Hjem > Ofte stilte spørsmål > Strøm og nettleie

Ofte stilte spørsmål

Gudbrandsdal Energi ønsker å hjelpe sine kunder med lett tilgjengelige svar på alle spørsmål de måtte ha om strøm, både generelt og i forhold til sitt kundeforhold. Er det noe du savner i denne oversikten, send gjerne dette på en e-post til marked@ge.no.

Strøm og nettleie


Elhub, hva er det?

Elhub er Statnett sin datahub - en nøytral datahub som håndterer all måledata og markedsprosesser i det norske kraftmarkedet.

Les mer på elhub.no: https://elhub.no/om-elhub/hva-og-hvorfor/


Hva er AMS-måler/automatisk måler?

Alle strømkunder skal ha fått nye og smarte strømmålere innen 1. januar 2019. Disse inngår i det som forkortes AMS. 

AMS står for ”Avanserte Måle- og Styringssystemer”, og kan gi deg bedre informasjon om strømforbruket ditt, mer nøyaktig strømregninger og mulighet for å automatisk styre strømforbruket ditt. 

Har du AMS-måler sender du ikke lenger inn måleravlesninger selv.  

AMS-målerne registrerer forbruket time for time og melder inn verdiene automatisk hver dag. 


Hva er GOO's?

Opprinnelsesgarantier (GOO - Guaranties Of Origin) er en merkeordning for elektrisitet for å vise strømkunden at en mengde kraft er produsert fra en spesifisert energikilde. Det er kraftleverandørene som kjøper opprinnelsesgarantier fra kraftprodusenter. Kraftleverandørene kan da garantere overfor kunden at det produseres like mye fornybar kraft som den kraftmengden kunden bruker.

Les mer her: https://www.nve.no/energi/virkemidler/opprinnelsesgarantier-og-varedeklarasjon-for-stroemleverandoerer/


Hva er Garantert vannkraft?

Ved å inkludere Garantert Vannkraft i din strømavtale, kan du være trygg på at det lages like mye strøm fra vannkraftverk som du selv bruker. 

Garantert Vannkraft er opprinnelsesgarantier (GOO) som gir deg som forbruker kontroll på hva slags strøm du betaler for samtidig som det øker etterspørselen etter energi fra vannkraft.  

Du kan lese mer om GOO's her: https://www.nve.no/energi/virkemidler/opprinnelsesgarantier-og-varedeklarasjon-for-stroemleverandoerer/

Vann er en klimavennlig og fornybar energikilde, og nesten 90 % av all levert kraft i Norge kommer fra vann. Ettersom Norge er en del av det europeiske strømmarkedet, kommer også noe av strømmen vi bruker fra andre energikilder. 

Vi i Gudbrandsdal Energi kan ikke styre hvor strømmen i din stikkontakt kommer fra, men med Garantert vannkraft sikrer du at det produseres like mye fornybar energi fra vannkraft som du selv forbruker.  

Garantert Vannkraft koster kun kr. 99,- i måneden og vises som et tillegg til din opprinnelige strømavtale.  


Hva er elsertifikat?

Myndighetene har innført elsertifikatplikt på strømleveranser i Norge. Elsertifikatordningen vil bidra til økt produksjon av strøm fra fornybare energikilder som vind-, bio- og vannkraft. 

Alt forbruk av kraft som i dag er gjenstand for forbruksavgift på elektrisitet må strømleverandøren kjøpe inn sertifikater for. Prisen på elsertifikater blir basert på tilbud og etterspørsel. 

Hensikten med ordningen er å gjøre det mer lønnsomt for dem som produserer strøm å investere i fornybar produksjon.

Les mer om elsertifikater her: https://www.nve.no/energi/virkemidler/elsertifikater/  


Hva er forskjellen på strøm og nettleie?

Nettleie betaler du til din lokale netteier (de som eier strømnettet der du bor). Denne tjenesten har netteier monopol på. Som forbruker har du ikke mulighet til å velge hvem du vil betale nettleie til. Nettleie er det du betaler for å få strøm overført til boligen din gjennom ledningsnettet. Nettleien består av fast del og en variabel del. 

