Kronikk av Oluf Ulseth, administrerende direktør i Energi Norge. Foto: Energi Norge
(enerWE) Snart får 2,9 millioner strømkunder nye, automatiske strømmålere. Det er en naturlig utvikling i et samfunn hvor digitalisering åpner for en enklere hverdag og nye muligheter for oss alle.
Myndighetene har bestemt at smarte strømmålere skal være på plass innen 1. januar 2019. I flere deler av landet er installasjonene i full gang. Erfaringene så langt er at arbeidet går etter planen.
Digitale løsninger har gjort hverdagen enklere for oss på mange områder. Vi slipper å fylle ut selvangivelsen, legeresepter finner veien til apoteket på egenhånd, vi betaler regninger i nettbanken og kjøper buss- og flybilletter på mobilen. Nettbutikker og strømmetjenester lar deg ikke bare velge blant millioner av produkter – de lærer seg også smaken din og foreslår hva du skal spise til middag og hvilken film du skal se etterpå.
En annen fordel med nye målere, er at de gjør strømforsyningen tryggere. Målerne vil etter hvert kunne melde fra automatisk om strømbrudd eller jordfeil i boligen din. Dermed kan feilen rettes raskere, også om du er på ferie. Nettselskapene får dessuten bedre oversikt over hvor det er behov for forsterkninger i strømnettet, og kan planlegge vedlikehold og investeringer mer effektivt og økonomisk. Slike besparelser vil over tid komme oss alle til gode i form av lavere nettleie.
Undersøkelser viser at tre av fire som har fått ny måler, er positive. Men det vil alltid være noen som er skeptiske. Datatilsynet har vært opptatt av at forbruksdata som samles inn ikke kommer på avveie eller blir misbrukt. Til det kan vi svare at nettselskapene er underlagt like strenge regler som bankene når det gjelder personvern og sikkerhet. All informasjon sendes ved bruk av unike krypteringsnøkler. Og ingen utenforstående har tilgang til dataene, med mindre du selv gir fullmakt til det.