13.01.2017

Risiko for milliardbøter uten elbiler

Presset øker for å få opp elbilparken. Utviklingen fremover er i stor grad avhengig av hvordan elbilene tas imot, og produsentene må gjøre dem mer attraktive for kundene, advarer PA Consulting Group. Illustrasjonsfoto: Øystein Meland

(Europower) En rekke av Europas og verdens bilmerker risikerer bøter i milliardklassen, fordi de ikke ligger an for å klare EUs miljømål for 2021. Presset vil øke betraktelig for å få opp elbilparken i Europa, fremgår det av en undersøkelse PA Consulting Group har foretatt.

Ifølge den årlige undersøkelsen «The CO2 Emissions Challenge» er det kun et lite antall av de større bilmerkene som i øyeblikket kan regne med å havne på riktig side av EU-målet om et utslipp på 95 g karbondioksid/km i 2021: Peugeot Citroën, Toyota, Renault-Nissan og Volvo.

Merker som Volkswagen, BMW, Hyundai-Kia, Fiat Chrysler og GM risikerer ifølge undersøkelsen å ikke innfri EUs miljømål. Dette til tross for at den europeiske bilindustrien årlig investerer nærmere 45 milliarder euro i forskning og utvikling, hvorav en stor andel går til brenselseffektiv teknikk.

- Må gjøre elbiler attraktive

Fortsatt satsing på el- og hybridbiler anbefales for at bøter i milliardklassen skal unngås.

Ifølge studien er det de produsentene som tidlig satset på alternative brenselskilder som er best posisjonert for å klare utslippsreduksjonen, Men ytterligere investeringer i el- og hybridbiler er nødvendige. For elbiler finnes det utfordringer i prissetting, rekkevidde og ladeinfrastruktur, som produsentene må håndtere når de oppdaterer sine modeller.

- Utviklingen fremover er i stor grad avhengig av hvordan elbilene tas imot, og produsentene må gjøre dem attraktive for kundene, trass i at de tjener mest på store biler, som suv’er. Mislykkes man, kan det bli dyrt, ettersom bøtene utgjør 95 euro per gram CO2 over utslippsmålet, ganger antallet solgte biler i 2020, sier Thomas Göttle i PA Consulting Group.

Kjøreutslipp er 25% høyere

I løpet av 2017 planlegger EU å skjerpe sine New European Driving Cycle (NEDC)-tester, for bedre å kunne måle utslippene ved realistiske kjøreforhold. Tidligere tester har gitt produsentene rom for tilpasning av bilene på en måte som har gitt misvisende resultat.

Utslippene ved vanlig kjøring er i dag i gjennomsnitt 25 prosent høyere enn det som vises i testene. Resultatene fra de nåværende testene kommer imidlertid til å være godkjente ved vurderingen av miljømålene for 2021, ifølge konsulentgruppen.

Flytende vindkraft opptil fem ganger dyrere enn landvind

Norgessjef Ben Bjørke i Siemens Gamesa mener det er realistisk med bunnfast havvind på norsk sokkel, men at det er behov for stor skala dersom en skal få ned kostnadene for flytende havvind.

Les mer

Regjeringen jekker elavgiften til 16,13 øre/kWh

Etter å ha kuttet elavgiften med ett øre i statsbudsjettet i fjor, vil regjeringen nå øke avgiften med 1,9 prosent til 16,13 øre/kWh.

Les mer

Markedskommentar uke 40 2019

I forrige uke ble gjennomsnittsprisen for Østlandet (NO1) 31,4 øre/kWh, denne uken blir prisen rundt 35 øre/kWh som for det meste skyldes høyere forbruk etter hvert som gradestokken kryper mot kuldegrader.

Les mer

Markedskommentar uke 39 2019

Denne uken har vært preget av værprognoser som har blitt våtere i Skandinavia og nede på kontinentet er det økende vindprognoser for starten av oktober. Høyere vindprognoser virker direkte inn på strømprisene, men de virker også indirekte inn på etterspørselen etter fossilt brennstoff i form av kull og gass.

Når det gjelder spotprisene så holder de seg rett i overkant av 30 øre/kWh i Sør-Norge.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?