29.11.2013

Ryddebeltene var brede nok

[caption id="attachment_920" align="alignnone" width="563"]Gran+over+linje2 Foto: Helgelandskraft[/caption]

Helgelandskraft har estimert sine kostnader etter Hilde til mellom 15 og 20 millioner kroner. Det inkluderer både kilekostnader, reparasjoner og opprydning.

– Rundt 5 millioner kroner vil bli utbetalt som direkte erstatning til kundene, forteller nettsjef Frode Valla.

På det meste var 18.000 av Helgelandskraft 44.000 kunder uten strøm.

Dyrkjøpt erfaring

Som ved de fleste stormer, var de mest omfattende skadene Hilde etterlot seg, trær som hadde blåst over linjene.

Etter Dagmars herjinger på Nord-Vestlandet i 2011 gjorde flere kraftselskaper en vurdering av skadene opp mot kostnadene ved å ha bredere ryddebelter.

– Vi burde ha ryddet mer skog enn vi hadde gjort. Den erfaringen må vi bare ta inn over oss, sa Elling Dybdal i Tussa i et intervju med Energi. Tussa måtte bruke 50 millioner kroner på å rydde etter Dagmar.

Frode Valla i Helgelandskraft gjør ikke den samme vurderingen etter Hilde.

– Vi har gjort jobben. Vi har aldri før lagt ned så mye arbeid i trerydding som vi har gjort de siste fem årene. Skulle vi unngått at trær falt på linjene, måtte ryddebeltene vært 50 meter brede, og selv da hadde vi ikke unngått skader, sier Valla.

Knekker på midten

I dag er ryddebeltene til Helgelandskraft 12 eller 25 meter brede, alt ettersom hva slags type linje det er snakk om.

– Bredden på ryddebeltene er en avveining. Hvis trærne ikke faller, fungerer de som et vern for linjen. Flere master ville ha knekt hvis det ikke hadde vært skog rundt som beskyttet dem. Andre steder er trærne knekt tvert av på midten, og kastet 50-60 meter avgårde. Da hjelper det ikke mye med brede ryddebelter, sier Valla.

Han kan ikke se at Helgelandskraft kunne gjort så mye annerledes før stormen kom.

 

Trepåfall er den desidert viktigste årsaken til at det oppstår feil på strømnettet etter en storm. Foto: Helgelandskraft– Det finnes selvfølgelig enkeltsteder som kunne ha vært bedre, men vi har lagt ned enorme ressurser i skogrydding de siste årene. Skulle vi sikret oss fullstendig mot storm, måtte vi lagt alle linjer som kabel i bakken. Ingen ville ha betalt den høye nettleien det ville ha ført til, sier han.

12 millioner til kundene

En beregning Trønder-Avisa har gjort viser at nettkundene til NTE har krav på over 12 millioner kroner etter strømutkoblinger som følge av strømmen Hilde.

Så langt har 2000 kunder meldt inn krav om erstatning, men NTE har foreløpig ikke selv beregnet hvor store erstatninger det kan bli snakk om.

– Vi har ikke regnet på det i det hele tatt, sier kommunikasjonsrådgiver Erik Dahl i NTE, og vil derfor verken avvise eller bekrefte Trønder-Avisas beregninger.

– Deres beregninger kan være like riktig og feil som alle andres, sier Dahl.

En ny storm herjer i Trøndelag, og NTE har i skrivende stund flere utkoblinger.

Stormen Hilde kommer til å koste kraftselskapene flere titalls millioner kroner. De aller fleste skadene oppsto på grunn av trær som falt over linjene. Likevel vil ikke nettsjef Frode Valla i Helgelandskraft ha bredere ryddebelter.

– Det er ikke så massivt som forrige gang, men nettet er svekket etter Hilde. At vi har utkoblinger nå har sammenheng både med stormen akkurat nå, og skadene som Hilde førte med seg, sier Dahl.

NTE har heller ikke beregnet andre kostnader etter Hilde. De har hatt tre helikopter og opptil 150 mann i arbeid.

– Kostnadene får vi se på når det har roet seg, sier Dahl.

Faste satser

Trønder-Avisas beregninger har tatt utgangspunkt i det kundene har krav på i direkte utbetalt erstatninger:

  • Utkobling fra 12 til 24 timer: 600 kroner
  • Utkobling fra 24 til 48 timer: 1400 kroner
  • Utkobling fra 48 til 72 timer: 2700 kroner
  • For hvert døgn ut over 72 timer: 1300 kroner i tillegg.

Hilde startet sine raseringer rundt klokka sju lørdag 16. november, og dabbet av etter midnatt. Da var 18.000 av NTEs 82.000 kunder uten strøm.

24 timer senere var 6800 kunder uten strøm, og etter enda et døgn hadde 1500 fortsatt ikke lys i lampene.

Markedskommentar august 2019

I øyeblikket har vi et høyere strømprisnivå enn normalt for årstiden. Vi har et underskudd i ressurssituasjonen når vi summerer vannet i magasinene, snøen i fjellet og tilsig fra elver og terreng. Vi har høye marginalkostnader på de kullfyrte produksjonsenhetene. CO2 og kull prisene i sum ligger høyere enn de har gjort de senere år. Det er spådd en normal værtype fremover uten de store nedbørsmengdene i varslene. Det betyr at strømprisene vil holde seg relativt høye i tiden fremover. Det gjør at kundene vil få en høyere strømregning enn det som har vært normalt de senere årene, med unntak av fjordåret.

Les mer

Kjetil Lund: – Vi må basere oss på effekttariffer

NVE-sjef Kjetil Lund sier at svært mye taler for at det bør innføres effekttariffer i nettleien i Norge, og at et nytt høringsutspill vil komme fra direktoratet i løpet av høsten.

Les mer

Markedskommentar uke 32 2019

I juni måned kom det 150 prosent av normal nedbør i Norge. For Sverige sin del kom det normalt med tilsigsnedbør. Dette førte til høyt tilsig og mye uregulert vannkraftproduksjon som i sin tur presset ned spotprisene til rundt 30 øre/kWh etter å ha holdt seg rett i underkant av 40 øre/kWh i hele mai.

Les mer

På vei mot 20 000 mobilkunder

Gudbrandsdal Energi ønsker seg 20 000 mobilkunder innen tre år. Det skal være mulig, mener daglig leder, Jan Jansrud. Bare det trykkes på litt.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?