21.05.2014

Telinet endrer fakturering og markedsføring etter kritikk

(Montel) Strømselskapet Telinet har forsikret Forbrukerombudet om at selskapet vil endre både praksis rundt fakturering og markedsføring etter omfattende kritikk mot selskapet.

Det fremgår av en pressemelding fra Forbrukerombudet.

Forbrukerombudet har blant annet påpekt at Telinet i en annonse for produktet «Telinet Spotpris» viste til et utsnitt fra Konkurransetilsynets prisoversikt som ga inntrykk av at produktet var det billigste strømabonnementet i markedet.

Bildet viste imidlertid til et annet abonnement fra Telinet som var betydelig rimeligere enn produktet selskapet markedsførte i annonsen. Telinet har nå bekreftet overfor ombudet at det for fremtiden alltid vil vise til riktig produkt i denne typen markedsføring, skriver ombudet.

Telinet benytter seg av forskuddsvis fakturering av kundene, og mange kunder har reagert på uforståelig høye fakturaer fra selskapet. Nå har selskapet bekreftet at fakturaene deres fra 15. juni vil inneholde informasjon om hvor stor del av årsforbruket som er forventet brukt i kommende fakturaperiode og hvilken forventet kraftpris som er lagt til grunn ved beregningen av forskuddet.

”Dette er lovpålagte opplysninger som selskapet tidligere ikke har tatt med på fakturaene sine,” skriver ombudet.

Telinet har heller ikke gitt tilstrekkelig informasjon til sine kunder om at de for flere av kontraktstypene sine tar et administrasjonsgebyr på 90 kroner ved oppstart og avslutning av strømleveransen. Opplysningene om administrasjonsgebyr er fremdeles ikke synlig nok i markedsføringen og ombudet har derfor bedt Telinet om å ordne opp i dette innen 2. juni.

– Vi kommer til å følge nøye med på at Telinet Energi følger markedsføringsloven i fremtiden, sier forbrukerombud Gry Nergård.

“Problemene forbrukere opplever med uforståelig høye regninger fra Telinet kunne vært løst dersom man hadde innført et forbud mot forskuddsbetaling, slik NVE foreslo i fjor høst. Dessverre er nå signalene fra NVE at de ikke vil bli innført noe slikt forbud, men at de heller vil vurdere å sette grenser for hvordan det kan forskuddsfaktureres,” skriver ombudet.

Øystein Meland

oystein@montel.no
14:34, Tuesday, 20 May 2014


Markedskommentar uke 24 2019

Etter flere uker med store nedbørsmengder er den hydrologiske balansen forbedret med rundt 6 TWh siden starten av juni. Denne uken vil mest sannsynlig ende på normale nedbørsmengder i Norge, men bare rundt halvparten av normalen i Sverige. Fremtidsmarkedet har svekket seg med nesten 2 øre i fronten og rundt et halvt øre på de lengre kontraktene.

Les mer

Felles løsning for mobilbetaling i Europa

Hele sju ulike leverandører av betalingstjenester slår seg sammen for å forenkle mobilbetaling i Europa. Vipps er Norges "representant" i dette samarbeidet som blant annet skal bestå av den kinesiske kjempen Alipay.

Les mer

Markedskommentar uke 23 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 9,6 og 33 øre/kWh, mot 25-37 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Hva skjedde med CO2-prisen?

Prisen på CO2-kvoter påvirker strømprisen, og det siste halvannet året har CO2-prisen steget kraftig. Her er en forklaring på CO2-markedet fra C til 2.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?