20.02.2017

Ta godt i mot strømmåler-installatøren

Foto: iStock

(DEFO) Om du ikke allerede har fått ny strømmåler, så kommer det snart en installatør og bytter ut den gamle med en ny. Nettselskapene er pålagt å gjennomføre et slikt bytte, med god grunn. Ta installatøren godt imot.

Det har vært en lang prosess rundt installering av såkalte «smarte» strømmålere. Og innen utgangen av 2018 skiftes 2,7 millioner strømmålere over hele landet. NVE har holdt prosessen i tømmene, og Datatilsynet og Forbrukerrådet har vært med hele veien.

FEILAKTIG INNTRYKK

Alle mener det er riktig å installere målerne. Med dette i bakhodet var oppslaget i NRK Dagsrevyen tirsdag 14. februar noe snodig, da det ble gitt inntrykk av at det ikke er enighet om dette.
Særlig kunne det se ut som at Datatilsynet var skeptiske. Ja, Datatilsynet har hele veien gitt uttrykk for at såkalt tredjepartsadgang via strømmåleren kan være utfordrende. Tredjepartsadgang kan åpne for salg av varer og tjenester. Dette er det viktig og riktig at Datatilsynet gjør kundene oppmerksom på.  Men, som det også ble påpekt i oppslaget på NRK det er kunden selv som må godkjenne slik tredjepartsadgang.

Det er følgelig kunden som bestemmer dette, ikke strømselskapet eller noen andre. Selve installeringen av strømmålerne sier Datatilsynet imidlertid klart ja til.

Også Forbrukerrådet hadde merknader til bytte av strømmålere, men fikk likevel fram at det var til det beste at de nye strømmålerne kommer. Forbrukerrådet skal passe på, og det er bra, men den positive konklusjonen om innføring av disse nye strømmålerne er en de har hatt hele veien. Det skal de ha.

FULL ENIGHET

Utfordringen med slike oppslag som vi så på NRK dagsrevyen i 14.februar, er at de kan etterlate inntrykk av at forbrukerne kan velge om de vil ha ny strømmåler eller ikke. Det kan de altså ikke. De nye målerne kommer, og de kommer med mange fordeler. Det er derfor myndigheten har bestemt dette.

Med de nye målerne slipper du å lese av strømmåleren. Det går automatisk. De nye målerne er mer nøyaktige, noe som kommer alle til gode. Nettselskapet vil gjennom strømmåleren få bedre informasjon enn i dag om kundens forbruk, noe som kan bety færre investeringer i nett, og dermed en lavere strømregning. I tillegg vil strømbrudd varsles automatisk, slik at forbrukerne får raskere hjelp.

Dessuten  dette er en del av den digitale framtiden, med framtidens muligheter. Disse kan vi på vegne av landets nettkunder, med respekt å melde, rett og slett ikke velge bort.

Markedskommentar mai 2019

Hydrologisk balanse var tidlig i mai dårligere enn på samme tid enn i fjor. Nedbør de siste dagene samt varsler om mer nedbør fremover vil dog være med å bedre denne.

Les mer

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2019

Gudbrandsdal Energi ble for 9. gang kåret til å ha landets mest fornøyde strømkunder. Selskapet fikk hele 4 stjerner i 2019-undersøkelsen. Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?