09.07.2014

Svindel -negativt salg. Hva sier Forbrukerrådet

Dropper forskuddsbetaling på strømOm et selskap sender deg betalingskrav for varer og tjenester som du ikke har bestilt, og du må gjøre noe aktivt for å slippe å betale, kaller vi det "Negativt salg". Foto. Gudbrandsdal Energi.

Opplever du dette bør du gjøre følgende:
1. Ikke betal!

2. Skriv til selgeren at du ikke kommer til å betale. Du kan oppleve å fortsette og motta varer og fakturaer hvis du ikke sier fra.

3. Skriv i brevet at det ikke foreligger noen avtale om kjøp. Det er selger som eventuelt må dokumentere at en slik avtale foreligger. Dette kan være vanskelig hvis avtalen er inngått per telefon. For eksempel kan selger ha sendt en ferdig utfylt avtale hvor det står at du må ta kontakt innen to uker dersom du ikke vil være bundet av avtalen. Den oppgitte kontaktinformasjonen er ofte et telefonnummer eller en e-post som ikke er i bruk, og du har dermed ikke mulighet til å si fra deg avtalen. Dette er ingen lovlig måte for selgeren å inngå en avtale på, og du er selvfølgelig ikke bundet av en slik avtale.

4. Dersom selger sender saken til inkasso, bør du ta kontakt med inkassobyrået og gjøre dem oppmerksom på at kravet er omstridt. Inkassoselskapet har da ikke lov til å inndrive kravet, jf. inkassoloven § 8. Skulle inkassoselskapet til tross for dette ikke stoppe saken, kan du klage selskapet inn for Inkassoklagenemnda.

5. Forbruker Europa anbefaler at du melder saken til Forbrukerombudet, som er et frittstående forvaltningsorgan som skal forsøke å påvirke næringsdrivende til å følge regelverket. Forbrukerombudet har de siste år mottatt en rekke klager på telefonmarkedsføring/-salg av ulike abonnementer på natur- og helsekostprodukter. Det dukker stadig opp nye aktører i dette markedet. Vi ser i dag at mange av disse selskapene opererer i hele Norden. Dette har ført til at også de andre nordiske ombudene får klager på de samme selskapene, og i mange tilfeller er det de samme problemstillingene som går igjen.

6. For ytterligere tips og rapportering, se Varslingslisten.no.

Markedskommentar uke 21 2019

I uke 20 ble den gjennomsnittlige spotprisen for Østlandet (NO1) 39,6 øre/kWh. Denne uken ser ut til å bli mellom 2 og 3 øre lavere.

Les mer

Bytte av strømmålere har vært en suksess

97 prosent av alle målepunkter i Norge har fått ny strømmåler per januar 2019, ifølge ny statusrapport fra NVE. Investeringskostnadene er også 1 milliard kroner lavere enn forventet.

Les mer

Markedskommentar mai 2019

Hydrologisk balanse var tidlig i mai dårligere enn på samme tid enn i fjor. Nedbør de siste dagene samt varsler om mer nedbør fremover vil dog være med å bedre denne.

Les mer

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?