Hjem > Siste nytt > Strømsløsingens tid er forbi

Strømsløsingens tid er forbi

Thomas Gundersen
Publisert 16.09.2021, sist oppdatert 16.09.2021

En gjennomsnittlig norsk husstand kan få dobbelt så høy strømregning i vinter sammenlignet med fjoråret. Nå viser vår ferske undersøkelse at mange er uforberedt på strømsjokk.

Den siste tiden har det blitt rapportert om rekordpriser på strøm, og det er spådd at prisene vil fortsette å holde seg på et betydelig høyere nivå gjennom vinteren sammenlignet med fjoråret. Årsaken til de høye prisene er sammensatt – blant annet er det lite nedbør, som har gitt mindre vann i magasinene, samt høye markedspriser på kraft satt av kraftbørsen, som gir nordmenn rekordhøye strømregninger.

Forrige vinter betalte den gjennomsnittlige norske husstanden 4100 kroner for kraft. Denne vinteren estimeres det at samme familie må betale 9800 kroner for akkurat samme mengde.

Les mer om vedvarende høye strømpriser her

Innhugg i familiebudsjettet

Vår nye undersøkelse, gjennomført av YouGov, viser at nær 30 prosent ikke har regnet med at strømprisene vil kunne stige betydelig sammenlignet med fjoråret. Samtidig svarer 40 prosent at strømregningen utgjør et innhugg i familieøkonomien, og 30 prosent oppgir at de har måttet velge bort andre aktiviteter og innkjøp grunnet høye strømregninger.

Marius Røed Sveipe, daglig leder i Gudbrandsdal Energi, mener nøkkelen ligger i å motivere nordmenn til å kutte i forbruket sitt selv.

– Tiden hvor det var helt ok å sløse med strøm er forbi. Prisene vil fortsette å øke, og det viktigste man kan gjøre for å unngå skyhøye strømregninger er å ta grep om forbruket sitt. Å bytte mellom strømleverandører utgjør kanskje noen kroner og øre i forskjell, men å redusere forbruk handler om tusenlapper, sier Røed Sveipe.

I Gudbrandsdal Energi har vi en ambisjon om å kutte våre kunders forbruk med 30 prosent – som vil merkes godt på strømregningen.

– I en periode nå har det handlet om å flytte forbruk, men vi er opptatt av å kutte. Det har aldri vært mer viktig å sløse mindre, og vår viktigste oppgave er gjøre det så enkelt som mulig for kundene å ta grep selv, sier Røed Sveipe.

Les mer om smarte grep til å sløse mindre her

Utvikler smarte løsninger

I undersøkelsen svarer godt over halvparten at de nå er mer opptatt av strøm enn tidligere. Like mange oppgir at de enten gjort eller planlegger å ta grep på egenhånd for å redusere forbruket sitt.

– Det er ikke bare svært positivt at strømforbruk har kommet høyere opp på agendaen hos folk, det er også nødvendig. Så er det vår oppgave som strømselskap å fortsette og lage de beste løsningene som forhindrer unødvendig sløsing, sier Røed Sveipe.

Vi har allerede lansert egen løsning for smartlading av elbil som dekker flest bilmerker, og reduserer kostnadene knyttet til lading med inntil 30 prosent. I tiden som kommer lanseres flere løsninger som skal bidra til å bevisstgjøre forbrukere, og verktøy som gjør det enkelt å kutte.

Les mer om smartlading her.

– Skal vi lykkes med å redusere forbruket med 30 prosent er vi avhengige av å ha kundene med oss på laget. Det starter med en bevisstgjøring, og gi motivasjon ved å vise at det faktisk nytter å ta grep selv. Å ha et passivt forhold til strømforbruk er et tilbakelagt kapittel, sier Røed Sveipe.

Her kan du lese flere smarte tips til å kutte strømregningen i høst og vinter.

Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?