13.01.2017

Risiko for milliardbøter uten elbiler

Presset øker for å få opp elbilparken. Utviklingen fremover er i stor grad avhengig av hvordan elbilene tas imot, og produsentene må gjøre dem mer attraktive for kundene, advarer PA Consulting Group. Illustrasjonsfoto: Øystein Meland

(Europower) En rekke av Europas og verdens bilmerker risikerer bøter i milliardklassen, fordi de ikke ligger an for å klare EUs miljømål for 2021. Presset vil øke betraktelig for å få opp elbilparken i Europa, fremgår det av en undersøkelse PA Consulting Group har foretatt.

Ifølge den årlige undersøkelsen «The CO2 Emissions Challenge» er det kun et lite antall av de større bilmerkene som i øyeblikket kan regne med å havne på riktig side av EU-målet om et utslipp på 95 g karbondioksid/km i 2021: Peugeot Citroën, Toyota, Renault-Nissan og Volvo.

Merker som Volkswagen, BMW, Hyundai-Kia, Fiat Chrysler og GM risikerer ifølge undersøkelsen å ikke innfri EUs miljømål. Dette til tross for at den europeiske bilindustrien årlig investerer nærmere 45 milliarder euro i forskning og utvikling, hvorav en stor andel går til brenselseffektiv teknikk.

- Må gjøre elbiler attraktive

Fortsatt satsing på el- og hybridbiler anbefales for at bøter i milliardklassen skal unngås.

Ifølge studien er det de produsentene som tidlig satset på alternative brenselskilder som er best posisjonert for å klare utslippsreduksjonen, Men ytterligere investeringer i el- og hybridbiler er nødvendige. For elbiler finnes det utfordringer i prissetting, rekkevidde og ladeinfrastruktur, som produsentene må håndtere når de oppdaterer sine modeller.

- Utviklingen fremover er i stor grad avhengig av hvordan elbilene tas imot, og produsentene må gjøre dem attraktive for kundene, trass i at de tjener mest på store biler, som suv’er. Mislykkes man, kan det bli dyrt, ettersom bøtene utgjør 95 euro per gram CO2 over utslippsmålet, ganger antallet solgte biler i 2020, sier Thomas Göttle i PA Consulting Group.

Kjøreutslipp er 25% høyere

I løpet av 2017 planlegger EU å skjerpe sine New European Driving Cycle (NEDC)-tester, for bedre å kunne måle utslippene ved realistiske kjøreforhold. Tidligere tester har gitt produsentene rom for tilpasning av bilene på en måte som har gitt misvisende resultat.

Utslippene ved vanlig kjøring er i dag i gjennomsnitt 25 prosent høyere enn det som vises i testene. Resultatene fra de nåværende testene kommer imidlertid til å være godkjente ved vurderingen av miljømålene for 2021, ifølge konsulentgruppen.

Markedskommentar uke 48 2020

Spotprisen på Østlandet i prisområde NO1 ble i forrige uke 1,3 øre/kWh. Denne uken ser prisen ut til å bli rundt 5 øre/kWh. Forventet pris for kommende uke er 12 øre/kWh for Sør-Norge.

Les mer

Dette er kundenes dom over strømselskapene

EPSI måler hvert år kundetilfredsheten i de fleste bransjer og i 2020 er igjen Gudbrandsdal Energi tilbake på toppen av listen. Det er i år kundene til Gudbrandsdal Energi som er mest fornøyde, og tar med det tilbake førsteplassen i denne målingen.

Les mer

Markedskommentar uke 47 2020

Gjennomsnittlig spotpris denne uken på Østlandet i prisområdet NO1 ser ut til å bli rundt 1,3 øre/kWh. Spotprisen i forrige uke ble 5,8 øre/kWh for Østlandet og prisen i den kommende uken er ventet rundt 3 øre/kWh.

Les mer

Forbrukertilsynet har konkludert: Gudbrandsdal Energi bedriver ikke prisjuks!

Forbrukertilsynet har vurdert klagen fra Forbrukerrådet og konkluderer med at Gudbrandsdal Energi ikke har gjort noe lovstridig.

Les mer
Skriv hva du leter etter og trykk [Enter]
Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?