Hjem > Ofte stilte spørsmål > Hva inneholder fakturaen?

Ofte stilte spørsmål

Gudbrandsdal Energi ønsker å hjelpe sine kunder med lett tilgjengelige svar på alle spørsmål de måtte ha om strøm, både generelt og i forhold til sitt kundeforhold. Er det noe du savner i denne oversikten, send gjerne dette på en e-post til marked@ge.no.

Hva inneholder fakturaen?

Fakturaen din er vanligvis oppdelt i to hoveddeler; kraft og nett.  

Kraft: 

Kostnaden for ditt strømforbruk i angitt periode. Har strømavtalen din fastbeløp vises dette som en egen fakturalinje. 

Har du en spotprisavtale fakturer vi ut ifra timesprisene fra Nord Pool. Prisen i kWh som er oppgitt på din faktura er en snittpris i forhold til ditt forbruk. Dette er for at du skal slippe å forholde deg til alle timespriser gjennom måneden, og fordi det ville tatt mye plass. 

På fakturaer fra og med januar 2023 er påslaget skilt ut på egen fakturalinje. Dette var tidligere innlemmet i strømprisen.
 
Bruker du en større andel av forbruket ditt i de timene strømprisen er høy, vil summen av alle timene trekke gjennomsnittsprisen opp. Bruker du bruker en større andel av forbruket ditt i de timene strømprisen er lav, vil summen av alle timene trekke gjennomsnittsprisen ned. 

Ønsker du å se dine timesavlesninger, kan du logge deg inn på din lokale netteiers Min side. Du har også full oversikt hvis du logger deg inn på elhub.no.  

Nett: 

Nettleie fakturerer vi på vegne av netteieren din. Dette kalles gjennomfakturering. Summen du betaler i nettleie går ikke til oss, men blir overført videre til din netteier. 

En eventuell strømstøtte vil også være oppført her, da det er netteier som håndterer denne. 

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?