Dette lurer flest kunder på

Det er mange som kontakter oss for tiden så ventetid kan måtte påregnes. Vi har samlet en del av de vanligste spørsmålene og svarene på en egen side.

-> Klikk her for å se om ditt spørsmål besvares.

Hjem > Topp 10 kundehenvendelser

Topp 10 kundehenvendelser

Dette lurer flest kunder på akkurat nå

Det er mange som kontakter oss for tiden, og det medfører økt svartid på både telefon og e-posthenvendelser. Kanskje lurer du på noe som du enkelt kan finne ut av selv, og slippe ventetiden? 

Under er et utvalg av det mange av kundene våre spør oss om. Du kan også se på våre ofte stilte spørsmål og svar for mer informasjon.

1. Hvordan bytter jeg avtale? 

I appen/på Min side kan du enkelt bytte avtale, med mindre du har fastprisavtale hos oss. 

Slik gjør du det: 

-> Logg inn -> Strøm -> Trykk på tre prikker i høyre hjørne -> Bytte avtale

2. Efaktura - hvordan oppretter jeg det? 

Hvis du ønsker eFaktura fra oss må du takke ja til "Alltid eFaktura" i nettbanken din. Det gjøres på litt forskjellig måter i de ulike bankene:

Alltid eFaktura i DNB

Alltid eFaktura i Sparebank 1

Alltid eFaktura i Nordea

Hva gjør jeg hvis jeg ikke ønsker å motta eFaktura fra dere?

Du kan reservere deg mot å få eFaktura ved å takke nei til "alltid eFaktura", eller ved å reservere deg mot å motta eFaktura fra enkelte tilbydere.

Ønsker du å ikke lenger motta eFaktura kan du ta kontakt med banken din som vil hjelpe deg dette. Merk at du vil motta alle regningene på papir dersom du ikke ønsker å si ja takk til alle eFakturaer. Det gjelder fra 15. mai 2022.

3. Hvilken avtale bør jeg velge?

Spotprisen endrer seg hver time, og i vinter har det vært rekordhøye strømpriser i enkelte timer. En spotprisavtale er lite forutsigbar, men har historisk sett vært billigst over tid. Tåler du markedssvingningene kan spotpris være det rette for deg.

En variabel strømavtale er mer forutsigbar enn en spotprisavtale. Her betaler du samme pris uansett når på døgnet du bruker strømmen. Selve strømprisen settes med utgangspunkt i markedsprisene og gjelder for minimum to uker, da prisendringer alltid skal varsles 14 dager i forveien.

En fastprisavtale gir deg muligheten til å binde strømprisen i en gitt periode. Det kan sammenlignes med å binde renten i banken. Disse avtalene har bindingstid fordi strømprisen sikres for hele perioden. Slike avtaler er svært forutsigbare, da du til enhver tid vet hva du skal betale for en kilowattime med strøm.

Prøv vår avtalevelger: https://www.ge.no/strom-wizard

4. Hva blir fakturaen min på? 

I appen/ på Min side finnes det noe som heter prøveavregning, som estimerer strømkostnadene dine hittil måneden med utgangspunkt i hvor my strøm du har brukt. Det er først ved månedslutt at du vil få estimat på hva strømregningen vil bli for hele måneden.

Slik gjør du det: 

>> Logg inn >> Min konto >> Faktura >> trykk på tre prikker i høyre hjørne >> prøveavregning 

Du kan også velge å legge til prøveavregning på hjemskjermen. 

>> Hjem >> Trykk på tre prikker i høyre hjørne >> Tilpass hjemskjerm >> velg Vis prøveavregning

5. Når kommer fakturaen min? 

Den sendes normalt ut i midten av måneden og blir da synlig på Min side.

-> Logg inn -> Min konto -> Faktura

6. Kan jeg si opp strømavtalen via Min side eller i appen? 

Ja det kan du. Grunnet tidsfrister anbefaler vi at du gjør det senest en uke før du ønsker at strømavtalen skal avsluttes. 

Merk at oppsigelse kun skal brukes ved flytting, ikke ved bytte av strømleverandør. Det kan føre til at strømmen til adressen blir fysisk stengt.

Slik gjør du det:

>> Logg inn >> Strøm >> trykk på tre prikker i høyre hjørne >> Avslutte avtale

Velg den strømavtalen du vil si opp og trykk på Avslutt avtale for å velge sluttdato. Legg deretter inn ønsket sluttdato og bekreft oppsigelsen avtalen.

7. Hvor mye får jeg i strømstøtte fra staten? 

Les mer om kompensasjonsordningen her og se diagram som viser hvor mye du eventuelt får igjen i desember

Kompensasjonsordningen håndteres av netteieren din, og vil trekkes fra på nettleien dersom du har rett til støtte. Har du ikke fått den kompensasjonen du mener du har krav på, må du ta kontakt med netteieren din da dette ikke er noe vi får gjort noe med. 

8. Hvordan ser jeg hvor mye strøm jeg har brukt? 

På Min side/ i appen ser du forbruket ditt per dag og per måned. Du kan også sammenligne måneder gjennom året og se forbruk for tidligere år om du har vært kunde hos oss lenge.

Slik gjør du det: 

-> Logg inn -> Strøm -> velg hva du vil se under stolpediagrammet 

Du kan velge mellom år, måned, uke, dag eller valgfri periode. Ved å trykke på stolpene i diagrammet vil du se mer detaljert informasjon om forbruk og pris. 

Måleverdiene får vi tilsendt fra din netteier, en dag på etterskudd. Min side/appen viser ikke sanntidsmålinger, altså hva du bruker akkurat nå. 

9. Kan jeg utsette betaling av fakturaen min? 

Du kan utsette fakturaen din med 10, 15, 25 eller 30 dager. Årlig rente ved utsatt betaling er 8,5 %. Det tilkommer ingen ekstra kostnader utover dette.

Slik gjør du det:

-> Logg inn -> Min konto -> Fakturaer -> Velg faktura du vil utsette -> Velg Utsett -> Velg alternativ for å utsette betaling  

Merk at ved mislighold forfaller totalt fakturabeløp, og normale innfordringsrutiner vil bli iverksatt.

10. Jeg har spotprisavtale, hvorfor står det snittpris på strømregningen min? Faktureres jeg ikke ut ifra timeprisene?

Du faktureres ut ifra gjeldende timespris når du faktisk bruker strømmen. Det som står på strømregningen, er ditt personlige gjennomsnitt.

Det beregnes slik: antall brukte kilowattimer med strøm i timen x gjeldende timepris. 

Dette regnes ut for hver time hele måneden (720 eller 744 timer). Deretter summeres kostnaden og deles på totalt antall kilowattimer du har brukt i løpet av måneden. Da får du gjennomsnittsprisen for akkurat ditt forbruk. 

Skulle man vist fram hele regnestykke ville det gitt 720 eller 744 linjer på fakturaen, og det ville vært uoversiktlig. Derfor oppgir vi heller din snittpris på fakturaen.

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?