06.12.2013

Sender ut 10.000 inkassovarsel

 TrønderEnergi+inkasso


TrønderEnergi Nett har nå fått kontroll med faktura-datasystemet sitt. Men datatrøbbelet kostet 1,4 millioner kroner i bøter, og ytterligere én million kroner i tapte renteinntekter.

Nett har nå fått kontroll med faktura-datasystemet sitt. Men datatrøbbelet kostet 1,4 millioner kroner i bøter, og ytterligere én million kroner i tapte renteinntekter. Foto: Haakon Barstad

Haakon Barstad Journalist i Europower

 Trønderenergi har betalt dagbøter på 8000 kroner siden mai på grunn feil i meldingsutvekslingen med kraftleverandørene. Nå er problemene løst, og dagbøtene - som summerte seg til 1,4 millioner kroner - stoppet.



På grunn av dataproblemene har ikke nettselskapet kunne sendt ut inkassovarsel siden i fjor høst. Det blir gjort nå, og 10.000 inkassovarsel vil bli sendt ut i løpet av de neste tre ukene, melder Adresseavisen.

Trønderenergi Nett velger å ikke kreve kundene for forsinkelsesrente, siden de selv har skylden for at varslene er sendt ut sent. Det taper selskapet ytterligere én million kroner på.

Dataproblemene til Trønderenergi Nett har etter hvert blitt langvarige. I januar fikk et par tusen kunder varsel om inkasso og stenging, selv om fakturaene det ble purret ikke var sendt ut.

Fikk bot

Datatrøbbelet og dagbøtene er ikke eneste problemene TrønderEnergi Nett har hatt etter at Trønderenergi i 2010 kjøpt opp Trondheim Energi Nett, som leverte strøm til 94 000 kunder i Trondheim og Klæbu. I desember i fjor ble selskapet ilagt en bot på én millioner korner for brudd nettselskapets nøytralitet.

Den gang forklarte styreleder i Trønderenergi Nett og konsernsjef i Trønderenergi, Ståle Gjersvold, at de ikke hadde vært oppmerksomme nok på reglene om funksjonelt skille mellom produksjon og distribusjon når et kraftselskap har over 100.000 nettkunder.

– Vi beklager at vi ikke var aktpågivende nok da vi passerte 100.000 kunder etter oppkjøpet av Trondheim Energi Nett, sa Gjersvold.

Tilbake til gammel leverandør

Sammenslåing av nettselskapene har altså ikke gått knirkefritt datamessig heller. Selskapet valgte i november å vrake IT-avtalen med danske EG Utility.

Målet med det danske systemet var å effektivisere måling, avlesing, fakturering og inkassosaker, og dermed oppnå årlige besparelser på et titalls millioner kroner. Men nettselskapet har valgt å gå tilbake til gamle leverandør.


Forbrukertilsynet strammer grepet mot strømselgere

Fra nyttår endrer Forbrukerombudet navn til Forbrukertilsynet, og samtidig trer to lovendringer i kraft som hver for seg kan få stor betydning for markedsføring og salg av strøm.

Les mer

Tror ikke på elbiler som energilager

Batteriforsker Magnus Thomassen ved Sintef tror elbiler kan bidra til et mer fleksibelt energisystem gjennom å kople seg ut på effekttopper, men veien er lang frem til de kan bruke til de kan bli batterier i lokale strømnett.

Les mer

Forbrukerombudet med klare råd til strømkundene

Med oppdatert strømprisportal er det enklere for kundene å styre unna lokkeavtaler. Forbrukerombudet er fornøyd, men gir likevel kundene noen råd ved valg av strømleverandør.

Les mer

Forventer økt nettleie på 30 prosent

De neste 10 årene er det planlagt investert over 130 milliarder kroner i det norske strømnettet. Dette er en nedgang på om lag 7 prosent eller 9 milliarder kroner i forhold til fjorårets analyse. Til tross for nedgangen øker nettleien med 30 prosent.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]