Hjem > Siste nytt > Rekordmange bytter strømleverandør

Rekordmange bytter strømleverandør

Publisert 03.08.2020, sist oppdatert 01.09.2020

GE_0990Mobiliteten i strømmarkedet er større enn noensinne. Kundene bytter strømleverandør oftere enn både bank, forsikring, teleoperatør og internett. – Dette viser at konkurransen i markedet fungerer, sier Oluf Ulseth i Energi Norge. Foto. Gudbrandsdal Energi.

Norge har Europas mest velfungerende strømmarked, med de sterkeste forbrukerrettighetene. I fjor byttet 380.000 kunder strømleverandør. Ingen andre tjenesteleverandører byttes oftere, viser en rapport fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). I 2014 byttet 16 prosent av kundene strømselskap, mens 14 prosent byttet teleoperatør og bare åtte prosent byttet bank.

– Selv om konkurransen fungerer godt, og fortjenesten til strømselskapene er lav, ser vi at det kan være krevende for kundene å orientere seg i markedet. Dagens prisoversikt fra Konkurransetilsynet er mangelfull, noe kraftnæringen har påpekt i flere år, sier administrerende direktør Oluf UIseth i Energi Norge.

>>> Les også om 3 gode grunner til å skifte leverandør

Statsfinansiert strømprisportal
NVE har sendt på høring et forslag om å etablere en ny statsfinansiert strømprisportal, der alle kunder skal knyttes opp med sin egen strømavtale. Energi Norge er skeptisk til en slik modell, og mener det vil være mer hensiktsmessig med en sammenlikningstjeneste etter samme mal som er etablert for tele- og finanstjenester. Energi Norge har startet arbeidet med høringsuttalelsen i denne saken.

Forbrukerrådet og NVE har den siste tiden hatt flere medieutspill om hva kundene kan spare på å velge rimeligste leverandør, med påstander om at kundene taper hundrevis av millioner kroner i dag.

– Det er viktig med god forbrukerinformasjon, men det blir feil når NVE og Forbrukerrådet går ut og hevder at kunder som ikke til enhver tid velger rimeligste tilbud i markedet, blir lurt. Alle produkter og leverandører har ulike egenskaper som kundene verdsetter ulikt. Det blir som å påstå at alle som handler mat på 7-Eleven i stedet for Rema, blir lurt, påpeker Ulseth.


 

Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?