02.12.2014

Unngå strømgarantier

Vinterkulden nærmer seg og strømselgerne frister med ulike produkter og abonnementer som skal gi jevn eller fast strømpris.

- Strømabonnement annonseres med «fast pris hver måned», eller «jevn strømregning hele året». Felles for begge er at du risikerer å betale overpris for strømmen, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.


Unngå mobilprising

Mange er vant med å betale et fast månedlig beløp for bruk av mobiltelefon inntil en viss grense. Nå prøver strømselgerne seg med samme prising for strøm.

- Mobilprising av strøm er lite lønnsomt for oss strømkunder, sier Flønes.

Dersom du bruker akkurat den mengden strøm du abonnerer på, blir prisen omtrent som for en vanlig spotkontrakt. Det vil si at du følger de vanlige svingningene i markedsprisen på strøm. Bruker du mer tar strømselgerne seg ekstra betalt. Blir det mildvær og lavt forbruk, må du likevel betale jevn månedspris. I praksis betyr det at halvert forbruk gir dobbel pris for den strømmen man faktisk bruker.

Jevnt dyrt

Mange frykter høye strømregninger om vinteren. Derfor tilbyr mange strømselskap å jevne ut strømregningen over året, slik at du får en tilnærmet lik regning hver måned. Dette tar selskapene seg godt betalt for. Opp mot 40 kroner per måned er vanlig. For folk med lavt strømforbruk betyr det en vesentlig prisøkning for hver kilowattime man bruker.

- Vårt tips er å jevne ut strømprisen selv ved å sette av ekstra penger om sommeren når strømforbruket ditt er lavt, slik at du har penger til høyere strømregninger om vinteren. Da slipper man å betale strømselgerne ekstra for denne utjevningen, avslutter direktør for forbrukeservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Ingeborg-FlonesForbrukerrådets strømråd:

Ikke kjøp strøm på impuls

Unngå strømselgere og si nei til telefonselgere (slik blir du kvitt telefonselgere), selv om du har angrerett. Finn ut hvor mye strøm du bruker, og sjekk med strømtilbud på kraftprisoversikten til Konkurransetilsynet.

Her finner du Konkurransetilsynets kraftprisoversikt.

Konkurransetilsynet vil slutte med kraftprisoversikten 1. januar 2015. Forbrukerrådet har fått i oppgave å lage en ny og bedre strømprisportal, som skal lanseres i juni 2015.

Ikke forskuddsbetal

Vi advarer mot forskuddsbetaling. Vi har flere ganger sett at strømselskaper har gått konkurs, eller sluttet å selge strøm, uten at forbrukerne har fått forskuddet sitt tilbake.

Unngå strømmiks

Vær skeptisk til gavekort, rabatter på bensin, gratis skiheiskort eller gavekort som ikke har noe med strøm å gjøre. Rabattene er som regel begrenset til en viss periode eller mengde, og strømselgerne tar som regel dette igjen på strømprisen.

Stå i angsten

Normalt lønner seg å ha en avtale som følger svingningene på strømmarkedet, også kalt spotprisavtale.

Markedskommentar august 2019

I øyeblikket har vi et høyere strømprisnivå enn normalt for årstiden. Vi har et underskudd i ressurssituasjonen når vi summerer vannet i magasinene, snøen i fjellet og tilsig fra elver og terreng. Vi har høye marginalkostnader på de kullfyrte produksjonsenhetene. CO2 og kull prisene i sum ligger høyere enn de har gjort de senere år. Det er spådd en normal værtype fremover uten de store nedbørsmengdene i varslene. Det betyr at strømprisene vil holde seg relativt høye i tiden fremover. Det gjør at kundene vil få en høyere strømregning enn det som har vært normalt de senere årene, med unntak av fjordåret.

Les mer

Kjetil Lund: – Vi må basere oss på effekttariffer

NVE-sjef Kjetil Lund sier at svært mye taler for at det bør innføres effekttariffer i nettleien i Norge, og at et nytt høringsutspill vil komme fra direktoratet i løpet av høsten.

Les mer

Markedskommentar uke 32 2019

I juni måned kom det 150 prosent av normal nedbør i Norge. For Sverige sin del kom det normalt med tilsigsnedbør. Dette førte til høyt tilsig og mye uregulert vannkraftproduksjon som i sin tur presset ned spotprisene til rundt 30 øre/kWh etter å ha holdt seg rett i underkant av 40 øre/kWh i hele mai.

Les mer

På vei mot 20 000 mobilkunder

Gudbrandsdal Energi ønsker seg 20 000 mobilkunder innen tre år. Det skal være mulig, mener daglig leder, Jan Jansrud. Bare det trykkes på litt.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?