18.12.2012

Strømleverandøren «flyttet» forbruket - regningen gikk i været

NA24: Konkurransetilsynets kraftprisoversikt skal gi norske kunder kvalitetssikrede og sammenlignbare strømpriser.

Kunde Roald Henriksen føler seg likevel lurt av en av de få resterende aktørene som finnes på oversikten.

- At strømprisene var ekstremt lave i september fikk for meg som kunde lite eller ingen betydning, forteller Henriksen til Nettavisen NA24.

Kraftleverandøren Fortum la nemlig nesten hele Henriksens forbruk i juli til august og nesten hele forbruket i september til oktober. Strømprisen i august var vesentlig høyere enn i juli og strømprisen i oktober var vesentlig høyere enn i september.

Usannsynlig forbruksprofil
- Tilfeldig? Neppe, sier Henriksen.

Han reagerer kraftig på at kraftleverandøren Fortum sender ut regninger med uriktige og etter hans mening usannsynlige forbruksprofiler.

- Dette er jo et soleklart bevis på så til de grader kreativ fakturering fra Fortums side. Disse strømpristilpassete forbruksprofilene i favør av Fortum er sikkert ikke bare brukt på meg, men sannsynligvis på hele kundemassen, mener Henriksen.

En beregning Nettavisen NA24 har fått utført viser at strømregningen til Henriksen ville vært cirka 150 kroner lavere dersom Fortum hadde fakturert kunden etter riktig forbruksprofil.

Skylder på netteier og NVE
- Jeg har flere ganger tatt kontakt med Fortum, men får ikke noen skikkelig svar fra dem. De påstår først at forbruksprofilen har de fått av netteier og deretter skylder de på at forbruksprofilene er mottatt av NVE. Noe netteier BKK og NVE avviser overfor meg, sier Henriksen som nå har byttet strømleverandør.

Ifølge Henriksen skulle Fortum Energi ha brukt justert innmatingsprofil i henhold til energilovens paragraf seks. Det innebærer blant annet at strømleverandøren må måle gjennomsnittlig forbruk innenfor en 24-timers periode og ikke høyeste pris i perioden. Det er ikke lov å overføre kundens forbruk over en to måneders periode over på den måneden med høyest strømpris.

- For meg virker det som helt åpenbart at de har «konstruert» sin egen forbruksprofil utfra fra egen vinnings hensikt. For oss forbrukere med spotprisavtaler er det derfor viktig å lese fakturaene nøye. De fleste har autogiroavtaler og e-faktura i dag og regningene blir gjerne ikke sett noe videre på, sier Henriksen.

Det siste får han full støtte for av fagdirektør i Forbrukerrådet Thomas Bartholdsen.

- En forbruker som ønsker mest mulig riktig faktura, må lese av ofte – og det kan være lurt når temperaturen og prisene svinger. Det er ingen begrensninger på hvor ofte du kan lese av og rapportere inn, sier Bartholdsen.

Han oppfordrer kunder som mener selskapets forbruksprofil er feilaktig beregnet til å varsle NVE.

- Markedsføring som er feilaktig kan man for øvrig også ta opp med Forbrukerombudet, sier Bartholdsen.

Burde fjernes fra tilsynets prisoversikt
På bakgrunn av sin egen opplevelse oppfordrer han strømkunder til å være oppmerksomme på at selv leverandører som ligger på tilsynets kraftprisoversikt kan operere med uriktige forbruksprofiler.

- Hvorfor Fortum energi ligger inne på kraftprisoversikten til konkurransetilsynet er for meg helt uforståelig. Vi forbrukere stoler på at grunnet de strenge kriterier for å komme inn på denne listen (kun 20 av 108 kraftleverandører), at de som da blir funnet godkjent ikke så til de grader driver med kreativ fakturering. Slike leverandører burde fjernes fra spotprisoversikten slik at de ikke flere kunder blir lurt, sier Henriksen.

Han har nå sagt opp kundeforholdet til Fortum.

Håper det er en glipp
Markedsdirektør Jan Jansrud i Gudbrandsdal Energi har studert regningene Fortum Energi har sendt Henriksen.

- Ved å bruke riktig metode for å avregne forbruk skulle Henriksens forbruk i oktober vært 2512,8 kWh, men Fortum har beregnet 3387,44 kWh. Tilsvarende har de beregnet Henriksens forbruk i september til 1716 kWh, mens Henriksens reelle forbruk var 841,56 kWh ifølge mine beregninger, sier Jansrud.

Han håper det hele er en glipp Fortum.

- For hvis de avregner kundemassen med slike skjevfordelinger da blir konkurransevilkårene i bransjen ganske så urimelige. Dersom Fortum har avregnet hele kundemassen med dette som grunnlag, så har de tjent bra med penger, sier Jansrud.

Systemglipp
Fortum Energi legger seg flate da Nettavisen NA24 tar kontakt.

- Her har det skjedd en systemglipp som vi beklager på det sterkeste. Årsaken ligger i at Henriksens netteier BKK er en av få netteiere i Norge som har nett i to prisområder. BKK sender ut forbruksprofiler for Høyanger og Bergen. Dette har vårt system ikke taklet og derfor har Henriksen fått oppført feil forbruksprofil. Vi oppdaget denne svikten i høst og feilen er rettet, sier kommunikasjonssjef i Fortum Niklas Claesson.

Han forteller at et fåtall kunder er rammet.

- Jeg har ikke det eksakte antallet men vi tror det dreier seg om mellom 10 og 20 kunder, sier Claesson.

Vil forbedre informasjonen
Konkurransetilsynet håndhever meldepliktsforskriften som forplikter kraftleverandører til å melde inn kraftpriser og vilkår.

- En forutsetning for meldeplikt er at avtalene bygger på den til enhver tid gjeldende standard kraftleveringsavtale med tillegg som er fremforhandlet av Energi Norge og Forbrukerombudet. Måling og avregningsforskriften fastsetter krav til hvordan forbruket av elektrisk energi skal måles og avregnes. Forskriften håndheves av NVE. Konkurransetilsynet anbefaler å lese av måleren månedlig, spesielt i perioder med store prissvingninger, for å sikre riktig forbruk til riktig pris. Tilsynet vil bedre informasjonen om dette på kraftprisoversikten, sier seniorrådgiver Jan Petter Fedje til Nettavisen NA24 i en kommentar til Henriksens sak.

Les saken på NA24

Markedskommentar uke 25 2018

Etter et par uker med nedbør over normalen begynner værprognosene å dreie mot varmere og tørrere vær igjen. Dette har fått følger allerede med stigende priser i fremtidsmarkedet og vi må nok belage oss på et relativt høyt prisnivå i ukene fremover.

Les mer

Vannmagasinene nesten 60 prosent fulle

Fyllingsgraden fortsetter å stige, men mens fyllingsgraden for noen uker siden lå under mediannivået for denne tiden av året, ligger den nå litt under.

Les mer

Hurtiglademarkedet i distriktene trenger drahjelp

Norsk elbilforening etterlyser bedre tilrettelegging for storskala kommersiell utbygging av hurtigladere i hele Norge. Distriktene sakker akterut i elbilutviklingen, fordi det ikke finnes tilgjengelige hurtigladere.

Les mer

Vinterpriser i sommervarmen

Vi hadde en snørik vinter og det skulle normalt ha gitt bra tilsig av smeltevann til kraftmagasinene utover sommeren. Men nå har mye vann rent over demningene og mye av snøen fordampet. Det betyr dessverre høyere priser til forbrukeren.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]