Hjem > Ofte stilte spørsmål > Hvorfor er fakturaen min så stor?

Ofte stilte spørsmål

Gudbrandsdal Energi ønsker å hjelpe sine kunder med lett tilgjengelige svar på alle spørsmål de måtte ha om strøm, både generelt og i forhold til sitt kundeforhold. Er det noe du savner i denne oversikten, send gjerne dette på en e-post til marked@ge.no.

Hvorfor er fakturaen min så stor?

Synes du fakturaen din var unormalt høy? Det kan være flere grunner til det. 

1) Høye strømpriser
Selv om den timesbaserte strømstøtten kutter pristoppene, slår den først inn når strømprisen er 91,25 øre/kWh inkl. mva (73 øre eksl. mva) og høyere. 

2) Høyere forbruk?
Har du brukt mer strøm enn tidligere? Det er normalt at strømforbruket øker når det er kaldere ute og vi bruker mer strøm på oppvarming. Sammenlign forbruket ditt med tidligere år; er det vesentlige endringer?
Dette kan du gjøre i appen eller på Min side under Strøm, velg måned og "sammelign perioder"

3) Strøm og nettleie på samme faktura
Vi fakturerer nå nettleie for flere av landets netteiere, som gjør at totalsummen på fakturane fra oss blir høyere. Du får da altså ikke lenger egen faktura fra netteier på nettleia. Dette ser du på fakturaen din, under overskriften "Nett".

4) Må du lese av strømmåleren?
Dersom du har en måler som må leses av manuelt, og dette ikke har vært gjort på en stund, kan det være at netteier har stipulert/estimert et for høyt forbruk.  Eller du har faktisk brukt mer strøm enn tidligere?


Dersom du fremdeles har spørsmål til en faktura, ta kontakt med oss.

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?