Hjem > Ofte stilte spørsmål > Hva inneholder fakturaen?

Ofte stilte spørsmål

Gudbrandsdal Energi ønsker å hjelpe sine kunder med lett tilgjengelige svar på alle spørsmål de måtte ha om strøm, både generelt og i forhold til sitt kundeforhold. Er det noe du savner i denne oversikten, send gjerne dette på en e-post til marked@ge.no.

Hva inneholder fakturaen?

Fakturaen din er vanligvis oppdelt i to hoveddeler; kraft og nett.  

Kraft: 

Kostnaden for ditt strømforbruk i angitt periode. Har strømavtalen din fastbeløp vises dette som en egen fakturalinje. 

Har du en spotprisavtale fakturer vi ut ifra timesprisene fra Nord Pool. Prisen i kWh som er oppgitt på din faktura er en snittpris i forhold til ditt forbruk. Dette er for at du skal slippe å forholde deg til alle timespriser gjennom måneden, og fordi det ville tatt mye plass. 
 
Bruker du en større andel av forbruket ditt i de timene strømprisen er høy, vil summen av alle timene trekke gjennomsnittsprisen opp. Bruker du bruker en større andel av forbruket ditt i de timene strømprisen er lav, vil summen av alle timene trekke gjennomsnittsprisen ned. 

Ønsker du å se dine timesavlesninger, kan du logge deg inn på din lokale netteiers Min side. Du har også full oversikt hvis du logger deg inn på elhub.no.  

Nett: 

Nettleie fakturerer vi på vegne av netteieren din. Dette kalles gjennomfakturering. Summen du betaler i nettleie går ikke til oss, men blir overført videre til din netteier. 

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?