13.12.2013

Vitel skyldte 36 millioner til strømkundene

Vitel(Montel) Over tre år etter at det fallerte strømselskapet Vitel trakk seg fra strømmarkedet sliter det fremdeles med å gjøre opp gjelden til sine tidligere strømkunder, viser selskapets årsregnskap for 2012.

Selskapet måtte kaste kortene som strømleverandør i februar 2010 da garantikravene mot Nord Pool ble for store som følge av en kraftig økning i strømprisene. Ettersom selskapet baserte seg på forskuddsbetalinger, har flere av selskapets gamle kunder fortsatt ikke fått tilbakebetalt penger for strøm de aldri fikk levert.

Totalt var det ved utgangen av 2012 bokført gjeld på 36,54 millioner kroner relatert til forskuddsinnbetalinger fra strømkunder, ned fra 48 millioner kroner ved utgangen av 2011, ifølge årsregnskapet.

Gjennom gjeldsakkorder med eks-kunder har Vitel i 2012 lykkes med å kvitte seg med krav tilsvarende 10,7 millioner, som er noe mindre enn i 2011. Samlet har Vitel i løpet av 2011 og 2012 fått akkord på i overkant av 26,5 millioner kroner med eks-kunder.

Etter nedleggelsen av strømsalget i 2010 har selskapet hovedsakelig drevet med forvaltning av eierandeler i andre selskap og utlån gitt til nærstående selskaper samt å forhandle om gjeldsakkord med tidligere kunder.

Selskapet hadde driftsinntekter i 2012 på 171.798, ned fra 857.015 og et ordinært resultat på 700.058, sammenliknet med -11,8 millioner i 2011.

Vitel hadde ved utgangen av 2012 en bokført egenkapital på 29,3 millioner kroner.

Årsregnskapet viser at det kan være noen verdier igjen i selskapet. Vitel har samlet sett til gode over 45 millioner kroner i selskapene Asker og Bærum Fiber AS, Comvie AS, GN Power AS, St. Olavsgate 1 AS, Raveien 422 AS, Semstunet AS og morselskapet GNKS AS.

Samlede utlån til disse selskapene er i 2012 redusert med i underkant av 5 millioner, men flere av selskapene som skylder Vitel penger hadde negativ egenkapital eller driftsunderskudd i følge siste årsregnskap.

Årsregnskapet viser at Vitel hadde snaut 2,5 millioner i renteinntekter på utlånene.

Øystein Meland

oystein@montel.no
11:39, Thursday, 12 December 2013


Sammendrag av kundetilfredsheten i privatmarkedet, Norge 2017

Gudbrandsdal Energi er selskapet som topper bransjesammendraget, og med en kundetilfredshet på 81 så er hovedvekten av kundene svært godt tilfredse.

Les mer

Prishopp på kalde og tørre varsler

De nærmeste kraftkontraktene steg markant i pris fredag etter at værvarslene indikerer et langvarig blokkerende høytrykk over Norden som vil gi lave temperaturer, lite nedbør og rolige vindforhold.

Les mer

Nesten 90% av nettselskapene unngår funksjonelt skille

De aller fleste nettselskapene slipper unna det såkalte funksjonelle skillet, etter at Kristelig Folkeparti denne uken besluttet å støtte Senterpartiets forslag om å sette grensen ved 30.000 nettkunder.

Les mer

Blockchain vil bli like viktig som internett

Blockchain-teknologi kan senke transaksjonskostnadene og åpne nye muligheter i kraftmarkedet, ifølge ekspertene på Energi Norges fremtidsseminar denne uken.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]