Hjem > Siste nytt > Stadig mer fornøyde strømkunder

Stadig mer fornøyde strømkunder

Publisert 04.12.2020, sist oppdatert 10.03.2022

Strømselskapene opplever høyeste kundetilfredshet siden 2010, og har passert både bankene, mobil- og bredbåndselskapene. Det viser en fersk undersøkelse fra EPSI Rating Norge.

(Energi Norge) Strømselskapene opplever høyeste kundetilfredshet siden 2010, og har passert både bankene, mobil- og bredbåndselskapene. Det viser en fersk undersøkelse fra EPSI Rating Norge.

I løpet av høsten er det gjennomført over 2500 dybdeintervjuer der strømkunder over hele Norge har fått mulighet til å sette karakter på sine strømleverandører. Undersøkelsen viser at nordmenn har høy tillit til strømselskapene, og de fleste synes det er relativt enkelt å være strømkunde.

Nok en gang er det Gudbrandsdal Energi som kommer best ut i målingen, etterfulgt av LOS Energy som dessuten skårer best i bedriftsmarkedet. (Se hele listen her)

– Det handler om å utøve skikkelighet overfor kundene, unngå kontrakter med "liten skrift" og være ekstremt tilgjengelig. Vårt motto er å ta telefonen på første ring. Alle henvendelser via epost og sosiale medier besvares samme dag, sier daglig leder Jan Ingvald Jansrud i Gudbrandsdal Energi.

Vinner over svenskene

En tilsvarende måling gjennomført i Sverige viser at norske strømkunder er mer tilfredse enn de svenske. Hovedforklaringen er at norske leverandører oppleves å være mer konkurransedyktige på pris, ifølge EPSI.

Stadig flere strømselskaper tilbyr kundefordeler, og hver femte kunde oppgir at de benytter seg av slike tilbud. Disse kundene er også langt mer lojale overfor strømselskapet enn gjennomsnittet.

Også LOS Energy legger vekt på å bygge nære relasjoner til kundene.

– Vi opererer i en bransje hvor det ikke finnes noe varelager. Derfor er vi helt avhengige av å levere best på service og til enhver tid tilfredsstille kundenes behov og forventninger, sier administrerende direktør Atle Knudsen i LOS Energy.

Skjerpet konkurranse

Til tross for høy tillit og tilfredshet, er kundenes lojalitet til selskapene noe lavere enn tidligere. Dette henger trolig sammen med skjerpet konkurranse og stadig flere kampanjetilbud.

– Undersøkelsen bekrefter at vi har et velfungerende strømmarked i Norge som kommer kundene til gode gjennom konkurransedyktige priser og nye kundefordeler. Vi ser også fra andre målinger at selskapene kommer stadig bedre ut på kundeservice, sier næringspolitisk rådgiver Ole Haugen i Energi Norge.

Skrevet av Ole Haugen - Energi Norge.

Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?