hjem > Siste nytt > Motiverende at kundene forstår verdien av sparing

Motiverende at kundene forstår verdien av sparing

Ann Iren Kolås Ryen
Publisert 21.12.2022, sist oppdatert 21.12.2022

Med rekordhøye strømpriser er det ekstra viktig å spare der man kan. - Kunder i alle aldersgrupper, fra 20 til 90 år, bruker appen aktivt og vi ser at kunder i større grad forstår verdien av sparing nå, forteller markedskonsulent og strømsparerådgiver i Gudbrandsdal Energi, Tonje Grosberg Stø.

35-åringen har daglig kontakt med kundene, og en viktig del av jobben hennes er å veilede og gi kunder gode råd om hvordan de kan redusere strømforbruket sitt.

– Mange har bekymringer knyttet til strøm og strømregning, og de kan vi heldigvis bidra til å redusere. Jeg tror det er mange som har gjort sparetiltak, men som fremdeles ikke har tatt i bruk appen vår. Der kan det være mye å spare, sier Grosberg Stø.


De som bruker vår app sparer mer strøm

Våre data viser at de som bruker appen sparer mer enn de som ikke gjør det. Appen gir deg innsikt i, og gjør deg bevisst på, eget strømforbruk. Du får oversikt over kostnader og priser, og i tillegg finner du verktøy som hjelper deg å flytte forbruk til tider når prisen er lavest, for eksempel smartlading.

– Vi har eksempler på kunder som har spart flere hundre kroner i løpet av et døgn, kun ved å flytte strømforbruket bort fra tider hvor prisen er dyr, sier Grosberg Stø. Såpass store besparelser har sammenheng med store prisvariasjoner gjennom døgnet og høye strømpriser, men det er uten tvil mye å hente på å flytte forbruk til de rimeligste timene.


Komplisert med strøm

Selv om strømsparerådgiveren jobber med strøm og hjelper kunder på telefon hver dag, er det lite hun har mer forståelse for enn at strøm er komplisert å forstå.

– Jobben vår er å hjelpe folk å forstå, og heldigvis forstår kundene mye mer med appen. Ikke minst forstår de verdien av den, sier hun.

Strømsparerådgiveren kan røpe at hun snakker med kunder i 90-årene som også er aktive brukere av appen.


Verktøy som skaper gode vaner

Det er viktig å huske på at menneskene på kundeservice ønsker å hjelpe deg, og ifølge strømsparerådgiveren er det mange kunder som setter pris på råd over telefon.

– Vi lytter når kunder er fortvilet over strømmen, og vårt mål er at du skal bruke så lite strøm som mulig og hjelpe deg med å skape gode strømvaner, sier tobarnsmoren.

Selv enkle grep kan gi betydelige besparelser med dagens strømpriser. Gudbrandsdal Energi kan hjelpe deg med verktøy som for eksempel smartlading av elbilen, eller med Puls som hjelper deg å unngå effekttopper.

– Vi hjelper deg å få maksimalt ut av tjenester og verktøy. Jeg anbefaler å komme i gang med appen, for en gjennomsnittlig norsk enebolig kan ha et sparepotensial på så mye som 30 prosent, sier hun, før hun legger til:

– Jeg har selv to barn, og vi har justert ned temperaturen på vannbåren varme, bruker varmepumpe, vedfyring og styrer forbruk etter når prisen er lav. For eksempel vasker vi klær når prisen er på sitt laveste så langt det er mulig. Vi har også montert Puls, slik at vi følger med på kostnader og daglig forbruk. Dermed blir det også litt gøy hjemme, når vi kan sammenligne forbruk og se hvor mye bedre vi har blitt på å spare, avslutter hun.

Strømsparerådgiveren har selv spart mye på å redusere og flytte strømforbruket med hjelpen fra appen. I september og oktober i 2021, før hun begynte å bruke GE-appen hadde husholdningen et forbruk på 3700 kilowattimer. For de samme månedene i år har familien redusert forbruket til 2500 kilowattimer. Det utgjør en reduksjon på over 30 prosent.


Slik har hun spart:

  • Justert ned temperatur på vannbåren varme, bruker varmepumpe og vedfyring.
  • Setter på maskiner når det er lave priser.
  • Følger aktivt med i appen.
  • Har montert pulsmåler.

Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?