20.02.2017

Ta godt i mot strømmåler-installatøren

Foto: iStock

(DEFO) Om du ikke allerede har fått ny strømmåler, så kommer det snart en installatør og bytter ut den gamle med en ny. Nettselskapene er pålagt å gjennomføre et slikt bytte, med god grunn. Ta installatøren godt imot.

Det har vært en lang prosess rundt installering av såkalte «smarte» strømmålere. Og innen utgangen av 2018 skiftes 2,7 millioner strømmålere over hele landet. NVE har holdt prosessen i tømmene, og Datatilsynet og Forbrukerrådet har vært med hele veien.

FEILAKTIG INNTRYKK

Alle mener det er riktig å installere målerne. Med dette i bakhodet var oppslaget i NRK Dagsrevyen tirsdag 14. februar noe snodig, da det ble gitt inntrykk av at det ikke er enighet om dette.
Særlig kunne det se ut som at Datatilsynet var skeptiske. Ja, Datatilsynet har hele veien gitt uttrykk for at såkalt tredjepartsadgang via strømmåleren kan være utfordrende. Tredjepartsadgang kan åpne for salg av varer og tjenester. Dette er det viktig og riktig at Datatilsynet gjør kundene oppmerksom på.  Men, som det også ble påpekt i oppslaget på NRK det er kunden selv som må godkjenne slik tredjepartsadgang.

Det er følgelig kunden som bestemmer dette, ikke strømselskapet eller noen andre. Selve installeringen av strømmålerne sier Datatilsynet imidlertid klart ja til.

Også Forbrukerrådet hadde merknader til bytte av strømmålere, men fikk likevel fram at det var til det beste at de nye strømmålerne kommer. Forbrukerrådet skal passe på, og det er bra, men den positive konklusjonen om innføring av disse nye strømmålerne er en de har hatt hele veien. Det skal de ha.

FULL ENIGHET

Utfordringen med slike oppslag som vi så på NRK dagsrevyen i 14.februar, er at de kan etterlate inntrykk av at forbrukerne kan velge om de vil ha ny strømmåler eller ikke. Det kan de altså ikke. De nye målerne kommer, og de kommer med mange fordeler. Det er derfor myndigheten har bestemt dette.

Med de nye målerne slipper du å lese av strømmåleren. Det går automatisk. De nye målerne er mer nøyaktige, noe som kommer alle til gode. Nettselskapet vil gjennom strømmåleren få bedre informasjon enn i dag om kundens forbruk, noe som kan bety færre investeringer i nett, og dermed en lavere strømregning. I tillegg vil strømbrudd varsles automatisk, slik at forbrukerne får raskere hjelp.

Dessuten  dette er en del av den digitale framtiden, med framtidens muligheter. Disse kan vi på vegne av landets nettkunder, med respekt å melde, rett og slett ikke velge bort.

Laveste strømpris i Norge noensinne

Det varme været har satt i gang snøsmeltingen i Sør-Norge og spotprisen har sunket til rekordlave 1,54 euro MWh.

Det ser ut til å bli fint vær i hele Norden fremover og temperaturene øker kraftig. Det betyr at de enorme mengdene med snø som har ligget i fjellet i Sør-Norge virkelig begynner å smelte. Smeltingen sørger for at strømprisene stuper og spotprisen for Sør-Norge har klokket inn på rekordlave 1,54 euro tirsdag.

Les mer

Markedskommentar uke 21 2020

Prisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke cirka 12 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli på cirka 10,1 øre/kWh. Spotprisen har dermed blitt levert lavere enn forventet denne uken. Prisutsiktene for kommende uke ser ut til å bli rundt 6 øre/kWh.

Les mer

Markedskommentar uke 20 2020

Prisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke cirka 8 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli på cirka 12 øre/kWh. Spotprisen har dermed blitt levert 5 øre høyere enn forventet nivå for en uke siden.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2020

Resultatene av Norsk Kundebarometer 2020 ble presentert kl. 10 torsdag 14. mai. For 10. året på rad er det kundene til Gudbrandsdal Energi som viser seg å være de mest fornøyde strømkundene, med en score på hele 77 poeng. 9 av landets strømleverandører var med i undersøkelsen.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?