25.09.2014

Skal du ut å fly? Les dette.

NOU rednose-8010Kjenner ikke rettighetene ved flyforsinkelse


Kilde: Forbrukerrådet  Foto Norwegian Creative Commons


Forbrukerrådets undersøkelse viser at kun 14 prosent vet når de har krav på mat og drikke hvis flyet ikke går i tide.

Det er svært frustrerende når flyet er forsinket, og det blir ikke bedre når sulten gjør seg gjeldende, og blodsukkeret er på nivå med rullebanen. Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet i anbefaler deg derfor å sette deg inn i rettighetene dine.

Hemmelighetsfulle flyselskap


– Flyselskapene skal jo sørge for at du får mat og drikke, men vi synes de er altfor hemmelighetsfulle om rettighetene, poengterer hun.

Slik unngår også flyselskapene klager i ettertid. Folk vet jo ikke hva de ikke har fått, påpeker Flønes, som er direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Rettighetene dine avhenger av hvor langt du skal, og hvor lenge du har ventet. Det er relativt komplisert, og derfor har Forbrukerrådet utviklet en kalkulator som regner det ut for deg.

Spør kalkulatoren hva du har krav på.

Noen selskap sender ut SMS når flyavganger er forsinket, men Forbrukerrådet er ikke fornøyd med informasjonen.

– De bør sende en lenke til alle relevante muligheter, og de kan gjerne bruke vår kalkulator. Vi vil ha full åpenhet og alle rettigheter. Når vår undersøkelse viser at bare 14 prosent vet hva de har krav på, forteller imidlertid det at forbrukerne selv må slå i bordet for å få mat og drikke når flyene står, understreker Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

 

20140918 statistikk ventemat

 

Rettigheter i lomma


Forbrukerrådets kalkulator for flyrettigheter regner ut hva du har krav på når du taster inn hvor du skal, og hvor lenge du har ventet. Sørg derfor for å legge forbrukerrådet.no/fly på mobilen din, så har du det når du trenger det. Den regner også ut rettighetene dine ved innstillinger, mistet bagasje og overbookinger.

Forbrukerrådet er en uavhengig interesseorganisasjon som bistår forbrukerne og påvirker myndigheter og næringsliv i en forbrukervennlig retning. Trenger du råd og veiledning; se forbrukerrådet.no, send e-post til hjelp@forbrukerradet.no, eller ring 03737. Du kan også besøke oss på et av våre ti regionkontorer. Følg oss gjerne på Facebook, Twitter og Flickr.


Markedskommentar uke 43 2020

Spotprisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 21,5 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli rundt 19,5 øre/kWh. Forventet pris for kommende uke er 18,5 øre/kWh for Sør-Norge.

Les mer

Tilsvar til Forbrukerrådets pressemelding 21.10.2020

Forbrukerrådet sendte 21.10.2020 ut en pressemelding om at 29 strømselskap klages inn for ulovlige avtaler. Gudbrandsdal Energi AS ber Forbrukerrådet dementerer dette grunnet feilaktige opplysninger.

Les mer

Markedskommentar uke 42 2020

Spotprisen på Østlandet i prisområde NO1 har den siste tiden steget betraktelig, fra rundt 3-4 øre/kWh de første dagene i oktober til over 20 øre/kWh de siste dagene denne uken.

Les mer

Markedskommentar uke 41 2020

Spotprisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 2,95 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli rundt 9 øre/kWh. Det er fremdeles svært lave kraftpriser i Norge og prisene ligger godt under prisene i våre naboland som Sverige, Danmark og Finland. Forventet pris for kommende uke er 15 øre/kWh for Sør-Norge.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?