24.06.2016

Ukens strømleverandør: Gudbrandsdal Energi

Foto: Gudbrandsdal Energi

I et nylig intervju med Strømvalget forteller vår markedssjef Jan Jansrud om GEs organisasjonskultur, hvorfor åpenhet har vært en viktig suksessfaktor og betydningen av god kundeservice.

NB: Dette er en forkortet versjon av et portrettintervju publisert i sammenligningstjenesten Strømvalget som er en del av forbrukerportalen Forbrukervalget.

– Vår suksess henger mye sammen med vår skikkelighet og ærlighet. Kunden skal ikke sitte igjen med masse spørsmål. Hos oss får de vite hva slags strømavtale de får, hva betingelsene er og hvor mye det koster. Her er det ingen kontrakter med liten skrift, og det er noe kundene setter pris på, sier markedssjef i Gudbrandsda Energi (GE), Jan Jansrud til Strømvalget.no.

Kraftleverandøren, som feier sin 100-årsdag i år, var med i starten av el-revolusjonen her til lands i begynnelsen av forrige århundre. Helt siden 1997 har 63-åringen sittet ved roret i kraftselskapet som markedessjef. Han har vært med på å bygge GE slik vi kjenner det idag, og sett hvordan det lille selskapet fra Vinstra i Oppland har nesten tidoblet kundemassen. For 13 år siden var det 13 000 gudbrandsdøler blant kundene deres. Nå er de kun 700 signeringer unna det magiske tallet på 100 000.

Ærlighet og åpenhet er nøkkelen til suksess

Jansrud tror ærligheten er mye av grunnen for bragden og mener åpenhet - både innad og utad i bedriften - har vært den viktigste suksessfaktoren.

– Du kommer ikke langt med å holde tilbake informasjon, sier han engasjert.

Han utdyper:

– Så vet vi at folk setter pris på vår kundeservice, forklarer han videre. Jansrud sikter blant annet til nettsidene deres. Meningen er at den i tillegg til å være kommersiell skal fungere som en informasjonsside på energirelatert stoff. I tillegg er en av Norges største kraftleverandører veldig synlige på sosiale medier, med over 33 000 følgere på Facebook, og daglige oppdatteringer på mediekanaler som Instagram, Youtube og Twitter.

På topp for sjette år på rad

Men det som overrasker mange, både i strømbransjen og i mediene, er hvor fornøyde kundene deres er. For sjette år på rad topper Gudbrandsdalen Energi Norsk Kundebarometer i regi av BI. For ikke så lenge siden kunne Strømvalget melde at selskapet har vært best i sin bransje siden 2010, og kommer på tredjeplass uansett bransje. Dette er ikke tilfeldig, forklarer markedssjefen opprinnelig fra Skjetten utenfor Oslo.

– Vi er ærlige og har et godt team bestående av 10 ansatte. Alle, inkludert meg selv, jobber med å ta kundehenvendelsene. Her er det ingen hierarki, noe som gjør at vi alle har eierskap til bedriften, smiler 63-åringen, og forklarer at det er viktig å ha konkurransedyktige produkter. Jansrud synes også nettbaserte strømkalkulatorer, som strømvalgets egen, har blitt en viktig kanal for strømkundene.

– De gir en oversikt som ikke fantes før, og sørger for at kunden finner billigst strøm, sier han og forklarer at er de er med på å styrke kundenes forbrukermakt.


Viktig å se det positive

Jan Jansrud flyttet til Vinstra i 1997. Iløpet av de 19-årene han har bodd der har han fått et nært forhold til stedet og innbyggerne. Det er også her sønnen Kjetil Jansrud startet som alpinist på Kvitfjell 45 minutter unna GEs hovedkontorer. Markedssjefen ser likheter mellom sønnens idrett og hans jobb som markedssjef hos et av landets største strømselskaper. Det meste ligger i det mentale, forklarer han.

– For det første handler suksess om å gjennomføre de målene du setter deg. Du må legge igjen timene for å se fremgang, samtidig må du fokusere på det positive og det du kan gjøre noe med. Det du ikke kan gjøre noe med trenger du ikke å bruke tid og krefter på, forklarer han.

Les resten av intervjuet på Stromvalget.no.

Markedskommentar mai 2019

Hydrologisk balanse var tidlig i mai dårligere enn på samme tid enn i fjor. Nedbør de siste dagene samt varsler om mer nedbør fremover vil dog være med å bedre denne.

Les mer

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2019

Gudbrandsdal Energi ble for 9. gang kåret til å ha landets mest fornøyde strømkunder. Selskapet fikk hele 4 stjerner i 2019-undersøkelsen. Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?