29.11.2012

Slik blir du lurt

NA24: Biter du på TV-reklamen til en av landets største strømleverandører får du dyre pærer i stedet for billige epler, mener eksperter.

I en stor reklamekampanje som for tiden ruller på TV spør strømselskapet Fjordkraft om du betaler for mye for strømmen. Selskapets regnestykke viser selvsagt at du sparer på å bytte til Fjordkraft. Mange reagerer på reklamen.

Dette er villedende, sier Lars Sørgard, NHH-professor og tidligere sjeføkonom i Konkurransetilsynet, om reklamekampanjen til Bergens Tidende (BT).

Han mener Fjordkraft skaper et inntrykk av at de er billige, men at sannheten er det motsatte.

Les hele saken hos NA24. 

Bergen og Trondheim har høyest snittpris på strøm så langt i år

Strømprisene har holdt seg høye i sommer, og for hver uke som går har de trukket opp årets gjennomsnittlige strømpris.

Les mer

Markedskommentar uke 33 2018

Energibalansen er faktisk blitt 2 TWh bedre siden forrige fredag, men der kullkraftprisen har økt med 2,2 €/MWh tilsvarende 2,1 øre/kWh.

Les mer

Tar effekttariffene til Stortinget

Effekttariffene bør skrotes til fordel for tvungen timesavregning i spotmarkedet og mer Enova-støtte, krever Nelfo. Nå er også stortingspolitikere på krigsstien mot NVEs tarifforslag.

Les mer

Kraftprisen ville vært mye høyere uten utenlandskabler

Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har gjort analyser som viser at strømprisen kunne vært to-tre ganger høyere på vinteren selv med normale nedbørsmengder dersom Norge ikke hadde vært koblet til det europeiske kraftmarkedet via overføringsnettet.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]