Ofte stilte spørsmål

Gudbrandsdal Energi ønsker å hjelpe sine kunder med lett tilgjengelige svar på alle spørsmål de måtte ha om strøm, både generelt og i forhold til sitt kundeforhold. Er det noe du savner i denne oversikten, send gjerne dette på en e-post til marked@ge.no.

Faktura


Betaler jeg gjennomsnittspris eller timepris?

Har du spotprisavtale faktureres du ut ifra gjeldende timespris når du faktisk bruker strømmen. Det som står på strømregningen, er ditt personlige gjennomsnitt.

Det beregnes slik:
Timepris * forbruk hver time hele måneden. Deretter deles dette på antall timer i måneden slik at du får en gjennomsnittspris.

Det er cirka 744 timer per måned. Uten bruk av gjennomsnittpris ville det gitt 744 linjer på fakturaen, og hadde med andre ord blitt ganske så uoversiktlig.

Bruker du mye strøm når strømmen er dyr, og lite strøm når det er billig, vil det gi en høy gjennomsnittspris.

Siden både forbruket og strømprisen varierer gjennom døgnet vil du aldri få en helt lik gjennomsnittspris som eksempelvis naboen din. Får å få til det må begge bruke akkurat like mange kilowattimer hver eneste time.  

På Min side eller i appen, under "Strøm" og via menyen i høyre hjørne, kan du laste ned excel fil med timeverdier og pris. 


Blir jeg kredittsjekket?

Vi kredittsjekker alle nye kunder. Med bakgrunn i denne kan vi avvise bestillingen i ettertid.


Hva er Avtalegiro?

Banken sørger for automatisk betaling av fakturaen på forfallsdato. Fordelen med dette er at du slipper å huske på forfallsdato, du slipper purringer og alt går av seg selv. Avtalegiro bestiller du i din nettbank da det er en avtale mellom deg og din bank. Les mer her.


Hva er eFaktura?

Vi sender fakturaen direkte til din nettbank. Du må logge inn i nettbanken for å bekrefte betalingen eller se fakturaen. Betalingen skjer ikke før du aktivt har bekreftet denne. Efaktura bestiller du i din nettbank da det er en avtale mellom deg og din bank. Les mer her.


Hva er en sluttfaktura?

En sluttfaktura er den siste fakturaen du får. 

Sluttfakturaen lages etter at strømavtalen din er avsluttet, for eksempel hvis du har flyttet. 

Vi fakturerer etterskuddsvis, noe som vil si at du mottar sluttfakturaen etter at du har sagt opp hos oss. Det kan ta opp til 1,5 måned etter mottatt oppsigelse før du får sluttfakturaen. Vanligvis sluttfakturerer vi i månedsskiftet. 

På side to på fakturaen kan du se perioden du er fakturert for. 


Hva er kontonummer, IBAN/BIC og Swift til dere?

Kontonummer: 15038645185. SWIFT/BIC: DNBANOKK. IBAN: NO9815038645185


Hva er påslag?

Påslag er et ørebeløp som strømleverandøren tar i tillegg til spotprisen. Det dekker handelskostnader og myndighetspålagte el-sertifikater (en ordning som bidrar til å finansiere strøm produsert fra fornybare energikilder). Resterende ørebeløp av påslaget dekker alle kostnader strømleverandøren har (systemkostnader, utstyr, lønn, administrasjonsutgifter med mer), inkludert eventuell fortjeneste.

Enkelte strømavtaler har også et fastbeløp.

Påslaget er synlig på side 2 på fakturaen (gjelder fakturaer fra og med januar 2023) samt på Min side / i appen under Strøm >> menyprikker >> Om strømavtalen


Hva inneholder fakturaen?

Fakturaen din er vanligvis oppdelt i to hoveddeler; kraft og nett.  

Kraft: 

Kostnaden for ditt strømforbruk i angitt periode. Har strømavtalen din fastbeløp vises dette som en egen fakturalinje. 

Har du en spotprisavtale fakturer vi ut ifra timesprisene fra Nord Pool. Prisen i kWh som er oppgitt på din faktura er en snittpris i forhold til ditt forbruk. Dette er for at du skal slippe å forholde deg til alle timespriser gjennom måneden, og fordi det ville tatt mye plass. 

På fakturaer fra og med januar 2023 er påslaget skilt ut på egen fakturalinje. Dette var tidligere innlemmet i strømprisen.
 
Bruker du en større andel av forbruket ditt i de timene strømprisen er høy, vil summen av alle timene trekke gjennomsnittsprisen opp. Bruker du bruker en større andel av forbruket ditt i de timene strømprisen er lav, vil summen av alle timene trekke gjennomsnittsprisen ned. 

Ønsker du å se dine timesavlesninger, kan du logge deg inn på din lokale netteiers Min side. Du har også full oversikt hvis du logger deg inn på elhub.no.  

Nett: 

Nettleie fakturerer vi på vegne av netteieren din. Dette kalles gjennomfakturering. Summen du betaler i nettleie går ikke til oss, men blir overført videre til din netteier. 

