20.12.2012

Useriøs kundetilfredsmåling av strømselskaper - artikkel i bladet DinePenger

Useriøst å måtte betale kr. 135 000 for pallplass. Se artikkel i DinePenger

Bladet DinePenger har i en artikkel 17.12.2012 gjort en oppsummering på hvilke strømselskaper som besitter den beste kundetilfredsheten.

Bladet DinePenger baserer seg på en undersøkelse selskapet EPSI Rating har gjennomført med 1600 dybdeintervjuer. Vinneren er LOS og taperen er Hafslund.

Denne undersøkelsen har utelatt store strømselskaper som Eidsiva og Gudbrandsdal Energi og plassert dem i en sekkepost. Dette fordi sistnevnte selskaper ikke er villige til å betale for undersøkelsen med etterfølgende rapport.

Eidsiva er et selskap med over 100 000 kunder og Gudbrandsdal Energi har over 82 000 kunder og er blant de 10 største selskapene i Norge. Selskapet EPSI Rating hevder at de ikke hadde de nødvendige 200 respondentene til å kunne ha med Eidsiva og Gudbrandsdal Energi i undersøkelsen, og har dermed måtte plassere selskapene i en sekkepost. Men hvis Eidsiva og Gudbrandsdal Energi hadde betalt for seg så hadde de sørget for nok respondenter. Dette i følge Daglig leder Fredrik Høst.

Vi mener at hvis EPSI Rating ikke ønsker å gjøre en undersøkelse som omfatter utspørring av 200 kunder til de 10 største selskapene i Norge, uten at alle selskapene må betale for det, da bør de slutte med denne type undersøkelser.

Gudbrandsdal Energi mener denne undersøkelsen er et dårlig stykke arbeid fordi de utelukker det beste selskapet fra undersøkelsen. Vi mener også at www.dinepenger.no burde sjekke forutsetningen for slike undersøkelser  før de publiserer.

Nevnte rangering gir ikke noe korrekt bilde av strømselskapenes kundetilfredshet blant sluttbrukerkundene i Norge.

Årsaken til at vi reagerer er at i Norsk kundebarometer (Handelshøgskolen) BI's  kundetilfredsundersøkelse kommer Gudbrandsdal Energi desidert best ut blant 10 største strømleverandørene i Norge. I denne undersøkelsen kontaktes nesten 9000 norske forbrukere og det er ingen av de 10 største selskapene som blir utelukket.

Resultatet fra denne undersøkelsen finner dere her.

 

Jan Jansrud

Gudbrandsdal Energi

 

 

Sammendrag av kundetilfredsheten i privatmarkedet, Norge 2017

Gudbrandsdal Energi er selskapet som topper bransjesammendraget, og med en kundetilfredshet på 81 så er hovedvekten av kundene svært godt tilfredse.

Les mer

Prishopp på kalde og tørre varsler

De nærmeste kraftkontraktene steg markant i pris fredag etter at værvarslene indikerer et langvarig blokkerende høytrykk over Norden som vil gi lave temperaturer, lite nedbør og rolige vindforhold.

Les mer

Nesten 90% av nettselskapene unngår funksjonelt skille

De aller fleste nettselskapene slipper unna det såkalte funksjonelle skillet, etter at Kristelig Folkeparti denne uken besluttet å støtte Senterpartiets forslag om å sette grensen ved 30.000 nettkunder.

Les mer

Blockchain vil bli like viktig som internett

Blockchain-teknologi kan senke transaksjonskostnadene og åpne nye muligheter i kraftmarkedet, ifølge ekspertene på Energi Norges fremtidsseminar denne uken.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]