Det er svært frustrerende når flyet er forsinket, og det blir ikke bedre når sulten gjør seg gjeldende, og blodsukkeret er på nivå med rullebanen. Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet i anbefaler deg derfor å sette deg inn i rettighetene dine.
Slik unngår også flyselskapene klager i ettertid. Folk vet jo ikke hva de ikke har fått, påpeker Flønes, som er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.
Rettighetene dine avhenger av hvor langt du skal, og hvor lenge du har ventet. Det er relativt komplisert, og derfor har Forbrukerrådet utviklet en kalkulator som regner det ut for deg.
Spør kalkulatoren hva du har krav på.
Noen selskap sender ut SMS når flyavganger er forsinket, men Forbrukerrådet er ikke fornøyd med informasjonen.
– De bør sende en lenke til alle relevante muligheter, og de kan gjerne bruke vår kalkulator. Vi vil ha full åpenhet og alle rettigheter. Når vår undersøkelse viser at bare 14 prosent vet hva de har krav på, forteller imidlertid det at forbrukerne selv må slå i bordet for å få mat og drikke når flyene står, understreker Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.