20.12.2012

Useriøs kundetilfredsmåling av strømselskaper - artikkel i bladet DinePenger

Useriøst å måtte betale kr. 135 000 for pallplass. Se artikkel i DinePenger

Bladet DinePenger har i en artikkel 17.12.2012 gjort en oppsummering på hvilke strømselskaper som besitter den beste kundetilfredsheten.

Bladet DinePenger baserer seg på en undersøkelse selskapet EPSI Rating har gjennomført med 1600 dybdeintervjuer. Vinneren er LOS og taperen er Hafslund.

Denne undersøkelsen har utelatt store strømselskaper som Eidsiva og Gudbrandsdal Energi og plassert dem i en sekkepost. Dette fordi sistnevnte selskaper ikke er villige til å betale for undersøkelsen med etterfølgende rapport.

Eidsiva er et selskap med over 100 000 kunder og Gudbrandsdal Energi har over 82 000 kunder og er blant de 10 største selskapene i Norge. Selskapet EPSI Rating hevder at de ikke hadde de nødvendige 200 respondentene til å kunne ha med Eidsiva og Gudbrandsdal Energi i undersøkelsen, og har dermed måtte plassere selskapene i en sekkepost. Men hvis Eidsiva og Gudbrandsdal Energi hadde betalt for seg så hadde de sørget for nok respondenter. Dette i følge Daglig leder Fredrik Høst.

Vi mener at hvis EPSI Rating ikke ønsker å gjøre en undersøkelse som omfatter utspørring av 200 kunder til de 10 største selskapene i Norge, uten at alle selskapene må betale for det, da bør de slutte med denne type undersøkelser.

Gudbrandsdal Energi mener denne undersøkelsen er et dårlig stykke arbeid fordi de utelukker det beste selskapet fra undersøkelsen. Vi mener også at www.dinepenger.no burde sjekke forutsetningen for slike undersøkelser  før de publiserer.

Nevnte rangering gir ikke noe korrekt bilde av strømselskapenes kundetilfredshet blant sluttbrukerkundene i Norge.

Årsaken til at vi reagerer er at i Norsk kundebarometer (Handelshøgskolen) BI's  kundetilfredsundersøkelse kommer Gudbrandsdal Energi desidert best ut blant 10 største strømleverandørene i Norge. I denne undersøkelsen kontaktes nesten 9000 norske forbrukere og det er ingen av de 10 største selskapene som blir utelukket.

Resultatet fra denne undersøkelsen finner dere her.

 

Jan Jansrud

Gudbrandsdal Energi

 

 

Kunstig intelligens i front for kundeservice

En chatbot svarer allerede på 1500 samtaler i måneden for Gudbrandsdal Energi. Nå utvikles en ny versjon av boten opp mot taleassistenter.

Les mer

Markedskommentar uke 42 2018

Denne uken har vært preget av værprognoser med kaldere vær og usikkerhet rundt handelsavtalen mellom EU og Storbritannia som kan få konsekvenser for CO2-kvotene.

Les mer

Markedskommentar uke 41 2018

Strømprisene har vært litt lavere denne uken på grunn av mer vind og nedbør, kombinert med temperaturer godt over normalen

Les mer

Slik kjøpes og selges den norske strømmen på kraftbørsen

Strøm er en vare som skal kjøpes og selges. Det eneste som er spesielt med strøm er at den må forbrukes akkurat i det øyeblikket den produseres. Vi sikrer at alle som bruker strøm vet hva den faktisk koster. forklarer kommunikasjonssjef Stina Johansen i Nord Pool til enerWE.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?