Under er et utvalg av det mange av kundene våre spør oss om. Du kan også se på våre ofte stilte spørsmål og svar for mer informasjon.
Det kan skyldes høye strømpriser og/eller høyere forbruk.
Når kulden tiltar, øker forbruket og kan gi høyere priser. Tidligere i høst har det vært lave strømpriser de fleste steder i landet, og når spotprisen da øker gir det utslag på strømfakturaen.
Fra 1. september 2023 beregnes strømstøtten per time, og ikke av månedlig gjennomsnittspris. Strømstøtten gjelder for hver time spotprisen i ditt prisområde overstiger 70 øre per kilowattime uten mva. (87,5 øre per kilowattime med mva.). Staten vil da betale 90 prosent av kraftprisen over dette nivået.
Har du brukt mer strøm enn tidligere? Det er normalt at strømforbruket øker når det er kaldere ute og vi bruker mer strøm på oppvarming. Sammenlign forbruket ditt med tidligere år; er det vesentlige endringer?
Dette kan du gjøre i appen eller på Min side under Strøm, velg måned og "sammelign perioder"
Den kommer cirka midt i måneden.
På hjemskjermen på Min side/appen ser du strømkostnaden hittil i måneden. Denne er uten strømstøtte og nettleie. Strømstøtten må altså trekkes ifra, og nettleien kommer i tillegg.
I appen/ på Min side kan du følge med på kostnaden under Strøm - måned - velg måneden du ønsker å se. Da finner du kostnaden i boksen under.
Termisk kamera bestiller du via Min side/ eller i appen. Du kan lese mer om det her.
Når du blir kunde hos oss, ordner vi det praktiske og sier opp avtalen hos din forrige strømleverandør.
NB! Har du bindingstid/oppsigelsestid på den gamle avtalen, tar vi ikke ansvar for et eventuelt bruddgebyr.
Slik gir du husstandsmedlemmer eller andre eksterne brukere tilgang:
>> Logg inn i appen eller Min side >> Min konto >> Brukerkontoer >> inviter på e-post
Da vil vedkommende motta en invitasjon på e-post, med lenke til pålogging. Når de trykker seg videre på denne vil de få to valg. En helt ny bruker må klikke på "Ikke kunde? Registrer her". Dersom du skal legge til noen som allerede har en bruker på Min side / app, kan de bare logge inn. Merk at de registrerer seg ved hjelp av Vipps.
Her kan du se brukerveiledning til hvordan du legger til eksterne brukere.
Du kan utsette fakturaen din med 10, 15, 25 eller 30 dager, så lenge det gjøres før betalingsfristen går ut. Det er kun mulig å utsette én faktura om gangen. Dersom det allerede foreligger en utsettelse på faktura må eldste betales før utsettelse på ny kan gis.
Årlig rente ved utsatt betaling er 8,5 %. Det tilkommer ingen ekstra kostnader utover dette.
Slik gjør du det:
>> Logg inn >> Min konto >> Fakturaer >> Velg faktura du vil utsette >> Velg Utsett >> Velg alternativ for å utsette betaling
Merk at ved mislighold forfaller totalt fakturabeløp, og normale innfordringsrutiner vil bli iverksatt.
Har du mottatt inkassovarsel fra Svea, ber vi deg ta direkte kontakt med dem på telefon 21 54 24 38.
Under Ofte stilte spørsmål - Puls finner du en sjekkliste for hva du kan gjøre dersom du har problemer med oppkoblingen av Puls.
Dersom det har vært gjennomført oppdateringer som har påvirket tilkoblingen, og du opplever at enheten ikke kobler opp igjen, anbefaler vi å forsøke å ta Puls ut fra HAN-porten i noen sekunder før du setter den igjen for å starte en ny oppkobling.
Er du ny kunde vil du ikke se priser i appen før vi har mottatt forbruksdata fra din netteier. Det vil normalt si dagen etter oppstart av strømavtalen din hos oss.
Du finner også timeprisene her: https://www.ge.no/timepriser-spotpris-no1.
Ved å booke time med strømsparerådgiver får du innføring i bruk av appen og hvordan bruke app som et verktøy for å redusere strømforbruket. Vi går igjennom typiske strømtyver og ditt forbruksmønster. Vi viser deg hvordan du kan følge med på strømpriser og hvordan du kan bruke appen til din fordel.