Er appen ustabil?

Opplever du at appen vår er ustabil i dag? Vi jobber med vedlikehold og lansering av noen nye tjenester vi tror du vil like.

Vi håper at ting stabiliserer seg snart.

Hjem > Siste nytt > Kunder som bruker appen sparer mest strøm

Kunder som bruker appen sparer mest strøm

Thomas Gundersen
Publisert 02.09.2022, sist oppdatert 02.09.2022

En analyse av strømforbruket til flere tusen kunder hos Gudbrandsdal Energi viser at forbruket har gått betydelig ned etter at strømprisene gikk kraftig opp. De som aktivt bruker appen sparer mest.

Tallene viser at den gjennomsnittlige kunden har redusert sitt årsforbruk fra ca. 15.000 kWh til 13.000 kWh ved siste avregning i juli i år, en nedgang på vel 13 prosent. 

Det står i sterk kontrast til tallene Statnett presenterte i fjor, som viste at på tross av de høye prisene satte norske husholdninger ny forbruksrekord med en økning i gjennomsnittsforbruket med om lag 4 prosent, fra 15 300 til rundt 16 000 kWh.

Tallene fra GE viser derimot at forbruket har minket som et resultat av den kraftige prisøkningen. Samtidig har det vært en stor økning i antall brukere av digitale verktøy for å kutte strømforbruket. 

– Vi trenger ikke lenger diskutere om høye priser gjør at strømkundene reduserer forbruket. Folk flest har tatt grep, og nå må strømbransjen ta innover seg behovet for bedre verktøy for kunder som ønsker å redusere forbruket. Vi har doblet antallet brukere av vår app, og fortsetter å gå all in på utvikling av verktøy for strømsparing, sier Marius Røed Sveipe, daglig leder i Gudbrandsdal Energi.

Marius Røed Sveipe - daglig leder i Gudbrandsdal Energi
Marius Røed Sveipe, daglig leder i Gudbrandsdal Energi med appen som flere og flere tar i bruk for innsikt i eget strømforbruk.

App-brukere sparer mest

Gudbrandsdal Energi har en egen app som blant annet gir kundene oversikt over eget forbruk i sanntid, varslinger om høye strømpriser og analyser som hjelper deg å bruke strømmen smartere. 

Etter at prisene begynte å stige i fjor høst er antallet app-brukere nesten doblet. Den tydelige trenden er også at de som bruker appen sparer mer på strømmen enn de som ikke gjør det. Av de 1000 kundene som sparte mest med å flytte forbruket sitt til de billigste timene er samtlige app-brukere. Det er gode nyheter mener GE-sjefen: 

– Vi har analysert flere tusen kunder både med og uten app. App-brukerne har redusert forbruket sitt med 5 prosentpoeng mer enn de som ikke bruker appen. Med dagens snittpris på 5,45 kroner/kWh (2. september 2022) utgjør dette cirka 4000 kroner i året. For våre kunder er det gode nyheter at man med enkle grep kan ta i bruk verktøy som hjelper dem å redusere forbruket. Jo høyere strømprisene blir, desto viktigere er det å bruke digitale tjenester som hjelper deg å bruke mindre, sier Sveipe.

– Vi ser også at flere brukere i hver enkelt husstand er inne i appen, hvilket tyder på at strømsparing blir en felles oppgave i hjemmet eller bokollektivet, sier Sveipe.

Tidligere i år gjennomførte selskapet fra Gudbrandsdalen en undersøkelse som viste at nær halvparten av nordmenn gruer seg til årets vintersesong. Sveipe tror fjoråret satt en støkk i mange, som også forklarer dataene de nå ser.

Vinteren i fjor var tøff, og derfor er det ekstra positivt å se at kundene har tatt grep. Når vi ser på forbrukstrenden vi har hatt i Norge de senere årene, blir vi rett og slett imponert over kundene våre som har klart å ta viktige grep og snudd trenden, sier Sveipe.

Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?