04.12.2017

Stadig mer fornøyde strømkunder

(Energi Norge) Strømselskapene opplever høyeste kundetilfredshet siden 2010, og har passert både bankene, mobil- og bredbåndselskapene. Det viser en fersk undersøkelse fra EPSI Rating Norge.

I løpet av høsten er det gjennomført over 2500 dybdeintervjuer der strømkunder over hele Norge har fått mulighet til å sette karakter på sine strømleverandører. Undersøkelsen viser at nordmenn har høy tillit til strømselskapene, og de fleste synes det er relativt enkelt å være strømkunde.

Nok en gang er det Gudbrandsdal Energi som kommer best ut i målingen, etterfulgt av LOS Energy som dessuten skårer best i bedriftsmarkedet. (Se hele listen her)

– Det handler om å utøve skikkelighet overfor kundene, unngå kontrakter med "liten skrift" og være ekstremt tilgjengelig. Vårt motto er å ta telefonen på første ring. Alle henvendelser via epost og sosiale medier besvares samme dag, sier daglig leder Jan Ingvald Jansrud i Gudbrandsdal Energi.

Vinner over svenskene

En tilsvarende måling gjennomført i Sverige viser at norske strømkunder er mer tilfredse enn de svenske. Hovedforklaringen er at norske leverandører oppleves å være mer konkurransedyktige på pris, ifølge EPSI.

Stadig flere strømselskaper tilbyr kundefordeler, og hver femte kunde oppgir at de benytter seg av slike tilbud. Disse kundene er også langt mer lojale overfor strømselskapet enn gjennomsnittet.

Også LOS Energy legger vekt på å bygge nære relasjoner til kundene.

– Vi opererer i en bransje hvor det ikke finnes noe varelager. Derfor er vi helt avhengige av å levere best på service og til enhver tid tilfredsstille kundenes behov og forventninger, sier administrerende direktør Atle Knudsen i LOS Energy.

Skjerpet konkurranse

Til tross for høy tillit og tilfredshet, er kundenes lojalitet til selskapene noe lavere enn tidligere. Dette henger trolig sammen med skjerpet konkurranse og stadig flere kampanjetilbud.

– Undersøkelsen bekrefter at vi har et velfungerende strømmarked i Norge som kommer kundene til gode gjennom konkurransedyktige priser og nye kundefordeler. Vi ser også fra andre målinger at selskapene kommer stadig bedre ut på kundeservice, sier næringspolitisk rådgiver Ole Haugen i Energi Norge.

Skrevet av Ole Haugen - Energi Norge.

Varsler endringer i strømprisportalen før jul

Forbrukerrådet tar grep for å hindre at lokkeavtaler kommer på topp på portalen Strømpris.no, og varsler at lengden på avtalen vil få en avgjørende betydning for plassering på listen.

Les mer

Markedskommentar uke 45 2019

Denne uken har gradestokken krøpet langt ned på minussiden og det har fått direkte følger for spotprisene. Det toppet seg på onsdag med over 53 øre/kWh i gjennomsnitt for hele døgnet. I timen mellom 18 og 19 var timesprisen helt oppe på 85,7 øre/kWh. Årsaken til de høye prisene er kombinasjonen kaldt vær og lite vind.

Les mer

Markedskommentar uke 43 2019

Spotprisene i forrige uke på Østlandet i prisområde NO1 ble marginalt høyere enn uken før og endte på 36,4 øre/kWh. Denne uken er høyere priset og ser ut til å bli rundt 37,9 øre/kWh.

Les mer

NVE varsler gradvis innføring av effekttariffer

NVE vil lansere flere forskjellige modeller for effekttariffer, og disse kan innføres gradvis over flere år, ifølge et nytt forslag til innretning av nettleien som snart sendes ut på høring.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?