Hjem > Siste nytt > Ekteparet fikk SmartVVB på hytta: – Nå installerer vi det hjemme også

Ekteparet fikk SmartVVB på hytta: – Nå installerer vi det hjemme også

Gudbrandsdal Energi
Publisert 04.12.2023, sist oppdatert 04.12.2023

Pensjonistene Anne og Thor Anders har vært pilotkunder for SmartVVB fra Gudbrandsdal Energi. Den varmer varmtvannsbeholdningen når prisen er lavest. I tillegg følger den med på at temperaturen på vannet alltid er høy nok til å forebygge risiko for legionella, og sørger for at du har varmt vann klart til bruk.

Som veldig mange andre nordmenn, er også Anne og Thor Anders Sognli interessert i å kutte i strømkostnadene sine, uten at det går utover komforten i hverdagen. Derfor er de svært positive til innovasjon som hjelper dem med å spare på strømmen. 

– Vi var kunder hos en annen leverandør frem til de valgte å begynne med forhåndsfakturering. Siden vi tidligere hadde hatt Gudbrandsdal Energi som strømleverandør på hytta i Gudbrandsdalen, ble det naturlig å bytte tilbake til dem. Vi så også at appen deres hadde utviklet seg veldig mye, forteller Thor Anders.  

Også kona Anne er en ivrig appbruker. 

– Jo mer informasjon du får inn i appen, jo lettere er det å følge med på hva du bruker strøm på og når du bruker strøm, sier hun. 

Bevisste strømsparere 

Ifølge Thor Anders er kona flinkest til å spare på strømmen: – Hun er en veldig bevisst strømbruker, sier han. 

Flere ganger har de fått beskjed i appen om at de er blant de beste strømsparerne i Gudbrandsdalen. Så dyktige er de at de fikk tilbudet om å være pilotkunder for SmartVVB, før produktet var ute på markedet. Ekteparet hev seg med. 

– Selv om vi begynner å dra litt på årene, er vi ikke der at vi ikke bryr oss om å tenke økonomisk, forteller Thor Anders.  

Anne supplerer: – Siden det er lange perioder vi ikke er på hytta, syntes vi det var veldig smart med et verktøy som kan hjelpe oss med å få ned strømforbruket på varmtvannstanken.  

Med fjorårets høye strømpriser friskt i minne, og null strømstøtte å få på hytta, var de ikke vonde å be om å prøve SmartVVB. 


Strømsparing for «dummies» 

Er man blant de første til å prøve et nytt produkt eller en ny tjeneste, er det lett å frykte merarbeid og hodebry. For ekteparet har det heldigvis vært en enkel affære å bli testbrukere av SmartVVB. 

– Vi har fått veldig fin oppfølging fra Gudbrandsdal Energi. De gir gode svar når vi lurer på noe. Tjenesten er enkel i bruk og lett forståelig, sier Anne, som mener dette er noe alle kan bruke. 

Ekteparet snakker inngående om strømspareverktøy og app-bruk, men uttaler selv i beskjedenhet at de ikke er spesielt tekniske, bare nysgjerrige og med et ønske om å få til ting selv. Det er nøkkelen til å bli gode strømsparere, mener de. 


SmartVVB i heimen 

Strømtesterne har testet SmartVVB på hytta i en drøy måned. Det vanskelig å sette et nøyaktig tall på besparelsen, men ekteparet er likevel overbevist om at dette er et verktøy som lar dem spare på strømmen, uten at det går på bekostning av komforten. Derfor har de også bestilt produktet hjemme. 

 

– Det vil nok være større besparelse på hytta enn hjemme, men med tanke på at den leser strømprisene fremover i tid og varmer vannet når prisen er lavest, vil vi sikkert spare litt strøm hjemme også, sier Anne. 

– Ja, hvis ikke hadde vi ikke gjort det vet du, sier Thor Anders, og forteller at de allerede har anbefalt SmartVVB til flere av vennene sine. 

– Alle dingser som kan være med og redusere utgifter er positive. Når dette produktet også har vært gjennom en pilot og blitt testet skikkelig, er det en trygghet i det. 

Vær nysgjerrig! 

Strømsparing trenger ikke være komplisert. Du må bare tørre å være litt nysgjerrig på nye ting, mener ekteparet. 

– Det finnes mye på markedet som kan hjelpe deg med å spare på strømmen. Det handler om å komme seg over dørstokkmila og om innstilling, sier Thor Anders. 

Denne innstillingen har ført til at de to pensjonistene nå sparer både strøm og penger med SmartVVB, og du skal ikke se bort fra at de vil ta i bruk enda flere hjelpemidler for strømsparing fremover. 

Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?