Er appen ustabil?

Opplever du at appen vår er ustabil i dag? Vi jobber med vedlikehold og lansering av noen nye tjenester vi tror du vil like.

Vi håper at ting stabiliserer seg snart.

Hjem > Topp 10 kundehenvendelser

Topp 10 kundehenvendelser

Dette lurer flest kunder på akkurat nå

Det er mange som kontakter oss for tiden, og det medfører økt svartid på både telefon og e-posthenvendelser. Kanskje lurer du på noe som du enkelt kan finne ut av selv, og slippe ventetiden? 

Under er et utvalg av det mange av kundene våre spør oss om. Du kan også se på våre ofte stilte spørsmål og svar for mer informasjon.

1. Hvordan bytter jeg avtale?

I utgangspunktet kan du enkelt bytte avtale i appen eller på Min side, med mindre du har fastprisavtale hos oss. Men på grunn av markedsituasjonen har vi ikke mulighet til å tilby annet enn spotpris nå (gjelder kun nysalg). Kunder med variable avtaler har selvsagt den avtalen de har inngått. Dersom de velger å bytte til Spotpris, er det per nå ikke mulig å bytte tilbake til variabel avtale.

Slik bytter du avtale: 

>> Logg inn >> Strøm >> Trykk på tre prikker i høyre hjørne >> Bytte avtale 

2. Puls fungerer ikke – hva gjør jeg?

Under Ofte stilte spørsmål - Puls finner du en sjekkliste for hva du kan gjøre dersom du har problemer med oppkoblingen av Puls. 

Dersom det har vært gjennomført oppdateringer som har påvirket tilkoblingen, og du opplever at enheten ikke kobler opp igjen, anbefaler vi å forsøke å ta Puls ut fra HAN-porten i noen sekunder før du setter den igjen for å starte en ny oppkobling.

3. Hvordan kan jeg gi andre husstandsmedlemmer tilgang til Min side/appen?

På Min side/ i appen kan du gi andre tilgang: 

Slik gir du andre strømkunder hos Gudbrandsdal Energi tilgang (f.eks dersom hytta står på ektefelle og huset på deg): 

>> Logg inn >>Min konto >>Brukerkontoer >> Legg til ny relasjon à oppi kundenummer og pin

Du trenger da kundenummeret og PIN-kode til den du skal opprette en relasjon for. Dette må vedkommende få fra kundesenteret. 

Slik gir du husstandsmedlemmer eller andre eksterne brukere tilgang: 

>> Logg inn >> Min konto >> Brukerkontoer >> Legg til ekstern bruker à oppi e-postadresse til vedkommende du ønsker å gi tilgang til. 

Da vil de kunne logge seg inn ved å bruke e-postadressen sin og få tilsendt en engangskode på e-post fra oss. Ved registrering vil ekstern bruker først motta en verifiserings e-post fra oss.

4. Kan jeg utsette betaling av fakturaen min?

Du kan utsette fakturaen din med 10, 15, 25 eller 30 dager, så lenge det gjøres før betalingsfristen går ut. 

Årlig rente ved utsatt betaling er 8,5 %. Det tilkommer ingen ekstra kostnader utover dette.

Slik gjør du det:

>> Logg inn >> Min konto >> Fakturaer >> Velg faktura du vil utsette >> Velg Utsett >> Velg alternativ for å utsette betaling

Merk at ved mislighold forfaller totalt fakturabeløp, og normale innfordringsrutiner vil bli iverksatt.

5. Hva blir fakturaen min på?

I appen/ på Min side finnes det noe som heter prøveavregning, som estimerer strømkostnadene dine hittil måneden med utgangspunkt i hvor my strøm du har brukt. Det er først ved månedslutt at du vil få estimat på hva strømregningen vil bli for hele måneden.

Slik gjør du det: 

>> Logg inn >> Min konto >> Faktura >> trykk på tre prikker i høyre hjørne >> prøveavregning 

Du kan også velge å legge til prøveavregning på hjemskjermen. 

>> Hjem >> Trykk på tre prikker i høyre hjørne >> Tilpass hjemskjerm >> velg Vis prøveavregning

6. Når kommer fakturaen min?

Den sendes normalt ut i midten av måneden og blir da synlig på Min side.

>> Logg inn >> Min konto >> Faktura

7. eFaktura - hvordan oppretter jeg det?

Hvis du ønsker eFaktura fra oss må du takke ja til "Alltid eFaktura" i nettbanken din. Det gjøres på litt forskjellig måter i de ulike bankene:

Alltid eFaktura i DNB

Alltid eFaktura i Sparebank 1

Alltid eFaktura i Nordea

Hva gjør jeg hvis jeg ikke ønsker å motta eFaktura fra dere?

Du kan reservere deg mot å få eFaktura ved å takke nei til "alltid eFaktura", eller ved å reservere deg mot å motta eFaktura fra enkelte tilbydere.

Ønsker du å ikke lenger motta eFaktura kan du ta kontakt med banken din som vil hjelpe deg dette. Merk at du vil motta alle regningene på papir dersom du ikke ønsker å si ja takk til alle eFakturaer. Det gjelder fra 15. mai 2022.

8. Hva betyr ny nettleie for meg?

Med den nye nettleien vil det være lurt å tenke på hvor mye strøm du bruker samtidig. Å redusere og jevne ut strømforbruket vil lønne seg. 

På Min side eller i appen, under «Innsikt» ser du hvilke timer du har brukt mest strøm den siste måneden. Disse effekttoppene danner grunnlag for hvilket kapasitetsledd. Akkurat hvordan det vil brukes og beregnes vil det det være ulik praksis på blant de forskjellige netteierne. Informasjon om hva som gjelder for deg skal du nå ha fått fra din netteier.

Du kan lese mer om ny nettleie her. 

9. Hvilken avtale bør jeg velge?

Spotprisen endrer seg hver time, og vi har det siste året sett rekordhøye strømpriser i enkelte timer. En spotprisavtale er lite forutsigbar, men har historisk sett vært billigst over tid. Tåler du markedssvingningene kan spotpris være det rette for deg.

En variabel strømavtale er mer forutsigbar enn en spotprisavtale. Her betaler du samme pris uansett når på døgnet du bruker strømmen. Selve strømprisen settes med utgangspunkt i markedsprisene og gjelder for minimum to uker, da prisendringer alltid skal varsles 14 dager i forveien.

En fastprisavtale gir deg muligheten til å binde strømprisen i en gitt periode. Det kan sammenlignes med å binde renten i banken. Disse avtalene har bindingstid fordi strømprisen sikres for hele perioden. Slike avtaler er svært forutsigbare, da du til enhver tid vet hva du skal betale for en kilowattime med strøm.

På grunn av markedssituasjonen kan vi kun tilby spotpris på nåværende tidspunkt. 

10. Hvor mye får jeg i strømstøtte fra staten?

Les mer om kompensasjonsordningen her og se diagram som viser hvor mye du eventuelt får igjen. 

Kompensasjonsordningen håndteres av netteieren din, og vil trekkes fra på nettleien dersom du har rett til støtte. Har du ikke fått den kompensasjonen du mener du har krav på, må du ta kontakt med netteieren din da dette ikke er noe vi får gjort noe med.

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?