En eventuell strømstøtte vil også være oppført her, da det er netteier som håndterer denne. 


Hvor finner jeg en oversikt over mine fakturaer?

På Min Side, eller i appen, har du full oversikt over fakturaene dine. Her kan du ta ut fakturakopi som PDF, se om fakturaene er betalt eller se eventuell utestående saldo.


Hvorfor er fakturaen min så stor?

Synes du fakturaen din var unormalt høy? Det kan være flere grunner til det. 

1) Høye strømpriser
Selv om den timesbaserte strømstøtten kutter pristoppene, slår den først inn når strømprisen er 91,25 øre/kWh inkl. mva (73 øre eksl. mva) og høyere. 

2) Høyere forbruk?
Har du brukt mer strøm enn tidligere? Det er normalt at strømforbruket øker når det er kaldere ute og vi bruker mer strøm på oppvarming. Sammenlign forbruket ditt med tidligere år; er det vesentlige endringer?
Dette kan du gjøre i appen eller på Min side under Strøm, velg måned og "sammelign perioder"

3) Strøm og nettleie på samme faktura
Vi fakturerer nå nettleie for flere av landets netteiere, som gjør at totalsummen på fakturane fra oss blir høyere. Du får da altså ikke lenger egen faktura fra netteier på nettleia. Dette ser du på fakturaen din, under overskriften "Nett".

4) Må du lese av strømmåleren?
Dersom du har en måler som må leses av manuelt, og dette ikke har vært gjort på en stund, kan det være at netteier har stipulert/estimert et for høyt forbruk.  Eller du har faktisk brukt mer strøm enn tidligere?


Dersom du fremdeles har spørsmål til en faktura, ta kontakt med oss.


Jeg har fått gebyr, hvorfor?

Flere av våre avtaler forutsetter at kunden oppretter både Avtalegiro OG eFaktura/e-postfaktura. Dette gjør at vi får mindre arbeid med betalingsoppfølging og kunden får mindre å passe på med betalingen. Dersom Avtalegiro og/eller eFaktura/e-postfaktura da ikke er opprettet vil kunden få gebyr på sin faktura.

Gebyr for papirfaktura er 49 kr. Fra 01.03.24 endres gebyret til 8,32 kr. Denne endringen ser du på faktura for mars som du mottar i april.

Avtalen "Vinterspot 2020" har et generelt gebyr for fakturahåndtering på 9 kr/mnd.

Kunder født før 01.01.1944 får ikke gebyr for papirfaktura dersom han/hun har en av våre standardavtaler Markedskraft (spotpris), Variabel Kraftpris eller Fastpris 1 år. Dette gjelder ikke dersom vedkommende har en av våre andre avtaler.


Jeg har penger til gode, når får jeg dem utbetalt?

Tilgodebeløp utbetales på forfallsdato.

Merk at vi trenger ditt kontonummer for å få utbetalt til deg. Dersom du har betalt en eller flere fakturaer til oss tidligere har vi kontonummeret ditt og tilgodebeløp blir utbetalt til dette.

Dersom du ikke har betalt noen fakturaer til oss enda så må du ta kontakt med oss for å oppgi kontonummeret tilgodebeløp skal utbetales til.


Kan jeg få betalingsutsettelse?

Vi har forståelse for at det i perioder kan være vanskelig økonomisk. Vi er behjelpelige med å utsette forfallsdatoen på fakturaen din om det er ønskelig. Dette forutsetter at du ikke har andre utestående fakturaer hos oss. Du kan selv ordne med dette på Min side eller i appen 

Alternativt kan du ringe kundesenteret vårt på tlf. 61294700 eller sende en e-post til marked@ge.no. 

Rentesatsen ved utsatt betaling er 8,5%. Det tilkommer ikke ekstra kostnader utover dette.


Kan jeg få fast forfallsdato?

Dersom du ønsker fast forfallsdato på fakturaene dine hver måned, kan vi ordne dette for deg. For å opprette dette kan du ringe oss på tlf. 61294700 eller sende en e-post til marked@ge.no.


Kan jeg få samlefaktura?

Dersom du har flere avtaler hos oss kan vi tilby samlefaktura. Du får da én faktura med bilag til de forskjellige avtalene. For å opprette dette kan du ringe oss på tlf. 61294700 eller sende en e-post til marked@ge.no.


Koster det noe å utsette en faktura?

Årlig rente ved utsatt betaling er 8,5 %. Det tilkommer ingen ekstra kostnader utover dette.


Når får jeg fakturaen min?

Vi fakturerer månedlig og etterskuddsvis. Det vil si at du får fakturaen din midt i måneden, med forfall i slutten av måneden for forbruket ditt måneden før.


Tilbyr dere gjennomfakturering av nettleie?

Vi tilbyr gjennomfakturering mot en rekke netteiere, og jobber fortløpende med å få avtaler med flere. Denne oversikten er oppdatert med netteiere vi gjennomfakturerer for.

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?