20.02.2017

Ta godt i mot strømmåler-installatøren

Foto: iStock

(DEFO) Om du ikke allerede har fått ny strømmåler, så kommer det snart en installatør og bytter ut den gamle med en ny. Nettselskapene er pålagt å gjennomføre et slikt bytte, med god grunn. Ta installatøren godt imot.

Det har vært en lang prosess rundt installering av såkalte «smarte» strømmålere. Og innen utgangen av 2018 skiftes 2,7 millioner strømmålere over hele landet. NVE har holdt prosessen i tømmene, og Datatilsynet og Forbrukerrådet har vært med hele veien.

FEILAKTIG INNTRYKK

Alle mener det er riktig å installere målerne. Med dette i bakhodet var oppslaget i NRK Dagsrevyen tirsdag 14. februar noe snodig, da det ble gitt inntrykk av at det ikke er enighet om dette.
Særlig kunne det se ut som at Datatilsynet var skeptiske. Ja, Datatilsynet har hele veien gitt uttrykk for at såkalt tredjepartsadgang via strømmåleren kan være utfordrende. Tredjepartsadgang kan åpne for salg av varer og tjenester. Dette er det viktig og riktig at Datatilsynet gjør kundene oppmerksom på.  Men, som det også ble påpekt i oppslaget på NRK det er kunden selv som må godkjenne slik tredjepartsadgang.

Det er følgelig kunden som bestemmer dette, ikke strømselskapet eller noen andre. Selve installeringen av strømmålerne sier Datatilsynet imidlertid klart ja til.

Også Forbrukerrådet hadde merknader til bytte av strømmålere, men fikk likevel fram at det var til det beste at de nye strømmålerne kommer. Forbrukerrådet skal passe på, og det er bra, men den positive konklusjonen om innføring av disse nye strømmålerne er en de har hatt hele veien. Det skal de ha.

FULL ENIGHET

Utfordringen med slike oppslag som vi så på NRK dagsrevyen i 14.februar, er at de kan etterlate inntrykk av at forbrukerne kan velge om de vil ha ny strømmåler eller ikke. Det kan de altså ikke. De nye målerne kommer, og de kommer med mange fordeler. Det er derfor myndigheten har bestemt dette.

Med de nye målerne slipper du å lese av strømmåleren. Det går automatisk. De nye målerne er mer nøyaktige, noe som kommer alle til gode. Nettselskapet vil gjennom strømmåleren få bedre informasjon enn i dag om kundens forbruk, noe som kan bety færre investeringer i nett, og dermed en lavere strømregning. I tillegg vil strømbrudd varsles automatisk, slik at forbrukerne får raskere hjelp.

Dessuten  dette er en del av den digitale framtiden, med framtidens muligheter. Disse kan vi på vegne av landets nettkunder, med respekt å melde, rett og slett ikke velge bort.

Flere nettselskap må sette opp nettleien fra 2018

Tre av fire strømkunder må regne med økt nettleie neste år. Det viser en undersøkelse blant Energi Norges medlemsbedrifter. Årsaken er store investeringer i strømnettet.

Les mer

Væromslag førte til 15 prosent lavere kraftproduksjon i Norge

Norge får mellom 95 og 97 prosent av sin strøm fra vannkraftverkene. Så lenge det er nok vann i vannmagasinene kan kraftproduksjonen økes og senkes for å tilpasses etterspørselen.

I forrige uke ble det brukt markant mindre av vannreservene enn i uken før, og fyllingsgraden på landsbasis ligger nå på 78,1 prosent.

Les mer

Verdens største flytende solpark produserer strøm

Kinas største vannkraftselskap har investert rundt 1,2 milliarder kroner i prosjektet. I går kunne anlegget produsere strøm.

Les mer

Stortingsflertallet kan vedta skjerming av små nettselskap

Senterpartiet la fredag frem et lovforslag i Stortinget som sikter mot å skjerme små nettselskap med færre enn 30.000 kunder fra det såkalte funksjonelle skillet

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]