Hjem > Siste nytt > Strømsparerådgiver svarer: Dette lurer kundene på nå

Strømsparerådgiver svarer: Dette lurer kundene på nå

Ann Iren Kolås Ryen
Publisert 13.03.2023, sist oppdatert 18.04.2023

Tonje Grosberg Stø jobber som strømsparerådgiver i GE, og hver dag hjelper hun kunder med store og små strøm- og spareutfordringer. Her har vi samlet de 10 spørsmålene og svarene som er mest aktuelle akkurat nå.

- Mange har et ønske om å gjøre smarte sparegrep hjemme, noen er nysgjerrige på nye løsninger og andre har bekymringer knyttet til strømregningen. Det er jobben vår å være til stede og bidra så godt vi kan på alle områder, sier Tonje.

Dette er det kundene lurer på akkurat nå:

1. Hva er «effekttopper»?

Strømtopper er de timene i måneden der du bruker mest strøm, og dermed belaster strømnettet mest. Effekttoppene påvirker nettleien din, fordi de danner grunnlaget for hvilket kapasitetsledd du havner på. Under «Innsikt» i appen vår kan du trykke på «Effekttopper» for å se når du bruker mest strøm.

Les mer om den nye nettleien her 


2. Hvordan vet jeg hva jeg bruker mest strøm på?

Det beste tipset er å begynne å følge med i appen. Forbruksanalysen, som du enkelt finner under «Innsikt» eller ved å trykke på huset på hjemskjermen, gir deg en totaloversikt over hva strømmen går til. Eksempelvis oppvarming, varmtvann, matlaging, belysning, etc. Denne baserer seg på en analyse av strømforbruket ditt i kombinasjon av statistikk og kunstig intelligens/maskinlæring.

Du kan også leie pulsmåler av oss, som gir deg informasjon om strømforbruket ditt i sanntid. Det gjør det lettere å forstå hvilke enheter som trekker mest strøm i boligen din, og dermed enklere å senke forbruket.


3. Kan alle bruke pulsmåler?

Alle som har og er registrert med egen strømmåler (AMS) kan bruke pulsmåler. Pulsmåleren gir deg innsikt i hvor mye strøm du bruker til enhver tid. Prøv å senke temperaturen på varmekabler, panelovner og andre enheter og se om du kan redusere forbruket ditt – samtidig som komforten opprettholdes. På denne måten kan du klare å optimalisere forbruket ditt. Les mer om Puls her her.


4. Hvor mye kan man egentlig spare på å lade elbilen smart?

Ladestatikk og priser viser at kunder som har benyttet seg av smartlading i appen i snitt har hatt cirka 15–20 prosent lavere pris på ladestrømmen. Bare i fjerde kvartal i 2022 oppnådde kundene i snitt 17,7 prosent lavere pris på ladestrømmen. Les mer om smartlading av elbil. 


5. Hva er det mest effektive sparegrepet akkurat nå?

Generelt er mitt beste tips å være oppmerksom på oppvarming. Oppvarming står for den største delen av strømforbruket i hjemmet, så det er mye å spare på å senke innetemperaturen noe. Ellers er det veldig smart å sjekke forbruket ditt i appen, og se hva akkurat du bruker mest strøm på, og gjøre grep deretter. Jeg anbefaler alle å faktisk bruke appen aktivt – de som gjør det sparer mer enn de som ikke gjør det!


6. Kan prisen fortsette å være like høy som den har vært?

Ja. Gjennom 2022 har vi opplevd et kraftmarked med høye pristopper og lave prisbunner. I 2023 forventer vi et fortsatt uforutsigbart marked, og at strømprisene i enda større grad vil være påvirket av været. Når det blåser mye og det regner mye, vil det bli produsert mye strøm og det vil trykke prisene ned. Men når det blir kaldt og tørt, må vi være forberedt på høyere priser fordi vi bruker mest strøm til å holde oss varme.

På grunn av utenlandskablene påvirkes særlig prisene i Sør-Norge av kraftprisene i Europa. Usikkerheten rundt gasspris, temperatur og kraftbalanse gjør at markedsprisene endrer seg raskt i takt med utviklingen.

I appen vår tilbyr vi pushvarsling med morgendagens spotpris, så det anbefaler vi sterkt å følge med på.


7. Hvordan kan det ha seg at strømbruken på hytta plutselig når noen topper når ingen er der?

Så lenge du har noe strøm på, vil det bli et strømforbruk der. Det er viktig å være bevisst på det og på at prisen hopper. For eksempel vil varmtvannstanken holde seg varm, og da vil det gjøre utslag på ulike tidspunkter.


8. Vi bruker nesten ikke hytta, hva anbefaler du meg å gjøre?

Tåler noen rom at strømmen er slått helt av? Jeg pleier å anbefale å slå av varmen i rom som ikke brukes, men ikke i rom med varme og rør.


9. Kan dere gjøre noe med strømprisen?

Vi styrer dessverre ikke prisene på strøm. Den bestemmes av kraftbørsen Nord Pool, og er lik for alle. Men vår viktigste oppgave er å hjelpe kundene våre å spare mest mulig på strømmen, slik at sluttsummen på regningen blir så lav som mulig.


10. Hva er gjennomfakturering?

Gjennomfakturering er en ny praksis innen strømfakturering som har blitt innført av myndighetene for å gjøre det enklere for strømkunder. Tidligere var det vanlig at netteier sendte sin egen faktura for nettleien, mens strømleverandøren fakturerte for strømmen (forbruket). Formålet med gjennomfakturering er å forenkle prosessen for strømkundene med alt samlet på én faktura fra av strømleverandøren.

Her ser du hvilke netteiere vi har samarbeid med. 





Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?