Hjem > Siste nytt > Til topps igjen i Norsk Kundebarometer

Til topps igjen i Norsk Kundebarometer

Ann Iren Kolås Ryen
Publisert 04.05.2023, sist oppdatert 04.05.2023

Resultatene fra kundetilfredshetsundersøkelsen Norsk Kundebarometer 2023 er klare, og endelig er Gudbrandsdal Energi tilbake på topp i bransjen.

- Dette er stort for oss, og er noe vi både har drømt om og kjempet for, forteller Marius Sveipe, daglig leder i Gudbrandsdal Energi (GE), om det å bli kåret som bransjevinner i Norsk Kundebarometer 2023

Selskapet har vært i toppsjiktet av undersøkelsen i en årrekke, men har de siste to årene kommet på 2. plass i bransjen. Før det kunne GE skilte med å være bransjevinner 10 år på rad.  

Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI. I årets undersøkelse har 5184 norske forbrukere sagt sin mening, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av. Til sammen har 159 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer blitt bedømt.

- Vi har vært svært spente på resultatet, med tanke på hvordan det siste året har vært i strømbransjen. Men det tyder på at det vi gjør er riktig, for kundene våre er fornøyde og det er det viktigste for oss, sier han. 

Han er takknemlig for tilliten, støtten og tilbakemeldinger fra kundene.  

- Uten det hadde ikke vi vært der vi er i dag! Samtidig så er jeg så utrolig stolt av den dyktige gjengen min, som har jobbet hardt for å gi kundene våre den beste opplevelsen og servicen. Vi er et lite selskap, med kun 26 ansatte, men jammen får vi til mye, sier en stolt og glad daglig leder. 

- Fremover vil vi fortsette å høre på kundene for å skape enda bedre kundeopplevelser, innsikt og tjenester - i en god kombinasjon av mennesker og teknologi.


Stigende resultater for strømbransjen

Etter et år med strømkrise og ekstrem prisvekst har det vært spenning knyttet til strømleverandørenes resultater.  

– Fasiten viser at kundene ser ut til å rette sin frustrasjon til myndighetene i stedet for strømleverandørene, sier Pål Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI. 

Etter en kraftig nedgang i fjorårets undersøkelse, stiger de aller fleste strømselskapene betydelig på årets undersøkelse.

Kilde: Norsk Kundebarometer


Norges mest fornøyde kunder tilhører Vinmonopolet. De vinner årets Kundetilfredshetspris med en score på 86,5 poeng, den høyeste scoren noensinne målt i Norsk Kundebarometer. 


Fakta om Norsk Kundebarometer 2023

  • I over tjuefem år har Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere på en skala fra 0 til 100, der 0 er dårligst og 100 er best.
  • Bedrifter som oppnår mindre enn 60 kundetilfredshetspoeng har klart misfornøyde kunder. Bedrifter som oppnår mer enn 80 kundetilfredshetspoeng, lykkes med å begeistre kundene sine. 
  • Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI. Datainnsamlingsperioden var fra januar til april 2023. 
  • Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 5184 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Til sammen har disse gitt 16.258 bedriftsvurderinger.
  • Undersøkelsen omfatter til sammen 159 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.

Trykk her for fullstendige resultater og bransjeoversikter.  


Les også: 

- Bransjevinner Norges Beste Kundeopplevelse 2023

Gudbrandsdal Energi bransjevinner i Sustainable Brand Index 2023

Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?