13.01.2017

Risiko for milliardbøter uten elbiler

Presset øker for å få opp elbilparken. Utviklingen fremover er i stor grad avhengig av hvordan elbilene tas imot, og produsentene må gjøre dem mer attraktive for kundene, advarer PA Consulting Group. Illustrasjonsfoto: Øystein Meland

(Europower) En rekke av Europas og verdens bilmerker risikerer bøter i milliardklassen, fordi de ikke ligger an for å klare EUs miljømål for 2021. Presset vil øke betraktelig for å få opp elbilparken i Europa, fremgår det av en undersøkelse PA Consulting Group har foretatt.

Ifølge den årlige undersøkelsen «The CO2 Emissions Challenge» er det kun et lite antall av de større bilmerkene som i øyeblikket kan regne med å havne på riktig side av EU-målet om et utslipp på 95 g karbondioksid/km i 2021: Peugeot Citroën, Toyota, Renault-Nissan og Volvo.

Merker som Volkswagen, BMW, Hyundai-Kia, Fiat Chrysler og GM risikerer ifølge undersøkelsen å ikke innfri EUs miljømål. Dette til tross for at den europeiske bilindustrien årlig investerer nærmere 45 milliarder euro i forskning og utvikling, hvorav en stor andel går til brenselseffektiv teknikk.

- Må gjøre elbiler attraktive

Fortsatt satsing på el- og hybridbiler anbefales for at bøter i milliardklassen skal unngås.

Ifølge studien er det de produsentene som tidlig satset på alternative brenselskilder som er best posisjonert for å klare utslippsreduksjonen, Men ytterligere investeringer i el- og hybridbiler er nødvendige. For elbiler finnes det utfordringer i prissetting, rekkevidde og ladeinfrastruktur, som produsentene må håndtere når de oppdaterer sine modeller.

- Utviklingen fremover er i stor grad avhengig av hvordan elbilene tas imot, og produsentene må gjøre dem attraktive for kundene, trass i at de tjener mest på store biler, som suv’er. Mislykkes man, kan det bli dyrt, ettersom bøtene utgjør 95 euro per gram CO2 over utslippsmålet, ganger antallet solgte biler i 2020, sier Thomas Göttle i PA Consulting Group.

Kjøreutslipp er 25% høyere

I løpet av 2017 planlegger EU å skjerpe sine New European Driving Cycle (NEDC)-tester, for bedre å kunne måle utslippene ved realistiske kjøreforhold. Tidligere tester har gitt produsentene rom for tilpasning av bilene på en måte som har gitt misvisende resultat.

Utslippene ved vanlig kjøring er i dag i gjennomsnitt 25 prosent høyere enn det som vises i testene. Resultatene fra de nåværende testene kommer imidlertid til å være godkjente ved vurderingen av miljømålene for 2021, ifølge konsulentgruppen.

Historisk: For første gang negativ strømpris i Norge

Aldri tidligere har vi hatt negativ strømpris her i landet. Det fikk vi tidlig mandag morgen i Sør-Norge. Strømprisen i Norge har stadig falt til nye bunn-nivå og utviklingen fortsetter inn i juli.

Les mer

Markedskommentar uke 27 2020

Prisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 1,4 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli rundt 1,3 øre/kWh. Neste uke ventes rundt denne ukens pris. Juni måned som vi akkurat har lagt bak oss ble den måneden med lavest strømpris for Sør-Norge noensinne. Strømprisen for Østlandet i prisområde NO1 ble 1,6 øre/kWh. Til sammenligning ble prisen i juni i fjor 29,3 øre/kWh.

Les mer

Markedskommentar uke 26 2020

I løpet av denne ukens seks første dager har systemprisen variert mellom 1,79 øre/kWh og 5,45 øre/kWh. Gjennomsnittsprisen for Østlandet i NO1 denne uken har vært 1,45 øre/kWh og ukesprisen vil ende rundt dette nivået.

Les mer

Markedskommentar uke 25 2020

Prisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 1,7 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å holde seg på samme lave nivå, og det samme kan vi si om neste uke.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?