25.09.2014

Skal du ut å fly? Les dette.

NOU rednose-8010Kjenner ikke rettighetene ved flyforsinkelse


Kilde: Forbrukerrådet  Foto Norwegian Creative Commons


Forbrukerrådets undersøkelse viser at kun 14 prosent vet når de har krav på mat og drikke hvis flyet ikke går i tide.

Det er svært frustrerende når flyet er forsinket, og det blir ikke bedre når sulten gjør seg gjeldende, og blodsukkeret er på nivå med rullebanen. Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet i anbefaler deg derfor å sette deg inn i rettighetene dine.

Hemmelighetsfulle flyselskap


– Flyselskapene skal jo sørge for at du får mat og drikke, men vi synes de er altfor hemmelighetsfulle om rettighetene, poengterer hun.

Slik unngår også flyselskapene klager i ettertid. Folk vet jo ikke hva de ikke har fått, påpeker Flønes, som er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Rettighetene dine avhenger av hvor langt du skal, og hvor lenge du har ventet. Det er relativt komplisert, og derfor har Forbrukerrådet utviklet en kalkulator som regner det ut for deg.

Spør kalkulatoren hva du har krav på.

Noen selskap sender ut SMS når flyavganger er forsinket, men Forbrukerrådet er ikke fornøyd med informasjonen.

– De bør sende en lenke til alle relevante muligheter, og de kan gjerne bruke vår kalkulator. Vi vil ha full åpenhet og alle rettigheter. Når vår undersøkelse viser at bare 14 prosent vet hva de har krav på, forteller imidlertid det at forbrukerne selv må slå i bordet for å få mat og drikke når flyene står, understreker Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

 

20140918 statistikk ventemat

 

Rettigheter i lomma


Forbrukerrådets kalkulator for flyrettigheter regner ut hva du har krav på når du taster inn hvor du skal, og hvor lenge du har ventet. Sørg derfor for å legge forbrukerrådet.no/fly på mobilen din, så har du det når du trenger det. Den regner også ut rettighetene dine ved innstillinger, mistet bagasje og overbookinger.

Forbrukerrådet er en uavhengig interesseorganisasjon som bistår forbrukerne og påvirker myndigheter og næringsliv i en forbrukervennlig retning. Trenger du råd og veiledning; se forbrukerrådet.no, send e-post til hjelp@forbrukerradet.no, eller ring 03737. Du kan også besøke oss på et av våre ti regionkontorer. Følg oss gjerne på Facebook, Twitter og Flickr.


Markedskommentar mai 2019

Hydrologisk balanse var tidlig i mai dårligere enn på samme tid enn i fjor. Nedbør de siste dagene samt varsler om mer nedbør fremover vil dog være med å bedre denne.

Les mer

Markedskommentar uke 19 2019

I løpet av ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 40 og 43 øre/kWh, mot 28-40 øre/kWh tilsvarende dager i forrige uke.

Les mer

Bygger Nordens største batteri

Det finske vindkraftselskapet TuuliWatti Oy bygger Nordens største batteri til 3,5 millioner euro i vindparken Viinamäki i Finland.

Les mer

Norsk Kundebarometer 2019

Gudbrandsdal Energi ble for 9. gang kåret til å ha landets mest fornøyde strømkunder. Selskapet fikk hele 4 stjerner i 2019-undersøkelsen. Forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI har i over tjue år målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?