07.04.2014

Tror 100 000 grensen står for fall

Høgspent ved Taarud 001(Europower) Mona Adolfsen. Foto. Gudbrandsdal Energi.

Det kan bli lagt opp til en endring fra Reiten-utvalget slik at også selskaper med færre enn 100 000 nettkunder må innstille seg på at det skal være selskapsmessig skille mellom virksomhetsområdene.

Det er i dag krav om selskapsmessig skille i konsern med mer enn 100 000 nettkunder. Denne grensen kan stå for fall. Slik oppfatter i hvert fall sjefen i Voss Energi uttalelsene fra Eivind Reiten.

Få selskap i kraftbransjen er i dag pålagt et selskapsmessig og funksjonelt skille. Det vil bli drøftet i Reiten-utvalget om dette er et riktig skille. Det bekreftet Eivind Reiten selv på Energi Norges Vinterkonferansen i Berlin for en uke siden.

- Vi ville ikke gjort jobben vår med mindre vi også drøfter det skillet som der er satt for å se om den i seg selv er problemstillende, sa Reiten.

Han mener det kan argumenteres sterkt for at om man i sum fikk et enda klarere skiller mellom nettvirksomhet og øvrig virksomhet så vil det være tilretteleggende for en videre strukturrasjonalisering.

Administrerende direktør i Voss Energi, Rune  Nesheim, oppfatter dette som et tydelig signal om at flere nå må forberede seg på selskapsmessige skiller. Også de med færre enn 100 000 nettkunder.

- Han sa jo mye mellom linjene. Jeg tror 100 000 grensen står for fall. Det skjerper krav til nøytralitet. Det betyr at selskap med mindre enn 100 000 nettkunder også må begynne å tenke på, ikke bare regnskapsmessig skille, men også juridisk skille, sier Nesheim i en kommentar til Europower.

Han tar dette med i videre vurderinger i eget selskap og venter spent på konklusjonen og debatten i ettertid.

- Men det er viktig å forberede seg på at det kommer til å skje noe på den fronten og kanskje være i forkant, sier Nesheim.

Voss Energi har i dag i overkant av 10 000 nettkunder og drøye 8 000 strømkunder. I tillegg har selskapet egen kraftproduksjon.

Sammendrag av kundetilfredsheten i privatmarkedet, Norge 2017

Gudbrandsdal Energi er selskapet som topper bransjesammendraget, og med en kundetilfredshet på 81 så er hovedvekten av kundene svært godt tilfredse.

Les mer

Prishopp på kalde og tørre varsler

De nærmeste kraftkontraktene steg markant i pris fredag etter at værvarslene indikerer et langvarig blokkerende høytrykk over Norden som vil gi lave temperaturer, lite nedbør og rolige vindforhold.

Les mer

Nesten 90% av nettselskapene unngår funksjonelt skille

De aller fleste nettselskapene slipper unna det såkalte funksjonelle skillet, etter at Kristelig Folkeparti denne uken besluttet å støtte Senterpartiets forslag om å sette grensen ved 30.000 nettkunder.

Les mer

Blockchain vil bli like viktig som internett

Blockchain-teknologi kan senke transaksjonskostnadene og åpne nye muligheter i kraftmarkedet, ifølge ekspertene på Energi Norges fremtidsseminar denne uken.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]