09.10.2015

Statsbudsjettet: Nå ryker Klimaforliket

(BELLONA) Regjeringen tar ingen tydelige grep for å innfri Norges klimamål. Pengene til omstilling smøres tynt utover og har ikke noe grønt tilsnitt, sier Bellona-leder Frederic Hauge.


– Tine Sundtoft sa i fjor at Norge skulle ta på seg den grønne ledertrøya i klimakampen. Nå ser det heller ut som Regjeringa har skifta til helsetrøye, satt seg i sofaen og tror grønn omstilling er reality-TV vi ikke må forholde oss til, sier Bellona-leder Frederic Hauge.


Han sier at regjeringens forslag til statsbudsjett ikke tar noen skritt mot drastiske utslippskutt.


– Det er et stort gap mellom utslippsmålet i Klimaforliket og hvor mye vi faktisk har kuttet. Regjeringen tar ikke grep for å fylle gapet. Dette er ikke er grønt skifte, bare et grønt ordskifte, sier Hauge forarget.


Norge er midt oppe i en dramatisk omstilling, men dette regjeringen legger ikke opp til at dette blir en grønn omstilling, mener Bellona.


– Vi gleder oss over enkeltsaker som mer penger til CO2-fangst, datasentre og støtte til Enøk, men helheten er milevis unna god nok, sier Hauge.


– Vi må nå feste vår lit til at støttepartiene Venstre og KrF bruker forhandlingene til å sette et tydelig grønt stempel på dette budsjettet. Heldigvis har ikke regjeringen flertall alene, men Venstre og KrF har en enormt stor jobb å gjøre, sier Hauge.


Dette er Bellona misfornøyd med:


-Økt grunnrenteskatt for vannkraft – effektiv skattesats for vannkraftprosjekter er fremdeles høyere enn for petroleumsprosjekter.
-Omstillingspakken er smurt tynt utover og har ikke grønn profil
-Usikkert om skattefradrag for Enøk omfatter de vanligste tiltakene (etterisolering, utskifting av vinduer etc). Borettslag og sameier virker fortsatt utelatt.
-Ingen penger til Difi sitt arbeid på klima- og miljøhensyn i offentlige innkjøp
-Det kommer endelig penger til CO2-fangst, men altfor lite til CO2-lagring.


(Transport)


-Kutt til jernbanen
-Økt moms på tog- buss og fergebilletter
-Ingen endringer i bil- og bensinavgiftene
-Rekordsatsing til veitrafikk
-Ingen satsning på elektrifisering av varetransport
-Regjeringen ser ut til å ha gitt opp arbeidet med å flytte godt fra vei til sjø og bane
-Ingen målrettet satsning for å redusere NOx fra transportsektoren, verken på vei eller sjø
-Puslete satsning på landstrøm. Med dagens bevilgningsnivå vil det ta ca 35 år å få opp det første anlegget for cruiseskip i Oslo.
-Norge er dømt for farlig høy luftforurensning i EFTA-domstolen. Likevel gjør regjeringen ingenting med dette, og følger heller ikke opp Stortingets vedtak om lavutslippssoner og andre tiltak.


Ellen Viseth
ellen@bellona.no

Markedskommentar uke 42 2020

Spotprisen på Østlandet i prisområde NO1 har den siste tiden steget betraktelig, fra rundt 3-4 øre/kWh de første dagene i oktober til over 20 øre/kWh de siste dagene denne uken.

Les mer

Markedskommentar uke 41 2020

Spotprisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 2,95 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli rundt 9 øre/kWh. Det er fremdeles svært lave kraftpriser i Norge og prisene ligger godt under prisene i våre naboland som Sverige, Danmark og Finland. Forventet pris for kommende uke er 15 øre/kWh for Sør-Norge.

Les mer

Blir det flere år med lave priser?

Mer vannkraft, mer vindkraft og mer kjernekraft gjør at kraftprisene kan holde seg lave lenge.

Les mer

Markedskommentar uke 40 2020

Strømmarkedet har lagt bak seg en stabil uke der prisen på Østlandet i prisområde NO1 i gjennomsnitt ser ut til å bli rundt 2,5 øre/kWh. Forventet pris for kommende uke er rundt 6 øre/kWh.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?