Gudbrandsdal Energi ønsker å hjelpe sine kunder med lett tilgjengelige svar på alle spørsmål de måtte ha om strøm, både generelt og i forhold til sitt kundeforhold. Er det noe du savner i denne oversikten, send gjerne dette på en e-post til marked@ge.no.
Synes du fakturaen din var unormalt høy? Det kan være flere grunner til det.
1) Høye strømpriser.
Strømstøtten beregnes ut ifra månedlig gjennomsnittspris av Nord Pool spotpris (ikke timepriser). Det betyr at dager med lav spotpris bidrar til å dra ned snittprisen selv om eksempelvis halve måneden har hatt høye strømpriser. Lave priser på natta bidrar også til en lavere månedlig gjennomsnittspris, selv om prisene kanskje er vesentlig høyere åp dagtid. Lavere månedlig gjennomsnittspris betyr mindre i strømstøtte.
2) Høyere forbruk?
Har du brukt mer strøm enn tidligere? Det er normalt at strømforbruket øker når det er kaldere ute og vi bruker mer strøm på oppvarming. Sammenlign forbruket ditt med tidligere år; er det vesentlige endringer?
Dette kan du gjøre i appen eller på Min side under Strøm, velg måned og "sammelign perioder"
3) Strøm og nettleie på samme faktura
Vi fakturerer nå nettleie for flere av landets netteiere, som gjør at totalsummen på fakturane fra oss blir høyere. Du får da altså ikke lenger egen faktura fra netteier på nettleia. Dette ser du på fakturaen din, under overskriften "Nett".
4) Må du lese av strømmåleren?
Dersom du har en måler som må leses av manuelt, og dette ikke har vært gjort på en stund, kan det være at netteier har stipulert/estimert et for høyt forbruk. Eller du har faktisk brukt mer strøm enn tidligere?
Dersom du fremdeles har spørsmål til en faktura, ta kontakt med oss.