29.11.2013

Ryddebeltene var brede nok

[caption id="attachment_920" align="alignnone" width="563"]Gran+over+linje2 Foto: Helgelandskraft[/caption]

Helgelandskraft har estimert sine kostnader etter Hilde til mellom 15 og 20 millioner kroner. Det inkluderer både kilekostnader, reparasjoner og opprydning.

– Rundt 5 millioner kroner vil bli utbetalt som direkte erstatning til kundene, forteller nettsjef Frode Valla.

På det meste var 18.000 av Helgelandskraft 44.000 kunder uten strøm.

Dyrkjøpt erfaring

Som ved de fleste stormer, var de mest omfattende skadene Hilde etterlot seg, trær som hadde blåst over linjene.

Etter Dagmars herjinger på Nord-Vestlandet i 2011 gjorde flere kraftselskaper en vurdering av skadene opp mot kostnadene ved å ha bredere ryddebelter.

– Vi burde ha ryddet mer skog enn vi hadde gjort. Den erfaringen må vi bare ta inn over oss, sa Elling Dybdal i Tussa i et intervju med Energi. Tussa måtte bruke 50 millioner kroner på å rydde etter Dagmar.

Frode Valla i Helgelandskraft gjør ikke den samme vurderingen etter Hilde.

– Vi har gjort jobben. Vi har aldri før lagt ned så mye arbeid i trerydding som vi har gjort de siste fem årene. Skulle vi unngått at trær falt på linjene, måtte ryddebeltene vært 50 meter brede, og selv da hadde vi ikke unngått skader, sier Valla.

Knekker på midten

I dag er ryddebeltene til Helgelandskraft 12 eller 25 meter brede, alt ettersom hva slags type linje det er snakk om.

– Bredden på ryddebeltene er en avveining. Hvis trærne ikke faller, fungerer de som et vern for linjen. Flere master ville ha knekt hvis det ikke hadde vært skog rundt som beskyttet dem. Andre steder er trærne knekt tvert av på midten, og kastet 50-60 meter avgårde. Da hjelper det ikke mye med brede ryddebelter, sier Valla.

Han kan ikke se at Helgelandskraft kunne gjort så mye annerledes før stormen kom.

 

Trepåfall er den desidert viktigste årsaken til at det oppstår feil på strømnettet etter en storm. Foto: Helgelandskraft– Det finnes selvfølgelig enkeltsteder som kunne ha vært bedre, men vi har lagt ned enorme ressurser i skogrydding de siste årene. Skulle vi sikret oss fullstendig mot storm, måtte vi lagt alle linjer som kabel i bakken. Ingen ville ha betalt den høye nettleien det ville ha ført til, sier han.

12 millioner til kundene

En beregning Trønder-Avisa har gjort viser at nettkundene til NTE har krav på over 12 millioner kroner etter strømutkoblinger som følge av strømmen Hilde.

Så langt har 2000 kunder meldt inn krav om erstatning, men NTE har foreløpig ikke selv beregnet hvor store erstatninger det kan bli snakk om.

– Vi har ikke regnet på det i det hele tatt, sier kommunikasjonsrådgiver Erik Dahl i NTE, og vil derfor verken avvise eller bekrefte Trønder-Avisas beregninger.

– Deres beregninger kan være like riktig og feil som alle andres, sier Dahl.

En ny storm herjer i Trøndelag, og NTE har i skrivende stund flere utkoblinger.

Stormen Hilde kommer til å koste kraftselskapene flere titalls millioner kroner. De aller fleste skadene oppsto på grunn av trær som falt over linjene. Likevel vil ikke nettsjef Frode Valla i Helgelandskraft ha bredere ryddebelter.

– Det er ikke så massivt som forrige gang, men nettet er svekket etter Hilde. At vi har utkoblinger nå har sammenheng både med stormen akkurat nå, og skadene som Hilde førte med seg, sier Dahl.

NTE har heller ikke beregnet andre kostnader etter Hilde. De har hatt tre helikopter og opptil 150 mann i arbeid.

– Kostnadene får vi se på når det har roet seg, sier Dahl.

Faste satser

Trønder-Avisas beregninger har tatt utgangspunkt i det kundene har krav på i direkte utbetalt erstatninger:

  • Utkobling fra 12 til 24 timer: 600 kroner
  • Utkobling fra 24 til 48 timer: 1400 kroner
  • Utkobling fra 48 til 72 timer: 2700 kroner
  • For hvert døgn ut over 72 timer: 1300 kroner i tillegg.

Hilde startet sine raseringer rundt klokka sju lørdag 16. november, og dabbet av etter midnatt. Da var 18.000 av NTEs 82.000 kunder uten strøm.

24 timer senere var 6800 kunder uten strøm, og etter enda et døgn hadde 1500 fortsatt ikke lys i lampene.

NVE tror kraftprisen heller vil øke enn å gå ned

På NVEs konferanse Energidagene holdt NVE-direktør Per Sanderud en presentasjon der han blant annet snakket om hva NVE tror om de norske kraftprisene i fremtiden. Samtidig la NVE ut sin nye kraftmarkedsanalyse hvor de tar for seg utviklingen i kraftmarkedet frem til år 2030.

Les mer

Derfor vil NVE innføre den nye nettleie-modellen

NVE-sjef Per Sanderud forklarte på Energidagene hvorfor de foreslår å innføre en helt ny nettleie-modell. – Hele poenget er at nettleien skal bli lavere, sa han.

– Vi har lenge varslet at vi kommer til å legge frem en modell for effektprising, og nå har vi valgt løsning. Vi går for en såkalt abonnement-løsning, sa Per Sanderud på Energidagene som pågår på Fornebu.

Les mer

NVE går for abonnement-nettleie

NVEs forslaget til ny nettleiestruktur innebærer at hver strømkunde skal ha et nettleieabonnement som er tilpasset hvor mye strøm hun vil bruke om gangen.

Les mer

Solceller blir stadig mer populært

ENOVA-støtte til solpanel er mer enn doblet fra 2016 til 2017. Enova tror solcelleinteressen fortsatt kommer til å øke i årene fremover.

Gjennomsnittsstørrelse for anleggene vi har støttet i 2017 er på ca. 5,5 kW installert effekt.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]