02.12.2014

Uforståelig at forbrukerne skal være uten prisoversikt

(Montel) Konkurransetilsynet vil stenge ned sin kraftprisoversikt fra nyttår, mens Forbrukerrådet ikke er klar med sin fornyede tjeneste før til sommeren. Arbeiderpartiet krever at næringsministeren griper inn.

– Vi mener det er uforståelig at vi skal være uten en prisoversikt i et halvt år. Selv om Konkurransetilsynets liste har sine svakheter, så er den det eneste man har å forholde seg til, sier Aps stortingsrepresentant og medlem i energi- og miljøkomiteen Per Rune Henriksen til Montel.

Montel meldte i oktober at Konkurransetilsynets prisoversikt kommer til å gå i svart fra årsskiftet, men noe nytt alternativ vil ikke være klart før sommeren. (se egen sak)

– Vi ser fram til en forbedret versjon fra Forbrukerrådet, men vi mener at næringsminister Monica Mæland bør gripe inn i saken og sikre at Konkurransetilsynets liste er i drift til den nye listen er klar, sier Henriksen, som fram til valget var statssekretær i Olje- og energidepartementet.

Senest i dag har Arbeiderpartiet stilt spørsmål til Mæland om hun vil sørge for at dette skjer, tilføyer Henriksen.

Han understreker samtidig at han har forståelse for at Forbrukerrådet trenger tid på å få opp et nytt og forbedret alternativ.

– Men inntil man har noe nytt, så må man ha noe som er bedre enn ingenting, sier Henriksen.

Les også: Vil ha alle strømavtaler inn i strømprisportalen.

Stenges fra nyttår
Ifølge Konkurransetilsynet er det Næringsdepartementet som har bestemt at kraftprisoversikten skal stenges ned ved uløpet av desember.

– Vi stenger ned kraftprisoversikten fra årsskiftet. Dette er datoen som er blitt satt av departementet, og som vi forholder oss til, sier Kjell Sunnevåg, direktør for eksterne relasjoner i Konkurransetilsynet.

– Hva hvis departementet ber dere om å forlenge driften av kraftprisoversikten?

– Da hadde vi forholdt oss til det, sier Sunnevåg til Montel.

Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, sier at det selvfølgelig er uheldig at det ser ut til at man vil gå et halvt år uten en offentlig prisoversikt for sluttbrukerkontrakter. Samtidig peker hun på at Konkurransetilsynets oversikt har betydelig mangler, og at det er mange kraftkontrakter som ikke er omfattet av denne oversikten.

– Men om Konkurransetilsynet skal forlenge driften må være en politisk beslutning, sier Flesland.

Ny tjeneste klar til sommeren
Flesland legger til at Forbrukerrådet er i full gang med å utvikle den nye portalen, og at dette arbeidet tar anslagsvis et år, noe som innebærer at det nye tilbudet vil være på plass fra sommeren.

– Vi jobber så fort vi kan, og skulle vi bli ferdig før, vil vi naturligvis lansere portalen tidligere, sier Flesland.

Da det ble kjent at det blir et halvt år uten offisiell prisstatistikk, sa NVE at det er viktig for markedet at det kommer på plass en velfungerende strømprisportal.

I en epost skriver kommunikasjonsrådgiver Arne Søyland at NVE ikke vil gripe inn i nedleggelsen.

– Vi har gjort det vi kan, men vi synes det er flott om det likevel skulle vise seg å være mulig å opprettholde en offisiell prisoversikt.

Montel ba fredag om en kommentar fra Næringsdepartementet, men har så langt ikke fått noe svar.
Gert Ove Mollestad
gert@montel.no

Markedskommentar mai 2019

Hydrologisk balanse var tidlig i mai dårligere enn på samme tid enn i fjor. Nedbør de siste dagene samt varsler om mer nedbør fremover vil dog være med å bedre denne.

Les mer

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2019

Gudbrandsdal Energi ble for 9. gang kåret til å ha landets mest fornøyde strømkunder. Selskapet fikk hele 4 stjerner i 2019-undersøkelsen. Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?