Topp 10 kundehenvendelser
Dette lurer flest kunder på akkurat nå!
Under er et utvalg av det mange av kundene våre spør oss om. Du kan også se på våre ofte stilte spørsmål og svar for mer informasjon.
1. Hvor kan jeg bestille Norgespris?
Den nye strømstøtteordningen Norgespris kan bestilles digitalt på Elhub Min side fra 24. september.
2. Bør jeg velge Norgespris?
Det kommer an på hvor du bor. Bor du i områder med høye strømpriser, kan Norgespris gi besparelser sammenlignet med dagens strømstøtte.
I områder med lavere strømpriser, som Midt- og Nord-Norge, kan det være mer lønnsomt å beholde dagens strømstøtteordning.Er du kunde hos oss, kan du i appen eller på Min side se pris- og kostnadsforskjellen mellom dagens strømstøtte og Norgespris.
Oversikten er basert på historiske priser og måleverdier, og kan gjøre det enklere å velge strømstøtteordning til høsten. Det er viktig å merke seg at historiske priser ikke sier noe om hvordan strømprisene blir fremover. De kan bli både høyere og lavere.3. Hva er forskjellen på Min pris og spotpris i appen?
I strømpris- og forbruksvisningen på Min side/ i appen inneholder "Min pris" spotprisen (inkl. mva) samt påslaget du har på avtalen din. Dette for at du skal få så reel kostnadsberegning som mulig. Når du har slått på "vis spotpris" vil du kun se spotprisen, inkl mva.
4. Når kommer fakturaen?
Den kommer normalt cirka midt i måneden.
5. Mistet tilgangen for husstandsmedlemmer på Min side/appen?
I forbindelse med et større systembytte i slutten av august, mistet husstandsmedlemmer og andre brukere tilgang til appen/ Min side.
De må derfor inviteres inn på nytt og slik gjør du det:>> Logg inn i appen eller Min side >> Min konto >> Brukerkontoer >> inviter på e-post
Da vil vedkommende motta en invitasjon på e-post, med lenke til pålogging. Når de trykker seg videre på denne vil de få to valg.
En helt ny bruker må klikke på "Ikke kunde? Registrer her".
Dersom du skal legge til noen som allerede har en bruker på Min side / app, kan de bare logge inn. Merk at de registrerer seg ved hjelp av Vipps.
Her kan du se brukerveiledning til hvordan du legger til eksterne brukere.
6. Kostnadsberegning i appen/ Min side.
På hjemskjermen på Min side/appen ser du strømkostnaden hittil i måneden. Denne er uten strømstøtte og nettleie. For å vise beregning med nettleie, aktiverer man det under grafen i «Strøm». MERK at eventuell fastbeløpet på avtalen din ikke er med i beregningen og heller ikke fastbeløpet til netteier (kapasitesledd).
Strømstøtten må altså trekkes ifra, og nettleien kommer i tillegg.
I appen/ på Min side kan du følge med på kostnaden under Strøm - måned - velg måneden du ønsker å se. Da finner du kostnaden i boksene under.
7. Hvordan kan jeg leie termisk kamera?
Ta kontakt med kundeservice på marked@ge.no. Du kan lese mer om det her.
8. Må jeg si opp min gamle strømavtale?
Når du blir kunde hos oss, ordner vi det praktiske og sier opp avtalen hos din forrige strømleverandør.
NB! Har du bindingstid/oppsigelsestid på den gamle avtalen, tar vi ikke ansvar for et eventuelt bruddgebyr.
9. Kan jeg utsette betaling av fakturaen min?
Du kan utsette fakturaen din med 10, 15, 25 eller 30 dager, så lenge det gjøres før betalingsfristen går ut. Det er kun mulig å utsette én faktura om gangen. Dersom det allerede foreligger en utsettelse på faktura må eldste betales før utsettelse på ny kan gis.
Slik gjør du det:
>> Logg inn >> Økonomi>> Fakturaer >> Velg faktura du vil utsette >> Velg Utsett >> Velg alternativ for å utsette betaling
Du vil ikke bli belastet med utsettelesgebyr eller rente så fremt utsettelse blir gjort før forfallsdato.
Merk at ved mislighold forfaller totalt fakturabeløp, og normale innfordringsrutiner vil bli iverksatt.
Har du mottatt inkassovarsel fra Svea (gjelder fakturaer t.o.m juli 2024) ber vi deg ta direkte kontakt med dem på telefon 21 54 24 38.
Inkasso- eller purring på fakturaer fra og med august 2024 følges opp av Intrum. Ta direkte kontakt med dem på telefon +47 23 21 10 00 (mellom klokka 08.00-16.00)
10. Hvorfor ser jeg ikke priser i appen?
Er du ny kunde vil du ikke se priser i appen før vi har mottatt forbruksdata fra din netteier. Det vil normalt si dagen etter oppstart av strømavtalen din hos oss.