29.09.2014

Trofast mot banken, men bytter strømleverandør

En strom av fornoyde kunderTromsø (NTB-Jan-Morten Bjørnbakk): Norske forbrukere er trofaste kunder. Men der én av seks kunder har byttet strømleverandør, er det bare én av tolv som har byttet bank det siste året.

Det viser en gjennomgang Statens Institutt for forbruksforskning (SIFO) har gjort av egne undersøkelser om bytte av tjenesteleverandører. Undersøkelsen viser at 16 prosent har byttet strømleverandør det siste året, mens bare åtte prosent har byttet bank.

Enklere å bytte strømleverandør

– Årsaken er at det er mye enklere å bytte strømleverandør enn å bytte bank. Strømleverandør bytter du enkelt ved å trykke på noen taster. Men å bytte bank er mye mer komplekst. Skal du bytte lån, må det tinglyses. Det er også kostnader forbundet med å bytte bank. I tillegg har folk større lojalitet til sin bank enn sine strømleverandører, sier SIFO-forsker Randi Lavik til NTB. Foto Gudbrandsdal Energi.

Les også: 3 Gode grunner til å bytte strømleverandør >>

Hard konkurranse

Hennes undersøkelse viser at ingen andre tjenester byttes oftere enn strøm. Dette til tross for at strømprisene er lavere enn på lenge. Tall fra NVE viser at 390.000 norske privatkunder byttet strømleverandør i fjor.

– Dette er et tegn på at markedet fungerer. Strømselskapene konkurrerer om kundene, og kundene er blitt mer oppmerksomme på at det finnes mange aktører og ulike prisprodukter. Paradokset er at dobbelt så mange bytter strømleverandør som bank, til tross for at det kan være betydelig mer å spare på å flytte boliglånet, sier informasjonssjef Aslak Øverås i kraftselskapenes interesseorganisasjon Energi Norge.

Lav strømpris

De hyppige strømbyttene skjer samtidig som prisene på strøm er på sitt laveste siden 2007. For strømselskapene kan konkurransen bli hard, mener Energi Norge.

– Strømselskapene merker den tøffe konkurransen på bunnlinjen. Resultater for fjoråret viser at flere av de store selskapene har en fortjeneste på 100-200 kroner i året per kunde. Det gir en svært liten driftsmargin i forhold til risiko, sier Øveraas.

Les også: Gunstige strømpriser og Norges mest fornøyde kunder >>

Metning

I undersøkelsen fra SIFO er det forsikringstakere (15 prosent) og telekunder (14 prosent) som er nærmest strømkundene i å være villige til å bytte tjenesteleverandør.

Undersøkelsen viser en markant nedgang i prosentandelen som bytter teleoperatør. Da SIFO i 2005 spurte hvor mange som hadde skiftet telefonselskap det siste året, hadde 24 prosent byttet. Ni år senere svarer bare 14 prosent det samme.

Til tross for aggressiv markedsføring av konkurrerende mobilabonnementer stiger altså lojaliteten til teleselskapene.

– Dette kan nok forklareres med at markedet er mettet. Folk gidder ikke å bytte hele tiden. De har kanskje funnet en leverandør de er fornøyd med og holder seg til. Selv om folk fortsatt bytter teleoperatør, ser vi en utflating, sier Lavik til NTB. (©NTB)


Markedskommentar mai 2019

Hydrologisk balanse var tidlig i mai dårligere enn på samme tid enn i fjor. Nedbør de siste dagene samt varsler om mer nedbør fremover vil dog være med å bedre denne.

Les mer

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2019

Gudbrandsdal Energi ble for 9. gang kåret til å ha landets mest fornøyde strømkunder. Selskapet fikk hele 4 stjerner i 2019-undersøkelsen. Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?