13.01.2017

Risiko for milliardbøter uten elbiler

Presset øker for å få opp elbilparken. Utviklingen fremover er i stor grad avhengig av hvordan elbilene tas imot, og produsentene må gjøre dem mer attraktive for kundene, advarer PA Consulting Group. Illustrasjonsfoto: Øystein Meland

(Europower) En rekke av Europas og verdens bilmerker risikerer bøter i milliardklassen, fordi de ikke ligger an for å klare EUs miljømål for 2021. Presset vil øke betraktelig for å få opp elbilparken i Europa, fremgår det av en undersøkelse PA Consulting Group har foretatt.

Ifølge den årlige undersøkelsen «The CO2 Emissions Challenge» er det kun et lite antall av de større bilmerkene som i øyeblikket kan regne med å havne på riktig side av EU-målet om et utslipp på 95 g karbondioksid/km i 2021: Peugeot Citroën, Toyota, Renault-Nissan og Volvo.

Merker som Volkswagen, BMW, Hyundai-Kia, Fiat Chrysler og GM risikerer ifølge undersøkelsen å ikke innfri EUs miljømål. Dette til tross for at den europeiske bilindustrien årlig investerer nærmere 45 milliarder euro i forskning og utvikling, hvorav en stor andel går til brenselseffektiv teknikk.

- Må gjøre elbiler attraktive

Fortsatt satsing på el- og hybridbiler anbefales for at bøter i milliardklassen skal unngås.

Ifølge studien er det de produsentene som tidlig satset på alternative brenselskilder som er best posisjonert for å klare utslippsreduksjonen, Men ytterligere investeringer i el- og hybridbiler er nødvendige. For elbiler finnes det utfordringer i prissetting, rekkevidde og ladeinfrastruktur, som produsentene må håndtere når de oppdaterer sine modeller.

- Utviklingen fremover er i stor grad avhengig av hvordan elbilene tas imot, og produsentene må gjøre dem attraktive for kundene, trass i at de tjener mest på store biler, som suv’er. Mislykkes man, kan det bli dyrt, ettersom bøtene utgjør 95 euro per gram CO2 over utslippsmålet, ganger antallet solgte biler i 2020, sier Thomas Göttle i PA Consulting Group.

Kjøreutslipp er 25% høyere

I løpet av 2017 planlegger EU å skjerpe sine New European Driving Cycle (NEDC)-tester, for bedre å kunne måle utslippene ved realistiske kjøreforhold. Tidligere tester har gitt produsentene rom for tilpasning av bilene på en måte som har gitt misvisende resultat.

Utslippene ved vanlig kjøring er i dag i gjennomsnitt 25 prosent høyere enn det som vises i testene. Resultatene fra de nåværende testene kommer imidlertid til å være godkjente ved vurderingen av miljømålene for 2021, ifølge konsulentgruppen.

Markedskommentar august 2019

I øyeblikket har vi et høyere strømprisnivå enn normalt for årstiden. Vi har et underskudd i ressurssituasjonen når vi summerer vannet i magasinene, snøen i fjellet og tilsig fra elver og terreng. Vi har høye marginalkostnader på de kullfyrte produksjonsenhetene. CO2 og kull prisene i sum ligger høyere enn de har gjort de senere år. Det er spådd en normal værtype fremover uten de store nedbørsmengdene i varslene. Det betyr at strømprisene vil holde seg relativt høye i tiden fremover. Det gjør at kundene vil få en høyere strømregning enn det som har vært normalt de senere årene, med unntak av fjordåret.

Les mer

Kjetil Lund: – Vi må basere oss på effekttariffer

NVE-sjef Kjetil Lund sier at svært mye taler for at det bør innføres effekttariffer i nettleien i Norge, og at et nytt høringsutspill vil komme fra direktoratet i løpet av høsten.

Les mer

Markedskommentar uke 32 2019

I juni måned kom det 150 prosent av normal nedbør i Norge. For Sverige sin del kom det normalt med tilsigsnedbør. Dette førte til høyt tilsig og mye uregulert vannkraftproduksjon som i sin tur presset ned spotprisene til rundt 30 øre/kWh etter å ha holdt seg rett i underkant av 40 øre/kWh i hele mai.

Les mer

På vei mot 20 000 mobilkunder

Gudbrandsdal Energi ønsker seg 20 000 mobilkunder innen tre år. Det skal være mulig, mener daglig leder, Jan Jansrud. Bare det trykkes på litt.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?