20.12.2012

Trønderenergi aksepterer millionbot fra NVE

(Montel) Styret i Trønderenergi Nett har besluttet å vedta overtredelsesgebyret på én million kroner som NVE ila selskapet. I tillegg vil det gjennomføres en ekstern gjennomgang av selskapets rutiner.

Det er Trondheim Kraft som klaget på at Trønderenergi Netts praktisering av nøtralitetsbestemmelsene, ved at Trondheim Kraft ble nektet å bruke sin logo på Trøndereneri Netts fellesfakturaer til selskapets kunder i Trondheims-området.

Det har også kommet påstander om at Trønderenergis markedsselskap benytter uredelige metoder med bruk av nettselskapets kundebase som kilde.

– Klagen retter seg mot nettselskapet, og vi ønsker derfor å gjennomføre en uavhengig verifikasjon av gjeldende rutiner. Det er funksjonelt skille mellom marked- og nettselskapet vårt, og vi anser påstandene som feilaktige, sier styreleder Ståle Gjersvold
i Trønderenergi Nett, i en pressemelding.

Men nettselskapet har likevel valgt å vedta overtredelsgebyret som NVE ila selskapet på tirsdag denne uken.

– Som tidligere meldt både i 2011 og nå, så beklager vi at vi ikke var aktpågivende nok da vi passerte 100.000 kunder etter oppkjøpet av Trondheim Energi Nett i 2010. Dette førte til at den styrerepresentasjonen som forelå ikke ble justert i tråd med regelverket, sier Gjersvold.

Han understreker at dette ikke betyr at Trønderenergi er enige i NVEs fremstilling på alle punkter, men konklusjonen er at overtredelsesgebyret aksepteres.

Gert Ove Mollestad

gert@montel.no
14:11, Thursday, 20 December 2012


Nesten 90% av nettselskapene unngår funksjonelt skille

De aller fleste nettselskapene slipper unna det såkalte funksjonelle skillet, etter at Kristelig Folkeparti denne uken besluttet å støtte Senterpartiets forslag om å sette grensen ved 30.000 nettkunder.

Les mer

Blockchain vil bli like viktig som internett

Blockchain-teknologi kan senke transaksjonskostnadene og åpne nye muligheter i kraftmarkedet, ifølge ekspertene på Energi Norges fremtidsseminar denne uken.

Les mer

Halve Norge har fått ny smart strømmåler

NVE forteller at ved utgangen av 2017 hadde halvparten av norske strømkunder fått installert en ny, smart strømmåler.

Les mer

Forbrukertilsynet: Strømbransjen på klagetoppen i 2017

Strømbransjen var sammen med avisbransjen og mobilbransjen på klagetoppen hos Forbrukertilsynet i året som gikk.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]