Hjem > Topp 10 kundehenvendelser

Topp 10 kundehenvendelser

Dette lurer flest kunder på akkurat nå

Det er mange som kontakter oss for tiden, og det medfører økt svartid på både telefon og e-posthenvendelser. Kanskje lurer du på noe som du enkelt kan finne ut av selv, og slippe ventetiden? 

Under er et utvalg av det mange av kundene våre spør oss om. Du kan også se på våre ofte stilte spørsmål og svar for mer informasjon.

1. Jeg får ikke logget inn i appen

Dersom du har problemer med å logge inn i appen, gå via nettleser app.ge.no og logg inn. Gå deretter tilbake i appen, da skal du være innlogget. Vi jobber med å rette feilen! 

2. Spørsmål om faktura

Har du en variabel strømavtale og fått en ekstra høy regning denne måneden? På grunn av en høy pris på variabelavtalene og en lav gjennomsnittlig spotpris gjennom oktober har mange kunder fått en høyere strømregning enn forventet.

En variabel strømavtale gir lik pris gjennom døgnet, og tilbyr større forutsigbarhet enn en spotprisavtale. Prisen kan endres med 30 dagers* varsel. For å tilby forutsigbarheten til en variabel strømavtale handler vi inn strømmen på forhånd, og har gjort såkalte prissikringer i strømmarkedet.

Disse prissikringene gjorde at strømavtalene GE Trygg og Pristak i august og september hadde en veldig god pris, langt under spotprisen. Da vi sikret prisen for oktober, var det forventet en langt høyere strømpris. Markedet spådde en spotpris på opp mot 8-9 kroner i vintermånedene. I oktober falt derimot spotprisen som gjorde at spotprisen ble et godt stykke under variabelprisene våre.

Det er helt normalt at det vil være en prisforskjell mellom spotprisavtaler og variable strømavtaler, og det kan slå begge veier. Men de høye prisene har gjort at avviket i oktober er ekstra stort målt i kroner og øre.

* Fram til 1. november 2022 var varslingsfristen 14 dager.

3. Min fastprisavtale opphører

Den dagen din fastprisavtale opphører vil du, i henhold til avtalevilkårene, bli flyttet over på den variable strømavtalen Pristak. Du vil få informasjon av oss om dette i god tid før endringen skjer, og du står fritt til å bytte til spotprisavtale når din fastprisavtale opphører.

Dette gjør du enkelt i appen eller via Min side.

Slik bytter du avtale:
>> Logg inn >> Strøm >> Trykk på tre prikker i høyre hjørne >> Bytte avtale

4. Hvordan bytter jeg avtale?

I utgangspunktet kan du enkelt bytte avtale i appen eller på Min side, med mindre du har fastprisavtale hos oss. Men på grunn av markedsituasjonen har vi ikke mulighet til å tilby annet enn spotpris nå (gjelder kun nysalg).

Har du fastprisavtale kan du bytte avtale den dagen denne opphører. Dette gjør du enkelt i appen eller via Min side.

Slik bytter du avtale:
>> Logg inn >> Strøm >> Trykk på tre prikker i høyre hjørne >> Bytte avtale 

5. Jeg er ny kunde, hvordan får jeg utbetalt strømstøtten?

Har vi gjennomfaktureringsavtale med din netteier, vil nettleien (med strømstøtte) sendes til oss. Når dette er fakturert, vil du få en e-post med beskjed om at du har et tilgodebeløp hos oss, med instrukser om hvordan du går fram for å få denne utbetalt.

6. Hvorfor ser jeg ikke priser i appen?

Er du ny kunde vil du ikke se priser i appen før vi har mottatt forbruksdata fra din netteier. Det vil normalt si dagen etter oppstart av strømavtalen din hos oss.

Du finner også timeprisene her: https://www.ge.no/timepriser-spotpris-no1.

7. Puls fungerer ikke – hva gjør jeg?

Under Ofte stilte spørsmål - Puls finner du en sjekkliste for hva du kan gjøre dersom du har problemer med oppkoblingen av Puls. 

Dersom det har vært gjennomført oppdateringer som har påvirket tilkoblingen, og du opplever at enheten ikke kobler opp igjen, anbefaler vi å forsøke å ta Puls ut fra HAN-porten i noen sekunder før du setter den igjen for å starte en ny oppkobling.

8. Hvordan kan jeg gi andre husstandsmedlemmer tilgang til Min side/appen?

Slik gir du husstandsmedlemmer eller andre eksterne brukere tilgang: 

>> Logg inn i appen eller Min side >> Min konto >> Brukerkontoer >> inviter på e-post

Da vil vedkommende motta en invitasjon på e-post, med lenke til pålogging. Når de trykker seg videre på denne vil de få to valg. En helt ny bruker må klikke på "Ikke kunde? Registrer her". Dersom du skal legge til noen som allerede har en bruker på Min side / app, kan de bare logge inn. Merk at de registrerer seg ved hjelp av Vipps. 

9. Kan jeg utsette betaling av fakturaen min?

Du kan utsette fakturaen din med 10, 15, 25 eller 30 dager, så lenge det gjøres før betalingsfristen går ut. 

Årlig rente ved utsatt betaling er 8,5 %. Det tilkommer ingen ekstra kostnader utover dette.

Slik gjør du det:

>> Logg inn >> Min konto >> Fakturaer >> Velg faktura du vil utsette >> Velg Utsett >> Velg alternativ for å utsette betaling

Merk at ved mislighold forfaller totalt fakturabeløp, og normale innfordringsrutiner vil bli iverksatt.

10. Hva blir fakturaen min på?

I appen/ på Min side finnes det noe som heter prøveavregning, som estimerer strømkostnadene dine hittil måneden med utgangspunkt i hvor my strøm du har brukt. Det er først ved månedslutt at du vil få estimat på hva strømregningen vil bli for hele måneden.

Slik gjør du det: 

>> Logg inn >> Min konto >> Faktura >> trykk på tre prikker i høyre hjørne >> prøveavregning 

Du kan også velge å legge til prøveavregning på hjemskjermen. 

>> Hjem >> Trykk på tre prikker i høyre hjørne >> Tilpass hjemskjerm >> velg Vis prøveavregning


Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?