06.12.2013

Sender ut 10.000 inkassovarsel

 TrønderEnergi+inkasso


TrønderEnergi Nett har nå fått kontroll med faktura-datasystemet sitt. Men datatrøbbelet kostet 1,4 millioner kroner i bøter, og ytterligere én million kroner i tapte renteinntekter.

Nett har nå fått kontroll med faktura-datasystemet sitt. Men datatrøbbelet kostet 1,4 millioner kroner i bøter, og ytterligere én million kroner i tapte renteinntekter. Foto: Haakon Barstad

Haakon Barstad Journalist i Europower

 Trønderenergi har betalt dagbøter på 8000 kroner siden mai på grunn feil i meldingsutvekslingen med kraftleverandørene. Nå er problemene løst, og dagbøtene - som summerte seg til 1,4 millioner kroner - stoppet.



På grunn av dataproblemene har ikke nettselskapet kunne sendt ut inkassovarsel siden i fjor høst. Det blir gjort nå, og 10.000 inkassovarsel vil bli sendt ut i løpet av de neste tre ukene, melder Adresseavisen.

Trønderenergi Nett velger å ikke kreve kundene for forsinkelsesrente, siden de selv har skylden for at varslene er sendt ut sent. Det taper selskapet ytterligere én million kroner på.

Dataproblemene til Trønderenergi Nett har etter hvert blitt langvarige. I januar fikk et par tusen kunder varsel om inkasso og stenging, selv om fakturaene det ble purret ikke var sendt ut.

Fikk bot

Datatrøbbelet og dagbøtene er ikke eneste problemene TrønderEnergi Nett har hatt etter at Trønderenergi i 2010 kjøpt opp Trondheim Energi Nett, som leverte strøm til 94 000 kunder i Trondheim og Klæbu. I desember i fjor ble selskapet ilagt en bot på én millioner korner for brudd nettselskapets nøytralitet.

Den gang forklarte styreleder i Trønderenergi Nett og konsernsjef i Trønderenergi, Ståle Gjersvold, at de ikke hadde vært oppmerksomme nok på reglene om funksjonelt skille mellom produksjon og distribusjon når et kraftselskap har over 100.000 nettkunder.

– Vi beklager at vi ikke var aktpågivende nok da vi passerte 100.000 kunder etter oppkjøpet av Trondheim Energi Nett, sa Gjersvold.

Tilbake til gammel leverandør

Sammenslåing av nettselskapene har altså ikke gått knirkefritt datamessig heller. Selskapet valgte i november å vrake IT-avtalen med danske EG Utility.

Målet med det danske systemet var å effektivisere måling, avlesing, fakturering og inkassosaker, og dermed oppnå årlige besparelser på et titalls millioner kroner. Men nettselskapet har valgt å gå tilbake til gamle leverandør.


Nesten 90% av nettselskapene unngår funksjonelt skille

De aller fleste nettselskapene slipper unna det såkalte funksjonelle skillet, etter at Kristelig Folkeparti denne uken besluttet å støtte Senterpartiets forslag om å sette grensen ved 30.000 nettkunder.

Les mer

Blockchain vil bli like viktig som internett

Blockchain-teknologi kan senke transaksjonskostnadene og åpne nye muligheter i kraftmarkedet, ifølge ekspertene på Energi Norges fremtidsseminar denne uken.

Les mer

Halve Norge har fått ny smart strømmåler

NVE forteller at ved utgangen av 2017 hadde halvparten av norske strømkunder fått installert en ny, smart strømmåler.

Les mer

Forbrukertilsynet: Strømbransjen på klagetoppen i 2017

Strømbransjen var sammen med avisbransjen og mobilbransjen på klagetoppen hos Forbrukertilsynet i året som gikk.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]