(Europower) 85 prosent av kundene forventer seg tilleggstjenester når de får installert AMS-målere. Kun 19 prosent er imidlertid villige til å betale for det tilleggstjenester.
Den nye energikunden ønsker seg mer enn strøm av energiselskapet. Det viser en ny undersøkelse foretatt av Accenture.
– De som bare ruller ut nye strømmålere bommer på forventningene til 85 prosent av kundene, sier Monika Inde Zsak i Accenture, ifølge Lyses nettsider.
I undersøkelsen fremgår det at 85 prosent forventer å bli tilbudt tilleggstjenester. Halvparten forventer personlig rådgivning som reduserer strømkostnaden, og 26 prosent forventer smart hjem-produkter.
Accenture har gjennom de siste fem årene kjørt en undersøkelse i 26 land, inkludert Norge. 500 respondenter per land svarer hvert år. Undersøkelsen viser klart i alle land at strømkunden endrer seg.
- Energikunden har blitt mer sofistikert og nyansert. I én ende har du de som ikke bryr seg, og i den andre enden finner du de som ønsker seg nye produkter og tjenester og som er opptatt av bærekraft og komfort. Andelen i den sist nevnte enden har vokst, forklarer Zsak.
Ifølge Zsak er halvparten av alle spurte interessert i tjenester knyttet til energisparing og –styring.
Samtidig minner Zsak om at det er viktig at det å ønske seg tjenester ikke er det samme som å være betalingsvillig.
- Kun 19 prosent er villig til å betale for tilleggstjenester, forklarer hun.
Nye aktører
Kampen om strømkundene er tøff og trolig kan man også ventet seg nye aktører inn på markedet. Her gjelder det for strømleverandørene å henge med på kundenes ønsker.
- Innen det smarte hjemmet er blant annet Google en spennende aktør som kan tilby attraktive produkter til en lav pris. De er ikke nødvendigvis ute etter å tjene penger på salget av enheter til det smarte hjemmet, men de er opptatt av å få en relasjon til kunden og profilere sine kjernetjenester, sier strategikonsulenten.
Europower
Mona Adolfsen