29.11.2012

Slik blir du lurt

NA24: Biter du på TV-reklamen til en av landets største strømleverandører får du dyre pærer i stedet for billige epler, mener eksperter.

I en stor reklamekampanje som for tiden ruller på TV spør strømselskapet Fjordkraft om du betaler for mye for strømmen. Selskapets regnestykke viser selvsagt at du sparer på å bytte til Fjordkraft. Mange reagerer på reklamen.

Dette er villedende, sier Lars Sørgard, NHH-professor og tidligere sjeføkonom i Konkurransetilsynet, om reklamekampanjen til Bergens Tidende (BT).

Han mener Fjordkraft skaper et inntrykk av at de er billige, men at sannheten er det motsatte.

Les hele saken hos NA24. 

Prishopp på kalde og tørre varsler

De nærmeste kraftkontraktene steg markant i pris fredag etter at værvarslene indikerer et langvarig blokkerende høytrykk over Norden som vil gi lave temperaturer, lite nedbør og rolige vindforhold.

Les mer

Nesten 90% av nettselskapene unngår funksjonelt skille

De aller fleste nettselskapene slipper unna det såkalte funksjonelle skillet, etter at Kristelig Folkeparti denne uken besluttet å støtte Senterpartiets forslag om å sette grensen ved 30.000 nettkunder.

Les mer

Blockchain vil bli like viktig som internett

Blockchain-teknologi kan senke transaksjonskostnadene og åpne nye muligheter i kraftmarkedet, ifølge ekspertene på Energi Norges fremtidsseminar denne uken.

Les mer

Halve Norge har fått ny smart strømmåler

NVE forteller at ved utgangen av 2017 hadde halvparten av norske strømkunder fått installert en ny, smart strømmåler.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]