Hjem > Siste nytt > Risiko for milliardbøter uten elbiler

Risiko for milliardbøter uten elbiler

Thomas Gundersen
Publisert 13.01.2017, sist oppdatert 05.09.2017

Presset øker for å få opp elbilparken. Utviklingen fremover er i stor grad avhengig av hvordan elbilene tas imot, og produsentene må gjøre dem mer attraktive for kundene, advarer PA Consulting Group. Illustrasjonsfoto: Øystein Meland

(Europower) En rekke av Europas og verdens bilmerker risikerer bøter i milliardklassen, fordi de ikke ligger an for å klare EUs miljømål for 2021. Presset vil øke betraktelig for å få opp elbilparken i Europa, fremgår det av en undersøkelse PA Consulting Group har foretatt.

Ifølge den årlige undersøkelsen «The CO2 Emissions Challenge» er det kun et lite antall av de større bilmerkene som i øyeblikket kan regne med å havne på riktig side av EU-målet om et utslipp på 95 g karbondioksid/km i 2021: Peugeot Citroën, Toyota, Renault-Nissan og Volvo.

Merker som Volkswagen, BMW, Hyundai-Kia, Fiat Chrysler og GM risikerer ifølge undersøkelsen å ikke innfri EUs miljømål. Dette til tross for at den europeiske bilindustrien årlig investerer nærmere 45 milliarder euro i forskning og utvikling, hvorav en stor andel går til brenselseffektiv teknikk.

- Må gjøre elbiler attraktive

Fortsatt satsing på el- og hybridbiler anbefales for at bøter i milliardklassen skal unngås.

Ifølge studien er det de produsentene som tidlig satset på alternative brenselskilder som er best posisjonert for å klare utslippsreduksjonen, Men ytterligere investeringer i el- og hybridbiler er nødvendige. For elbiler finnes det utfordringer i prissetting, rekkevidde og ladeinfrastruktur, som produsentene må håndtere når de oppdaterer sine modeller.

- Utviklingen fremover er i stor grad avhengig av hvordan elbilene tas imot, og produsentene må gjøre dem attraktive for kundene, trass i at de tjener mest på store biler, som suv’er. Mislykkes man, kan det bli dyrt, ettersom bøtene utgjør 95 euro per gram CO2 over utslippsmålet, ganger antallet solgte biler i 2020, sier Thomas Göttle i PA Consulting Group.

Kjøreutslipp er 25% høyere

I løpet av 2017 planlegger EU å skjerpe sine New European Driving Cycle (NEDC)-tester, for bedre å kunne måle utslippene ved realistiske kjøreforhold. Tidligere tester har gitt produsentene rom for tilpasning av bilene på en måte som har gitt misvisende resultat.

Utslippene ved vanlig kjøring er i dag i gjennomsnitt 25 prosent høyere enn det som vises i testene. Resultatene fra de nåværende testene kommer imidlertid til å være godkjente ved vurderingen av miljømålene for 2021, ifølge konsulentgruppen.

Du vil kanskje også se

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?