 

Kraftleveransen (selve forbruket) betaler du til din selvvalgte kraftleverandør. Du kan selv velge hvilken kraftleverandør du ønsker å kjøpe strøm fra, da dette er et åpent konkurransemarked. Det anbefales å følge Forbrukerrådets anbefalinger når du skal bestille strøm.


Hva er gjennomfakturering?

Tidligere var det vanlig at netteier sendte egen faktura til kundene sine for nettleien, men strømleverandøren fakturerte for strømmen (forbruket). Myndighetene har nå besluttet at alt skal faktureres av strømleverandøren, for å gjøre det enklere for strømkundene. Nettleie og strømforbruk samles altså på én faktura. Det er dette som kalles gjennomfakturering.


Hva er leveringsplikt / leveringspliktig strøm?

Nettleverandøren din er pliktig å selge strøm til deg dersom du ikke bestiller en strømavtale hos en strømleverandør. Hvis du av en eller annen grunn ikke har en strømavtale med et kraftselskap, har alle nettleverandører plikt til å levere strøm til huset ditt. Det er lovpålagt for å sikre at du ikke blir sittende uten strøm, f.eks. i en overgangsperiode ved flytting til nytt hjem.  

Hvis du har leveringsplikt i dag, anbefaler vi å bestille en strømavtale så fort som mulig for å unngå unødvendige kostnader. Bestill strøm her 


Hvor finner jeg målepunkt ID?

Målepunkt ID er identifikasjonsnummeret til din strømmåler. I motsetning til målernummeret er målepunkt ID unikt, og består av 18 sifre. De ti første sifrene er 7070575000, mens de resterende åtte er unike for din måler. Dette nummeret finner du ikke på strømmåleren din, men du kan se det på fakturaen fra din strømleverandør.


Hvor finner jeg målernummeret?

Normalt sett finner du målernummeret i nærheten av strekkoden/QR-koden. Andre steder du kan finne målernummeret er på strømfakturen eller i leie eller kjøpskontrakten for din bolig.


Hvordan klager jeg?

Som forbruker av strøm står man fritt til å klage på kontraktsforhold om levering av elektronisk energi.

Dersom forbruker ser seg nødt til å klage skal dette skje skriftlig til strømleverandøren (i dette tilfellet Gudbrandsdal Energi AS). 

En klage sendes via e-post til marked@ge.no. Det er viktig at alle detaljer bak klagen redegjøres godt for.

Alle klager som omhandler nettleie, målere, strømbrudd, etc. skal gå mot kundens netteier, og ikke strømleverandør.

Dersom partene ikke kommer til enighet kan forbruker sende en klage, via post eller e-post, til:

Elklagenemnda: Har du klaget til oss, og vi ikke får løst saken sammen, kan du ta klagen videre til Elklagenemnda.

Forbrukertilsynet: Klage på telefonsalg, villedende markedsføring, uønsket reklame, urimelige avtalevilkår, eller generelt kjøp eller salg av produkter eller tjenester

Forbrukerrådet: Her finner du informasjon, råd og rettledning knyttet til rettigheter, plikter og andre relevante forbrukerspørsmål.

Reguleringsmyndigheten for energi (RME): Klage på nettselskapet.

Du kan også kontakte sertifiseringsorganet Trygg Strømhandel.

Forbruker forklarer da sin historie i detalj og legger ved kopi av all korrespondanse med strømleverandøren han/hun ikke kom til enighet med. Kopi av relevant dokumentasjon legges også ved. Klagen behandles og besvares av organet klagen ble sendt til.


Hvorfor får jeg nettleie fra dere?

Myndighetene har besluttet at alt skal faktureres av strømleverandøren, for å gjøre det enklere for strømkundene. Nettleie og strømforbruk samles altså på én faktura om vi har gjennomfaktureringsavtale med din netteier. 


Kan jeg få strøm og nettleie på samme faktura?

Dersom vi har avtale med din netteier om gjennomfakturering, får du strøm og nettleie på samme faktura fra oss. 

Les mer om gjennomfakturering og hvilke netteiere vi har avtale her: https://www.ge.no/geavisa/gjennomfakturering-av-nettleie


Må jeg betale på forskudd eller akonto?

Vi fakturerer ikke på forskudd eller akonto. Kun etterskuddsvis fakturering for faktisk forbruk.

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?